• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Orka

Hej!

Jag har inte varit särskilt öppen med vår barnlöshet inför vänner eftersom min man inte vill det. På sätt och vis kanske det har varit bra för då har jag sluppit föra det där om att slappna AAAV....(?!) Och annat totalt nonsens. Tänk om man skulle säga så till någon som hade cancer: att om personen bara slutade tänka på det så skulle cancertumören sluta växa. Kanske en konstig liknelse men jag tycker det känns ungefär likadant när någon säger så till mig.

Hittills har jag bara behövt höra det där om att slappna av från tre personer: läkaren på fertilitetsmottagningen, en kurator och min farmor. Tyvärr har två av dessa gjort det i sin yrkesutövning. Skäms!

Jag har blivit alltmer försiktig med vad jag säger till folk, för jag vill inte såra dem. Vet nu hur det känns med tanklöst pladder och jag vill inte vara likadan själv.

På jobbet idag var det en äldre kollega (man) som tyckte att alla pratade för mycket om sina småbarn. Han sa att han kände sig utanför. Jag var på vippen att hålla med honom, men insåg att om jag gjort det så skulle jag snart få höra: när DU får BARN så kommer du vara likadan... bla bla bla... Då skulle jag typ skrikit något fult åt dem. Och det vill jag inte. Så jag höll mun. Och kände mig än mer utanför.

Igår var jag på kontroll. Allt ser bra ut så vi kör på med medicineringen som vanligt. Det har börjat värka i äggstockarna. Säkert ett bra tecken. Men det är ju inte bra om det blir för stark reaktion heller, så att man blir överstimulerad. Jag har bestämt mig för att inte oroa mig utan låta läkarna sköta detta. Men lite koll måste man ha. Till exempel hade de skrivit ut för lite medicin åt mig så jag var tvungen att påpeka det. Många kockar, sämre soppa...

• Calqyl

Ja detta går verkligen i vågor! Ena dan känns allt okej och nästa dag vill man bara gräva ner sig...
    Just nu har jag så sjukt mycket på gång så jag håller på att bli galen.. Planera bröllop, fundera på hur jag ska transportera medicinen, fullt upp på jobb, håller på att söka ett jobb som ligger tio mil närmre än mitt nuvarande jobb och igår ringde min sambo och berättade att han varit på djursjukhuset med hunden! Ingen fara med henne men nu måste jag kolla med försäkringsbolaget så allt gått rätt till då min sambo har noll koll, alltid jag som åker med hunden i vanliga fall. Dessutom har jag inte varit hemma på över en vecka. Och nu sitter jag och väntar på att mensen ska komma så jag får veta om jag får börja nu eller inte! Ursäkta om det blev rörigt men det är precis så min hjärna är just nu ;)

Har tagit ledigt på fredag så nu ser jag fram emot en långhelg :)

• Madelene85

HOPP!!!
    Vill bara inge lite hopp...igår tog jag gravtest på bim+1 vilket var positivt!!! Jag sprang till apoteket och köpte ett cb digital som stort visade "gravid 1-2 v". Nu vet jag att det är mycket som kan hända, jätterädd för missfall men det gick iallafall på naturlig väg. Jag spolade äggledarna den 12 mars och det tog sig ägglossningen några dagar senare och läkaren sa att det fanns en viss större chans att bli gravid efter en spolning. Är så lycklig! Jag håller tummarna för alla er andra och önskar er stort lycka till!!! :)

• Orka

Det är ju helt FANTASTISKT! Tänkt att du är gravid Madelene85 Glad! Då är det bevisat att det kan vara värt att vänta med IVF. Jag tycker inte du ska vara rädd för missfall utan glädjas åt ditt positiva gravidtest!

Calqyl, jag förstår att du blir virrig av allt du har omkring dig. Det är verkligen inte lite saker du måste hålla reda på just nu. Försök att sålla bort allt som är onödigt och koncentrera dig på det som är roligt och på det som du måste göra. Resten är det bara att strunta i. Om någon bråkar med dig på jobbet, ignorera det. Om du ett ruttet ägg med dig från affären, strunt i det, det är ju bara pengar. Så försöker jag tänka. Det går bra ibland.

Själv har jag också sjukt mycket runtomkring mig just nu. Min man har fått nytt jobb och vi ska flytta. Vi är mitt uppe i lägenhetsjakt, jobbjakt till mig, gynbesök, flyttfirmor, städfirmor med mera. Jag har lite svårt att känna glädje över flytten trots att vi längtat i flera år. Det blir liksom för mycket på en gång.

Idag var jag och kollade äggblåsorna. Det var positivt med 15 stora äggblåsor och en massa små, vilket är ganska mycket. Det är därför det ömmar i äggstockarna när jag rör mig.

I eftermiddag ska vi få besked om när det är dags att åka för äggplock.

• Ylle99

Ojojoj, ett positivt resultat, Madelene85! Grattis! Håller tummarna för att det ska hålla i sig.

Orka: det låter väl bra med 15 äggblåsor!

Jag börjar bli lite nervös inför att börja med sprutorna. Att ta själva sprutan känns lugnt utan det är mer att få rätt dos och att ta rätt spruta som är lite nervöst... Man vill ju inte göra fel!

Låter mkt med jobb och flytt...och gynbesök. Försök att inte stressa för mkt utan se till få ordentligt med sömn och sålla bland alla uppgifterna.

Kram på er!

• Orka

Ylle99: Jag förstår dig. Jag har också varit lite nervös för alla mediciner. Jag har drömt mardrömmar om att jag tagit fel doser och att jag har tagit Ovitrelle-sprutan (den där som ska få äggblåsorna att släppa eller vad det är) vid fel tillfälle. Men ta det lugnt. Du kommer inte att göra fel! Du kommer att ha full koll!

Ikväll är det dags för sista sprutan. På måndag bär det av för att plocka ut ägg. Min man är lite nervös för spermaprovet. Jag förstår honom. Han vill ju inte misslyckas. Han är lite orolig för att provröret ska vara jättelitet, precis som det var när han skulle lämna spermaprov. Han vet ju hur mycket jag har kämpat med alla hormonerna och nu hänger plötsligt allt på honom.

Men jag tror det kommer gå finfint. Jag är faktiskt rätt positivt, för en gångs skull.

• Ylle99

Ja, att va kille äggplocksdagen är ju inte helt kravlöst. Känn ingen press ;)...

Vid vilket sjukhus är du, Orka? Om du vill berätta dvs, inget måste ;).

Jag tillhör Linköping. Inga ivf'er görs i mitt eget landsting.

Och Calqyl, vart går du?

• Calqyl

Grattis Madelene85!! Jag hade nog det på känn ;) Kul att spolningen verkligen hjälper för en del, jag kommer ihåg att jag hade jättehöga förhoppningar när jag skulle göra den.

Vad spännande med flytt Orka men förstår att det kanske känns som det kommer lite olägligt.. Ska ni flytta långt?
    Å ännu mer spännande med äggplock! Hur gick det idag?!

Jag tillhör Malmö men fick tyvärr inte börja denna gången eftersom påsken kommer i vägen :( bara att vänta en månad till.. fast konstigt nog känns det inte så jobbigt som jag trott, kanske för att jag var så inställd på det eller att det är så himla mycket annat eller så är jag kanske lite rädd för att börja... jaja det kvittar ju varför, bara skönt att slippa vara helt nere. Hoppas bara jag får börja nästa månad annars kan ju sommaruppehållet komma emellan...

• Orka

Hej tjejer!

Vi tillhör Sörmland så vi fick åka till Uppsala, som ligger i ett annat landsting. Nu när vi flyttar kommer vi tillhöra ytterligare ett annat landsting. Krångel krångel... Vi flyttar cirka 30 mil.

Igår gick det både bra och dåligt. Det som var bra var att de lyckades plocka ut hela 31 (!) ägg. Det som var dåligt var att jag inte mådde särskilt bra efteråt. Jag tänker inte skriva om det, för jag tror inte det var representabelt för genomsnittsupplevelsen. Med så många äggblåsor kan nog reaktionen bli lite värre än med färre äggblåsor. Men vi kunde i alla fall åka hem under eftermiddagen och nu är jag på benen igen. 

De var verkligen jättesnälla och proffsiga på kliniken. Det kändes som om de visste vad de höll på med. I eftermiddag ska jag få besked om när det är dags att återvända för insättning. 

Calqyl, det kanske var bra att vänta ytterligare en månad med tanke på allt du har omkring dig. Jag är ganska stressad av allt som händer samtidigt. Men så har jag ju inte tid att tänka för mycket på IVF:en heller, vilket kanske är positivt.

• Orka

Hej!

Jag har varit helt slut på kvällarna efter jobbet så jag har inte orkat skriva. Men nu mår jag bättre.

Imorgon är det dags att åka och sätta tillbaka ett befruktat ägg Glad. I tisdags var det 17 ägg som var befruktade, så doktorn valde att köra en långtidsodling. Om det endast är ett fåtal ägg så vill man helst sätta tillbaka ett på dag två, men om det är många befruktade så kan man låta det gå några dagar extra. På så sätt sållar man agnarna från vetet så att säga. "Survival of the fittest". Man har råd att riskera att förlora några verklingar på vägen för kunna välja ut ett "superägg". 
    Det var ungefär såhär de förklarade för oss på kliniken.
    (Men vår läkare i hemstaden hade en helt annan förklaringsmodell....ibland blir man så förvirrad).

I onsdags började jag med vaginaltabletter för att skapa ett bra klimat för ett eventuellt foster. Än så länge känns det ok. Lite kladdigt i trosan, men det fixar sig med trosskydd. Och biverkningarna jag känt hittills är överkompliga (dåsighet och lite sveda).

Hur går det Ylle99? Dags att börja snart?

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?