• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Calqyl

Hej!
    Ursäkta att jag varit så dålig på att skriva, har haft fullt upp som sagt. Håller tummarna för er båda att det ska lyckas!! Hoppas hoppas det inte är mensen du känner av Orka! Bra att det blev så många eskimåer iaf :) Hur känns det idag?
    Hur har det gått för dig Ylle99?

Själv går jag och längtar efter min mens samtidigt som jag är livrädd att få beskedet att vi inte kan börja denna månaden heller. Men det ska vi, så är det bara! ;)

Ska och prova brudklänning nästa helg så nu börjar det kännas riktigt! Så skönt att ha något kul att skingra tankarna med :)
    Vet inte om jag skrev att jag sökt jobb närmare hemmet men fick inte det iaf.. Tar det som ett tecken på att det är olämpligt att byta jobb nu när jag ska bli gravid, måste tänka positivt ;)

Kram på er!

• Ylle99

Hej på er!

Calqyl- kul att du är tillbaka!

Så har jag då genomfört ett sådant där omtalat äggplock. Först blev jag ganska tagen av situationen...inte varje dag man går omkring i blå särk med snajdiga strumpor ;). Men så tänkte jag att jag gör ju det här för att ngt positivt ska komma ur det och jag är ju frisk. Tänk om man låg inne för att operera bort en tumör och liknande. Det låter kanske drastiskt men behövde få lite perspektiv på tillståndet.

Det kändes nervöst först men det tog ju lång tid innan det var dags så då hann jag komma till ro och slappna av. Hann läsa åtskilliga skvallerblaskor ;).

Trodde inte jag skulle bli så väck av morfinet, eller det "morfinliknande medlet" som de sa. Jag var ganska borta en stund.

9 ägg fick de ut iaf. Så nu får man hoppas att nåt befruktas så att det blir återföring.

Orka- jag kan just nu inte föreställa mig hur det är att misslyckas efter att ha gjort det här. Det är verkligen en kamp. Man kämpar.

Men du håller ihop? Kunnat jobba?

Kram

• Orka

Ylle99: Nu sitter jag på nålar för att få höra hur det gick med befruktningen av era ägg.  Har du kanske redan varit på återföring?

Ja det är en egendomlig känsla att vara inne i vårdapparaten fastän att man egentligen är frisk. Jag har aldrig behövt omvårdnad på det viset förut. Så var det skumt med "morfinet" också. Jag minns att jag låg i gynstolen och utbrast till min man "X....jag knarkar!!!"

Efter återföringen hade jag ofta mardrömmar på nätterna om testdagen. Sen fick jag ju mens och det var nog ett bättre sätt att få reda på misslyckandet. Lite katastrof i taget, istället för stor katastrof på testdagen. Nu har jag i alla fall testat, och det blev negativt, som väntat. Ringde till kliniken och pratade lite om frysåterföring. Tyvärr finns risk att det inte hinns med någon sådan innan sommaren. Först ska vi flytta, och sen stänger kliniken på midsommar. Som tur är ligger de små liven i tryggt förvar, nedfrysta.

Nu håller jag tummarna att det har gått bra för dig Ylle99, och att ni får börja IVF snart, Calqyl.

• Ylle99

Återföring gjord!

Fem blev befruktade och tre kunde frysas.

Såååå skönt att äntligen ha genomfört de här stegen.

Dagens insats var ju väldigt liten jämfört med onsdagens vilket var skönt. Inget "knark" den här gången ;).

Ok...så det är tajt med tid för FET innan sommaren. Det var ju synd. Förhörde mig lite om Fet idag och det är ju väldigt mkt enklare än vanlig procedur med sprutor. Skönt det! Hade det inte blivit några befruktade ägg hade jag dödligt genomföra allt igen nu så snart. Jag hade behövt låta kroppen vila.

Vill bara att svullnaden ska gå ner nu så att jag kan röra mig lite friare igen!

Calqyl - börjar det bli dags snart att börja?

Kram

• Orka

Hej!

Nu är vi mitt uppe i flyttplanering. Jag känner att jag inte hinner bearbeta sorgen över vårt misslyckade försök. Vi har tusen saker som behöver fixas, och som grädde på moset har jag jättemycket att göra på jobbet.

Min man har inte så mycket att göra på jobbet så jag har lagt mycket av det administrativa på honom. Problemet är att han är så sjukt nojig, och måste ha allt skriftligt hela tiden. Och så tror han typ jämnt att saker kommer gå åt helvete, med besiktningar, nycklar, städfirma med mera. Så även om jag skulle göra allt själv så skulle det bli dubbelt jobb att övertala honom om att allt löser sig.

Ilska, sorg, oro, förtvivlan över barnlöshet, blandat med stress och oro över flytt och sorg över att lämna vänner. Ingen bra kombo. Jag skriker och skäller på min man stup i ett. Känner ingen glädje i mitt förhållande just nu. Min man försöker trösta, men han räcker inte till. Dessutom är han också jättestressad och ledsen.

Tidigare gick vi i samtalsterapi men lade ner det inför IVF-försöket eftersom vi helt enkelt inte hade tid att vara borta mer från jobbet. Nu flyttar vi och kan inte längre träffa vår superduktiga terapeut. Dessutom kommer vi inte hinna träffa någon ny, för vi kommer båda pendla åt olika håll.

Gnäll, gnäll är allt som kommer ur mig idag.
    Tror jag behöver skriva av mig.

Kram på er!

• Calqyl
    Ylle99 skrev 2014-04-25 17:07:19 följande:
    Återföring gjord!
    Fem blev befruktade och tre kunde frysas.
    Såååå skönt att äntligen ha genomfört de här stegen.
    Dagens insats var ju väldigt liten jämfört med onsdagens vilket var skönt. Inget "knark" den här gången ;).

Ok...så det är tajt med tid för FET innan sommaren. Det var ju synd. Förhörde mig lite om Fet idag och det är ju väldigt mkt enklare än vanlig procedur med sprutor. Skönt det! Hade det inte blivit några befruktade ägg hade jag dödligt genomföra allt igen nu så snart. Jag hade behövt låta kroppen vila.

Vill bara att svullnaden ska gå ner nu så att jag kan röra mig lite friare igen!

Calqyl - börjar det bli dags snart att börja?

Kram
    Jättebra ju! Hur mår du nu? Kan tänka mig att tiden går väääldigt långsamt ;)

Min mens borde komma i helgen så hoppas verkligen jag får köra igång då!
    Orka skrev 2014-04-28 12:00:15 följande:
    Hej!

Nu är vi mitt uppe i flyttplanering. Jag känner att jag inte hinner bearbeta sorgen över vårt misslyckade försök. Vi har tusen saker som behöver fixas, och som grädde på moset har jag jättemycket att göra på jobbet.

Min man har inte så mycket att göra på jobbet så jag har lagt mycket av det administrativa på honom. Problemet är att han är så sjukt nojig, och måste ha allt skriftligt hela tiden. Och så tror han typ jämnt att saker kommer gå åt helvete, med besiktningar, nycklar, städfirma med mera. Så även om jag skulle göra allt själv så skulle det bli dubbelt jobb att övertala honom om att allt löser sig.

Ilska, sorg, oro, förtvivlan över barnlöshet, blandat med stress och oro över flytt och sorg över att lämna vänner. Ingen bra kombo. Jag skriker och skäller på min man stup i ett. Känner ingen glädje i mitt förhållande just nu. Min man försöker trösta, men han räcker inte till. Dessutom är han också jättestressad och ledsen.

Tidigare gick vi i samtalsterapi men lade ner det inför IVF-försöket eftersom vi helt enkelt inte hade tid att vara borta mer från jobbet. Nu flyttar vi och kan inte längre träffa vår superduktiga terapeut. Dessutom kommer vi inte hinna träffa någon ny, för vi kommer båda pendla åt olika håll.

Gnäll, gnäll är allt som kommer ur mig idag.
    Tror jag behöver skriva av mig.

Kram på er!
    Låter som du har det riktigt tufft nu :( Du får så gärna gnälla av dig här och avlasta mannen lite ;)
    Tyvärr är jag ingen höjdare på att ge goda råd, kan bara säga håll ut och kämpa på! Försök hitta lite tid och gör något mysigt, roligt ihop. Kan vara något så enkelt som en picknick i det härliga vårvädret. Tänker på dig!

Kram från ett soligt men lite blåsigt Skåne

• Ylle99

Calqyl- kul att det snart är dags! Håller tummarna för att allt ska gå smidigt! Så smidigt som det nu kan gå i den ivf-proceduren ;). Kör du också gonal-f? Och orgalutran? El har du fått annat?

Orka- det där låter inget vidare... Ni är i en jättetuff situation! Det är mkt som händer för er och jag förstår att man lätt blir trött. Du kan inte tala med din chef el nån kollega du har förtroende för? Kanske kan du bli avlastad eller så hjälper det att någon mer vet och förstår varför man inte är på topp?

Det tar ju oxå mkt energi om någon av er är väldigt orolig och pessimistisk (om jag nu fattade dig rätt). Har ni talat om det?

För egen del börjar äntligen svullnaden i magen lägga sig och jag kan gå lite snabbare och röra mig mer fritt. Väldigt skönt!

Vill mest bara ha ett svar så att jag kan gå vidare med mitt liv och leva som jag brukar. Jag ställer in mig på att det inte lyckas. Jag har börjat försöka bearbeta ett negativt resultat.

I vilket fall är jag glad över att jag har fått må så pass bra hela våren! Sen finns det ju några ägg i frysen också.

Snart dags att sova. Alla preparat tar ut sin rätt...;).

Ha en trevlig Valborg/ siste april ( som man väl säger i Skåne?)

• MiNi1986

Hello! Spännande läsning! I morn är det plock som gäller för mon del är galet nervös över allt mest att det ska göra ont ;( E första gången för oss, försökt i 2 år 1 missfall :(

• Orka

Hej MiNi!
    Jag hoppas att det gick bra på äggplocket! Har ni hunnit sätta tillbaka något?
    Jobbigt med missfall! Det måste göra sorgen över barnlöshten ännu värre. Själv sörjer jag det jag aldrig haft. Du sörjer det du haft och misst.

Ylle99, när har du testdatum? Jag vill inte tjata, men jag är ju så nyfiken på hur det går. Jag håller tummar och tår!

Det känns lite bättre på hemmafronten nu. Vi har slutat bråka och fokuserar på flytten. Allt praktiskt börjar ordna upp sig. Däremot är det galet mycket att göra på jobbet. Har inte tid att vända mig. Jag hinner varken träna eller vara ute på kvällarna i den fina våren.

Vi har haft avskedsfest för vänner. Det känns sorgligt att lämna dem, men samtidigt är det ju tur att vi har vänner här. Annars hade ju tiden som vi bott här varit bortkastad.

Månaden man ska göra frysåterföring ska man tydligen använda preventivmedel. För att minska risken för tvillingar... Hm... skulle ni följa det? Det står typ ingenstans men när jag frågade fick jag det rådet muntligt. Jag kanske ska låtsas att jag hade vaxpropp så jag inte hörde det.

• Ylle99

Välkommen MiNi!

Hur gick äp? Själv var jag ganska mörbultad. Hur många ägg fick ni ut?

Sorgligt med avskedsfest, Orka! Men det blir säkert också starten för en positiv tid i nya staden!

Tre veckor efter äp är testdag så det är låååångt kvar ????. Om 12 dagar.

Preventivmedel alltså... Hm, känns ju märkligt att börja använda det. Men varför...ska de sätta in fler ägg? El menar de att det frysta OCH ett ev "naturligt" ägg skulle bli befruktat?

Idag körde jag ett träningspass light. Jätteskönt! Det var jag och några tanter ????.

Ha en skön fredagskväll!

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?