• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Orka

Hej!
    Igår var vi och satte in en fin blastocyst. VI fick titta på den på skärmen innan införandet. Jag tyckte det var svårt att se att den var fin, men jag litar på att den var det.

Det var blandade känslor som vanligt.
    Förra gången vi var där så var det stor uppståndelse, men en personlig sjuksköterska, sjuksäng, mediciner....Nu var det lite som ett vanligt gynbesök och vi var klara inom en timme från att vi kom dit. Nu är det bara att vänta och se. Jag känner mig lite utelämnad åt ödet. Och så är det ju också.

Efter införandet tog vi en rundtur på stan och gick och fikade. Jag tyckte det vore kul att ha ett namn på blastocysten, men kom inte på något annat än "Blasto". Det hade känts konstigt att ge den ett mänskligt namn, som Kalle eller Maria, så det blev ändå rätt bra. Jag tänker att Blasto har flyttat in och hoppas att han trivs så att han vill stanna. Det är som att ha en liten tamagotschi som ska matas med vaginaltabletter tre gånger per dag.

Minst fem blastocyster ligger också i frysen, och det kan eventuellt ha blivit några fler, men det vet vi inte än.

• Ylle99

Oj, spännande. Det är verkligen en insats man gör...både psykiskt och fysiskt. Måtte det rendera i ett positivt resultat.

Det verkar ha gått bra ändå för dig, orka. Du låter liksom samlad. So far so good.

Så det blev några till frysen också, det var ju bra.

Får du röra dig nu? Eller är det stillhet nu med som gäller? Alltså, menar träning. Tycker själv att det jobbigt att inte få träna nåt.

• Orka

Hej!
    Ja vi försöker hålla oss sansade här. Energin till att jaga upp sig tar liksom slut när man hållit på i över fem veckor. Just nu känns det ganska lugnt, men ju närmare testdatumet vi kommer, desto mer oro kommer jag att känna.

Hur känns det själv i kroppen och knoppen?

Jag frågade om det där med träning. Det rekommenderades att jag skulle vila veckan efter äggplocket och jag förstår varför. Det ömmar i äggstockarna och jag har varit trött och mått lite illa. Nu har ömheten börjat släppa och jag tror snart jag kan vara igång med träningen igen. Jag har inte suttit alldeles stilla under denna vecka  heller utan har försökt röra på mig efter bästa förmåga.

Det beror ju också på vad man tränar. Simning är nog bra, för då blir det inga stötar så att all "inredning" skakas om där inne. En del verkar tro att träning gör att man får missfall. Det tror inte jag på. OK, jag skulle inte hålla på med träning på elitnivå, men det gör jag ju inte annars heller.

• Ylle99

Jag känner mig också ganska sansad. Tar ett steg i taget och fokus på här och nu. Det går bra med sprutorna. Imorgon börjar jag med spruta nr 2, orgalutran.

Haha, nä, träning på elitnivå blir det knappast. Vanligtvis blir det pass 3-4 ggr i veckan för min del. Nu får det bli promenader.

Nu ser jag fram emot några dagars påskledigt. Det ska bli så himla skönt! Jag känner hur jag redan har börjar varva ner och för en gångs skull ligger jag hyfsat i fas med arbetsuppgifter. Är ni lediga något i påsk?

Flyttar ni norrut el söderut?

Nähä, dags för lite skönhetssömn ;). Hörs (skrivs?) snart igen!

• Orka

Hej!

Ja påskledigt ska bli fantastiskt skönt. Jag ska vräka i mig ägg samtidigt som jag ruvar på ett.
    (ursäkta min makabra humor). Jag har varit sjukt sugen på feta saker den senaste veckan. Det måste ha något med hormonbalanserna att göra. Jag vill äta majonäs, creme fraiche, smör... Jag tror inte det är ett graviditetssymptom, för jag kan omöjligt ha varit gravid när det här började.

Vi flyttar söderut. Jag dade gärna flyttat norrut egentligen för jag gillar snö och skidor. Men vi har inte så mycket släkt uppåt landet.

I morse upptäckte jag att jag har ett blåmärke i naveln. Sms:ade min man som blev jätteorolig. Jag fick lugna honom med att blåmärket redan på väg att bli gult, alltså gammalt, och att det nog kom från äggplockningen förra veckan. Skumt ställe att ha blåmärke på, trodde att naveln var full med smuts, men så var inte fallet.

Förresten har vi blastocyster ägg i frysen. Så vem vet, vi kanske får 10 barn inräknat den som skvalpar omkring i min livmoder just nu :)

Vi ska testa den 25 feb. Tänkte skjuta fram det till dagen efter som är en lördag. Jag vågar för allt i världen inte testa i förväg! 

• Ylle99

Förstår att du väntar med att testa! Så nästa helg gäller det alltså.

Här blir det äggplock i veckan som kommer. Oklart vilken dag exakt det blir ännu. Var på ul igår och läkaren sa att det såg väldigt bra ut, vilket var skönt att höra.

Känner inga särskilda biverkningar men har börjat känna mig så himla trött och orkeslös. Men det kanske bara beror på att jag slappnar av nu när jag är ledig.

Jag räknade ihop summan för sprutorna. Det blev 6400kr! Tur att högkostnadsskyddet finns! Dina mediciner, Orka, måste ju kostat ännu mer eftersom du sprayade också. Jisses!

Använde du orgalutran? Det är ingen favoritspruta i det här hemmet...

Ha en skön långfredagskväll!

• Orka

Ylle99, vad skönt att det ser bra ut och att det är dags för äggplock inom kort. Jag håller tummarna för dig. Det är lite småjobbigt med ingreppet, men samtidigt är det lite kul att vara i centrum för allas uppmärksamhet. Kör med din sambo, låt honom passa upp på dig! Det är du värd!

Jag räknade ihop kostnaden för medicinerna utan högkostnadsskydd och det blev faktiskt bara 6022 kr. Dyrast var Gonal-f. Jag har använt Synarel (nässpray för nedreglering), Gonal-f (stimulering av äggblåsor), Ovitrelle (ägglossningsspruta) och nu håller jag fortfarande på med Lutinus vaginaltabletter (naturligt könshormon som behöver fyllas på pga den tidigare hormonbehandlingen)

Jag har inte använt orgalutran.
    Vad är det som gör att du pekar ut den som speciellt jobbig?

Det har varit en skön påskledighet med fint väder och långa promenader. Men nu har glädjen smolkats av att jag har börjat få mens. Det känns inte alls som vår lilla blastocyst har valt att stanna och vi är jätteledsna. Jag ska ta graviditetstestet nästa helg, men är nästan säker på vad det kommer visa Skäms....

• Ylle99

Nej!!!! Nån mens ska ju inte komma nu!!! Åh, hoppas att det bara är nån slags annan blödning!

Jag använde gonal-f och orgalutran, och så ovitrellen nu som final. Orgalutranen var lite mer svår att använda (ingen penna som gonal), lite grövre nål och sen så sved den ganska rejält efteråt.

Nu gäller det imorgon. Känns läskigt men samtidigt skönt att få det gjort.

När satte ni in blaston? Kan det redan vara mensen som kommer?

Hur har det gått idag?

• Orka

Hej!

Det känns spännande att ni ska åka imorgon. Jag kommer sitta på jobbet och tänka på er. {#emotions_dlg.flower}Jag hoppas det blir många fina ägg och att de blir befruktade! En del par får ju svar på varför de har svårt att få barn när de genomgår sin första IVF. Det hade jag nästan hoppats på när vi var på kliniken. Men vi fick aldrig någon förklaring. Allt såg bra ut. Allt, förutom den lilla detaljen att det inte blivit några barn då.

Jag tror det är mens. Det var två veckor sen vi var på äggplock. Så det är ju från och med nu ungefär som mensen skulle kunna komma. Några dagar efter ägglossning brukar jag få ömma bröst. Ömheten tilltar i styrka tills den sakta avtar och när mensen börjar försvinner den helt. Så har det varit den här gången också. Min mens brukar inte heller starta med en rivstart, utan jag brukar få småblödningar några dagar innan. Så också denna gång. Det känns väldigt surt, men jag orkar inte försöka lura mig själv. Det känns så uppenbart. Jag vet förvisso inte hur det känns när man (öh kvinna) är gravid, men jag vet hur en mens känns och så känns det nu. Bajs. (Lite mindre mensvärk dock, alltid något)

Just nu försöker jag hålla humöret uppe. Inte bli förbannad på kollegor som klagar över småsaker, eller vara alltför grinig mot min man. Jag har redan börjat tänka på alla nio små eskimåer i frysen och att jag vill stoppa in alla på en gång. Nu får det för tusan hända något! Jag kanske ska smyga dit på natten och stjäla dem. Hoppas jag inte får med mig fel blastosar bara....

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?