• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Ylle99

Oj!

Så smärtorna kom efteråt, jösses. Och att du blödde så pass också! Din stackare! Verkligen ingen rolig upplevelse. Så fick du ligga ensam också, vilken mardröm!!!

Snällt av dig att inte berätta det innan! Det känns som en ganska ovanlig upplevelse, eller?

TUR att ni fick några till frysen så att den här otäcka upplevelsen inte var förgäves.

Härligt att ni börjar komma iordning i nya hemmet :).

• Orka

Hej igen!
    Egentligen tror jag att du har haft den värsta upplevelsen, Ylle99. Förutom den lilla detaljen att du lyckades bli gravid på kuppen, till skillnad från mig. Min upplevelse var otrevlig men det värsta gick ju över på ett dygn.

Ja, det är nog ganska ovanligt att det blir en så kraftig reaktion. Jag var en av få som stannat tills kliniken stänger. Sex timmar ungefär. Annars brukar det räcka med några timmar. Men det var väl för att jag hade så många äggblåsor så äggstockarna kraschade. Om jag ska göra om det hela kanske jag kan medicinera med lite lägre dos. Men vad vet jag.

Mina äggstockar är tydligen lättstimulerade. Men vad ska jag med dem till så länge det inte blir några kottar. Buhuuu... (nja, just nu känns det rätt bra utan barn. Sommaren stundar och vi ska hänga på uteserveringar! Cool).

• Orka

Förresten, det vore lite kul om ni, Calqyl och Ylle99, lägger in varsin profilbild som symboliserar något ni känner eller tänker på. Om ni vill alltså. Jag valde ett ägg, eftersom det är så jag känner mig. Som ett stort ägg som ska befruktas men som är motsträvigt och inte vill.

• Ylle99

Bra idé!

Ska tänka ut nåt.

En lägre dos borde väl vara en god idé nästa gång. Du borde verkligen ha varit i riskzonen för överstimulering. Inget bra att riskera!

• Calqyl

Hej!

Usch stackars dig Orka! Att det kan vara så olika. Men 31 ägg! Tänker att det är kanske blev så när det blir så många stick!? Vet ni varför dom måste tömma alla äggblåsor? Jag stack "bara" hål på 8 och det tyckte jag var många nog! Kunde du frysa in alla som blev befruktade?
    Väldigt starkt och omtänksamt av dig att inte berätta något förrän vi gjort våra äggplock :)

Idag har vi fått tillbaka en blastocyst och därav mitt bildval. Tycker majblomman påminner lite om en blastocyst, det är maj månad och Maj har namnsdag idag ;)
    Vi fick också två till frysen och en som skulle utredas vidare? som vi skulle få besked om via brev. Testdag blev den 4/6 vilket jag tycker låter sent? Tror vi kommer testa den 31/5, då är det 16 dagar sedan befruktiningen och borde visa rätt resultat.
    En annan sak jag funderade på va om ni fick reda på om det blev "vanlig" befruktning eller ICSI?

• Ylle99

Två till frysen, det är bra! Skönt med back-up.

Jag fick testdag 21 dagar efter äp. Din testdag är nåt liknande väl? Det är kanske för att man ska absolut säker på resultatet. Vi hade testdag en onsdag men planen var att testa helgen innan den onsdagen för att kunna smälta det förmodade negativa beskedet. Att få beskedet och sen gå till jobbet och fungera kändes osäkert därför tänkte jag att helgen blir bra. Men vi kom aldrig så långt eftersom jag blev dålig. 14 dagar efter efter äp syntes det via blodprovet jag lämnade. Men om det hade synts på vanligt test hemma har jag ingen aning om.

4 juni ... Också en onsdag väl? Om det fortfarande finns nåt kvar så borde det synas helgen innan iaf.

Fint med en majblomma!

Ja, vår läkare sa vid första mötet att det blir " vanlig" befruktning och inte ICSI eftersom mannens spermier håller god kvalitet.

• Orka

Grattis Calqyl! Då är du en ruvare nu då! Fin blomma också!

De frös in nio blastocyster. Så man kasserade 7 stycken av de befruktade.
    Vi fick veta att alla ägg befruktats med "vanlig" befruktning. Sköterskan trodde att de kanske skulle välja att testa hälten/hälften med "vanlig" och ICSI eftersom det fanns så många att experimentera med. Men det gjorde de alltså inte.
    Ring din klinik och fråga om du inte fått veta hur de gjort! Är ju lite kul att veta trots allt.

Jag vet inte varför de tömde alla blåsor. Det är väl lika bra kanske, att få ut så många det går. Själva ingreppet var inte så farligt utan det gick ganska fort. Kanske funkade det morfinliknande medlet extra bra på mig.

Jag fick testdag 18 dagar efter befruktningen. Min plan var att testa dag 19, som var en lördag. Men jag testade den 18:e sen, för jag var ju redan förberedd på det negativa beskedet.
    Det är lite lurigt det där med testdag. Det bästa är ju att vänta tills det gått lång tid, men det är ju så jobbigt. Risken med att testa för tidigt är att man får ett falskt negativt besked. Men det verkar ju som om de flesta som blir gravida upptäcker det tidigt.

• Ylle99

Hur fick ni in bilden?

Känner mig urkorkad...men kommer liksom ingen vart när jag är inne på "mina sidor".

Kanske måste jag logga in på en dator?

• Calqyl

Tack! Ja det känns jätteskönt med en back-up eller eventuella syskon ;)

Okej då är det nog inte så konstigt ändå, jag läste om en som hade ÄP samma dag som jag och hon fick testdag 28/5 men hon skulle kolla genom blodprov.

Min sambos prov har varit bra och ingen sa något så jag var säker på att det blev vanlig. Men vad jag förstått av papperna vi fick med oss hem provade dom vanligt först men inget befruktades och då gjorde dom icsi. Tycker det varit trevligt om dom informerat om det..

Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker det är positivt eller negativt.. Om spermierna aldrig lyckats ta sig in i mina ägg har vi ju förklaringen till varför det aldrig tagit sig. Samtidigt är det ju tråkigt om spermierna har dålig kvalitet..

Många funderingar idag ;)

• Ylle99

Coolt ändå att de kan hinna se att det inte blir nån befruktning utan då kan hinna testa ICSI. Vilket pilligt jobb ;)!

Då kanske ni är något på spåren till varför det inte tagit sig när ni försökt på egen hand?

Har de sagt något negativt alls innan om spermiernas kvalitet?

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?