• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Orka

Hej Calqyl! Jag förstår att du är nervös. Jag var nervös varje gång jag skulle börja med något nytt läkemedel (totalt 4 st). Men man vänjer sig jättefort.

Jag kan inte svara på det där med blod och orgalutran, för den har jag inte använt. Men sprit på magen kan jag svara på. Jag körde med klorhexidin och bomullstuss. Lät det torka en kort stund. Jag frågade personalen på apoteket och det var så man skulle göra. Men de påpekade också att det inte är så farligt. Till diabetiker brukar man tydligen ge rådet att det räcker att duscha regelbundet. Det är ju trots allt ens egna bakterierna och dem tål man bra.

Ylle99, din stackare. Ring kliniken och hör med dem också!

• Ylle99

Pallrade mig iväg till jobbet och ringde rmc och sedan min mottagning.

Förmodligen överstimulerad och blir ev inlagd. ????

Ska ta fler prover.

Orgalutranen: dra ut kolven försiktigt så ser du om det kommer blod. Ta det lugnt och andas ordentligt.

Lycka till!

Jo, jag köpte en ask på Apoteket med små små servetter i. Indränkta i sprit.

• Calqyl

Tack för tipsen, har varit på apoteket och köpt klorhexidin och bomullstussar så börjar känna mig redo ;)

Åh nej :( jag trodde man bara kunde bli överstimulerad innan äggplock.. Man tycker man läser på om allt och ändå kommer det nytt hela tiden.. Hoppas du snart mår bättre!

• Orka

Hej igen!

Tusan också, Ylle99 att du ska drabbas av överstimulering! Jag blev lite orolig att det var det du drabbats av eftersom svullnaden aldrig lade sig. Tycker synd om dig!

Jag läste om överstimulering på bipacksedeln till mina sprutor och fick för mig att jag var överstimulerade redan innan äggplocket. Jag mådde illa och kände mig uppsvälld. Men så ringde jag till fertilitetsmottagningen på sjukhuset och fick veta att det är först efter äggplocket som man blir överstimulerad, typ. Och så verkar det som när man lyssnade på vad de sa på IVF-kliniken också. Att jag mådde illa och var uppsvullen innan ÄP var tydligen normalt, men det var det ingen som hade talat om....

• Ylle99

Ivf är en härva av biverkningar. Så känns det just nu.

Hm, nåt illamående vid äggplock kände jag nog aldrig. Bara svullen ;).

Är inlagd och kommer så förbli ett tag.

Tjoho... Jag kunde göra mig hemmastadd, sa läkaren. Har just fått spruta mot blodpropp.

Vätska i ..nånstans vid äggstockarna samt i ena lungan.

Och hon förberedde mig oxå på att det skulle bli värre. Jo, men visst, härligt :/.

Är stundtals väldigt groggy, stundtals klarare i skallen.

När gör ni FET, Orka?

• Orka

Nej men vad jobbigt! Att hamna på sjukhus är väl inte det en räknar med precis när man gör IVF.
    I alla fall hade en väl hoppats på att det skulle dröja 9 månader. På min klinik sa de att fostret inte skulle ta skada av en överstimulering vid en eventuell gravid. Hoppas de har rätt!

Jag vet inte när eller om vi gör FET den här månaden. Jag började testa med ägglossningsstickor dag 12 efter mens. Nu är jag på dag 16 och ännu inget utslag. Jag ska testa till dag 19 sen ska jag höra av mig och diskutera med kliniken. De förberedde mig på att det inte är säkert att jag kommer få någon ägglossning den här månaden, pga IVF försöket. Jag vet inte riktigt vad som händer om jag inte får någon ägglossning. Vi kanske måste vi vänta till nästa månad. Då kanske vi inte hinner innan kliniken tar sommarledigt. Jag försöker ta allt som det kommer. Det finns ju inget vi kan göra förutom att vänta och se.

Jag hoppas du orkar fortsätta skriva til oss Ylle99.
    Calqyl, gick det bra med sprutan?

• Calqyl

Stackars dig Ylle99! Läskigt att det kan bli så allvarligt :( Hoppas det kommer ut något bra av allt iaf!

Jodå det gick bra med sprutan men jag ser inte direkt fram emot att ta den flera dagar :( Jag tycker hela grejen är mycket jobbigare mentalt än vad jag väntat mig.. att sitta och spruta in grejor i magen på mig själv känns sådär.. annars har jag inga biverkningar än men lite lätt "mensvärk"

Håller tummarna att du får ägglossning snart!

Så glad att vi har denna lilla grupp där vi kan stötta och peppa varandra. Så skönt att prata med någon som sitter i samma sits!

Kram på er

• Ylle99

Jo, missades att skriva den lilla detaljen om att blodproverna visade på ett positivt grav resultat :). Men vågar inte glädjas än.

Känns som mkt kan hända än.

Men ändå. Jag är...nä, vågar nog inte skriva det, än mindre säga det.

Positivt testresultat, så kan vi säga.

Har varit pigg i några timmar nu och suttit uppe, skönt.

Skönt att det gick bra med sprutan, Calqyl. Den här processen är både psykiskt och fysiskt omvälvande. Ett steg i taget.

Orka- innebär det att du inte behövde ha en cykel emellan ET och Fet?

Det ville de i lkpg. Det är nog bra att inte stressa med ett till försök och låta kroppen vila lite. Även om jag inte hade råkat ut för det här hade jag velat vänta lite för att komma i fas, både psykiskt och fysiskt.

Håller med, det är skönt att ha några att utbyta tankar med. :)

Nähä, om jag skulle försöka byta liggposition...;).

Kram på er

• Calqyl

Åh va spännande!! Förstår att du inte riktigt vågar glädjas än, jag väntar skriva grattis tills den egentliga testdagen ;)

Skönt att du är lite piggare. Hoppas allt går åt rätt håll nu och du snart får komma hem!

Usch idag var det riktigt segt med oralgutransprutan, svårt att få den igenom skinnet :( jaja imorgon är det dags för första UL, hoppas jag inte behöver spruta så många dagar till!

• Ylle99

Jag hade oxå svårt att få igenom den först, orgalutranen. Man fick trycka lite.

Jag vet att jag vid första vul började känna ägglossningsspänningar och hade flytningar. Känner du nåt?

Inatt blev det värre och jag tog en morfintablett. Proverna ser hyfsat bra ut, tydligen. Så det är ju bra.

Hoppas du klarar dig från det här, Calqyl!

Kram

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?