• Ylle99

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej på er!

Här är ett par till. Vi har försökt två år exakt och remiss är nu ivägskickad.

Hur jag än försöker intala mig att det inte kommer lyckas så är det helt hopplöst svårt att inte hoppas. Det är en helt fantastisk känsla att känna att vi har en framtid! Framtidshoppet spirar... Man blir som en helt annan människa!

Vi gjorde några inseminationer i höstas men utan resultat. En väldigt tuff berg-och dalbana.

Det är skönt att veta att man inte är ensam även om det kan kännas så. Sådana här trådar blir en liten livräddare ibland när man känner sig ensammast i världen i den barnlösa klubben.

Kanske, kanske är det vår tur nu? Kanske, kanske kan det bli ett barn i ens liv? Hoppas.

Kram

• Ylle99

Hej igen!

Ja, vi fick prova insemination. Vår läkare tyckte att det var bra att prova det innan vi gick vidare till ivf eftersom det är en sån stor process (ivf alltså). Sista gången "maxade" vi chanserna genom att jag tog pergotime. Men nada.

Ja, det är tydligen olika i landet vad gäller tillvägagångssätten. Jag trodde de flesta fick prova insemination nämligen.

Orka: vår läkare sa att det bara ökade chansen marginellt men att vi ändå skulle prova. Man ökar ändå chansen eftersom de först tvättar spermierna och "plockar" fram de bästa samt ger spermierna extra skjuts in.

Spermiebehandlingen skedde på ett ställe och själva inseminationen på ett annat. Det kändes heeelt naturligt att åka omkring på stan med en påse sperma i väskan ????.

Du har en del teorier, Orka. Man vill ju så gärna hitta ett svar! Nåt är ju uppenbarligen fel nånstans. För min egen del har jag känt mig gammal och tänker att min tid är förbi ( är 34 i år) men det är ju många som får barn i min ålder.

Sen har jag funderat på det där svininfluensavaccinet, mindre trolig orsak kanske men man inbillar sig ju allt möjligt! ????

Hm, det där med bastubesöken kanske är lite lurigt? Är inte för mkt värme dåligt ? Det är kanske bara en myt.

• Ylle99

Mina smileys blev till 4 frågetecken i mitt inlägg ovan. Det skulle vara ;).

• Ylle99
    Novabusen skrev 2014-01-15 18:04:05 följande:
    Ja, jädrar vad man googlat och vill hitta orsaker! Vi har ju heller "inga fel" för vi blev ju gravida fast det blev ett X :( Sen har det bara varit mens, mens, mens i 2 år nu. Och kört med allt känns det som, pergotime, fertilitetsglidmedel, tabletter, ägglossningstest... Nada har funkat. Så nu känner jag bara att det får va bra, det räcker, orkar inte mer. Och så är det så lång väntetid på fertilitetskliniken så det gör ju oxå att man ger upp. Så just nu tycker jag egentligen mest synd om min man som vill ha 3 barn och med jävligt mycket tur kanske han får 1. Jag är redan inställd på att det inte blir något för jag tror verkligen inte att vi passar ihop "genetiskt". Känns som att min kropp vägrar ta emot embryon. Men det finns mycket annat man kan göra här i livet som tur är :)

Ge inte upp än! Varför tror du inte att ni har chans att lyckas med ivf?

Mentalt kan man ju verkligen känna att det räcker med försök. Förhoppningsvis hinner du återfå ork och vilja att fortsätta försöka när det är dags för ivf. Jag kände mig också helt mätt på försök i höstas men börjar nu återfå ork att försöka.
  • Ylle99

Lite märkligt att de inte tog röda hund-testet tidigare. Tråkigt att behöva vänta om ni var nära att få börja med ivf-behandlingen.

Förhoppningsvis går de där månaderna snabbt, för oss alla så att vi kan få komma igång.

• Ylle99
    Calqyl skrev 2014-01-30 18:14:03 följande:
    Men om vi ska prata om något roligare så ringde läkaren idag och sa att det nya blodprovet visade mycket bättre resultat så jag behöver inte ändra medicineringen! Vilket innebär att remiss till ivf skickades idag :D

Härligt!

Kram
  • Ylle99
    Orka skrev 2014-02-01 23:47:23 följande:
    Calqyl:

Gud vad bra att dina värden blivit bättre!

Hur går det för dig med allt, Ylle99?

Hej!

Väntar på kallelse... Det kommer nog ta några månader innan den dyker upp. Väntans tider, helt enkelt ;).

Själv?
  • Ylle99
    Orka skrev 2014-02-02 17:36:04 följande:
    Hej!

Just nu händer det inget spännande hos oss. Vi har tid hos läkaren den 14 februari och hoppas på att våra prover ser bra ut så att vi kan påbörja spray-behandling i mars. Hoppas...

14 feb. är ju snart! Vet du när er remiss skickades? Hur lång väntetid är det hos er?
  • Ylle99
    Calqyl skrev 2014-02-03 20:35:53 följande:
    Då är vi i samma sits nu, skitjobbigt att inte ha ett datum att vänta på! Hur längesen är det er remiss skickades?Skönt att där inte är någon väntetid men som du skriver man vet aldrig, finns alltid något som drygar ut känns det som. Men håller tummarna att ni bli chockade och får börja direkt ;)

Jag ringde dit jag ska göra ivf i höstas och då var det ca en månads väntetid så hoppas på att det gäller fortfarande. Men det är säkert fullt upp nu efter juluppehåll.  

Jag tror att den kom iväg före jul. Vi hoppas det iaf. Annars blev det väl just efter juluppehållet. Och dit vi ska är det ca tre mån väntetid. Men håller ändå tummarna för att det snart ligger ett brev innanför dörren när man kommer hem från jobbet. :)
  • Ylle99
    Orka skrev 2014-02-04 22:18:34 följande:
    Väntandet pågår för fullt för oss alla. Vänta, vänta, vänta...hoppas.

Det lär inte finnas någon som går obemärkt igenom ofrivillig barnlöshet. För mig hade det inte känts så jobbigt att vänta om jag visste att om exakt fem år och två månader skulle jag bli gravid. Det jobbiga är ovissheten. 

Något som är minst lika jobbigt är avundsjuka, ilska, tröstlöshet. Och personer med dålig taktkänsla. 

Känner ni avundsjuka ibland? Vilka är ni avundsjuka på? Vad gör ni för att dessa känslor inte ska förgöra er inifrån? Jag är avundsjuk på min kusin, som fick barn när jag själv hade fått om våra försök tagit sig som de skulle. Och på min kollega som blev gravid på bröllopsnatten. Och en vän som hunnit få tvillingar och blivit gravid igen under samma period som vi försökt. Det känns inte lika jobbigt nu som det gjorde i början. Men det är fortfarande superjobbigt att gå omkring och vara avundsjuk. Jag vill inte det.........

Så är jag förbannad på taktlösa personer. Mest förbannad är jag på en kurator som jag gick till i höstas när jag var som mest nere. Hon tjatade om att stressen förmodligen var orsaken till att jag inte blev gravid. Jag sa emot henne och påpekade att det inte finns några vetenskapliga bevis för det. Då sa hon att hon struntade i vetenskapliga bevis och att hon tänkte fortsätta tro som hon trodde (!?).

Sen sa hon att jag nog inte borde försöka bli med barn om jag mådde dåligt, för jag skulle inte klara av påfrestningarna med småbarn Öh...men om orsaken till att jag mår dåligt är att jag inte har barn då?

Som grädde på moset tyckte hon att min man och jag bara borde ha det toppenfint eftersom vi så nyligen gift oss (1,5 år sen). Och om det inte kändes så bra just nu så kanske jag skulle fundera på om det är något fel med med mitt äktenskap.

Fy fan för henne säger jag bara! Som om alla äktenskap bara löper på utan problem. Och så fort det blir problem ska man stanna upp och bara....vad känner jag för dig just nu?....vi kanske inte passar för varandra....?

Knepig kurator. Tråkigt att inte få mer hjälp. Hon verkar väldigt okänslig.

Hm, hur hantera avundsjuka... Tja, tror jag kommit dit att jag stänger av ganska bra när omgivningen gör sig påmind. Jag börjar prata om annat, går iväg och/eller undviker vissa sällskap.

Tyvärr tänker man inte alltför vackra tankar om andra ibland. Inget att vara stolt över givetvis. Jag fokuserar mkt på det som är positivt i mitt liv. Jobb, tryggt hem, värme, hälsa - och det tycker jag hjälper att hålla nån slags balans i livet.
Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?