En liten rättelse. Inte för att de spelar någon roll. Men jag såg att det var lite otydligt om Batras program ovan. De hade försökt få barn i några år när de testade IVF och det tog sig på första försöket.
Vi har nog skrivit om våra åldrar tidigare, i början, men det var ju ett tag sen. Jag är 30 i år och min man 33. När vi berättade för mina föräldrar för lite mer än ett år sen om våra problem fick jag reaktionen av min mamma att "men ni är ju unga än". Hm.. Det är inte så mycket till tröst. Det är tufft att försöka månad efter månad, oavsett ålder. Men jag kan förstå att det blir värre ju äldre man är. Paniken växer liksom eftersom åren bara tickar på.
Dessutom känner jag mig inte speciellt ung längre. Jag föreställde mig att bli mamma vid 27 ungefär. Men inget blir ju som man tänkt sig. Det känns som bortkastade år,de tre senaste. Jag har gått omkring och planerat för att bli förälder. Jag skulle levt lite mer bohemiskt. Tagit en utlandstjänst. Jobbat som volontär... fortsatt på samma sätt som om jag vore 23 igen.
Vi har några vänner. De är några få år äldre än oss och har verkligen rest så mycket de bara kan. De har fyllt upp sin tid med allt möjligt veckorna i ända. Jag har sett lite avundsjukt på dem, för jag har också velat göra så, men inte orkat pga lätt deprission pga barnlösheten. Vi har ägnat mycket tid åt IVF, familjeterapi, bråk, gråt.
Nu senast vi träffade våra vänner väntade de barn. Jag vet ju som inget om deras försök, de kan ju ha försökt länge, men jag får känslan av att det gick ganska fort för dem när de väl började försöka.
Avundsjuk, jag är inte avundjuk.....(?!) Bara hemskt bitter....