• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-14 09:02:37 följande:

Fast Åkesson har ju aldrig heller påstått att han älskar mångkulturen. Då är det inget hyckleri, att han håller sig, sin fästmö och sitt kommande barn borta ifrån den. Ser du inte skillnaden..? Det är när man påstår att man gillar en sak, samtidigt som man nogsamt skyddar sina närmaste ifrån den, som man hycklar. Hyckleri i sin prydno.

Angående din sista mening, så är det samma resonemang som fanatiska kommunister hade i det gamla Sovjet. Alla människor ska äga lika mycket och leva på samma nivå. Men när det gäller just de höga partifunktionärerna, så är det ju inte så konstigt att de bor bättre, äter bättre, kan åka på semester till Svarta havet varje år, o.s.v. o.s.v.. 
    Jaså Åkesson håller sig borta från kulturell mångfald. Alltså firar han exempelvis inte jul och påsk och gör han det är han förstås med dina mått mätt  - en hycklare.

Att de flesta människor bor så bra som de har råd med är inget resonemang utan ett rent konstaterande. Enligt ditt resonemang så behöver alla som tycker om kulturell mångfald bosätta sig i ett invandrsarghetto för att inte klassas som hycklare. Nu finns det mångkultur på annat sätt än misär vilket helt verkar ha gått SD förbi och både invandrare och svenskfödda flyttar ifrån problemområden när de kommer upp sig i livet. Det är inte det minsta konstigt, men enligt SD-resonemang bör man alltså bo kvar om man säger sig tycka om sina grannar med rötter från utlandet.

Många SD-are är väldigt inbillningssjuka och gillar att använda ord som kommunist som något slags motsatsord till rasist. Märkligt fenomen.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-14 09:07:41 följande:

...och dessutom är det ett oerhört svek mot den vanliga befolkningen, som inte har råd att bo någon annanstans. Man medger själv att det är dåligt att bo i ett område med många invandrare - genom att man inte vill bo där själv, så medger man det indirekt. Men man skiter fullkomligt i, att i och med att man fortsätter att ta in invandrare från dessa kulturer, så gör man livet allt sämre för de svenskar som inte har något annat val än att bo där.
    "den vanliga befolkningen"???" Då har vi alltså ett antal invandrartäta områden och där bor "den vanliga befolkningen". Låter trångt Skrattande.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-14 09:31:06 följande:
    Så att "bo bra" är alltså i princip liktydigt med att inte bo på en plats där den så omhuldade mångkulturen inte är representerad i särskilt hög grad.

Det blir lite självmål där, på något sätt. Och jo, visst finns ett mått av hyckleri i ditt resonemang.
    Nej att bo bra kan exempelvis vara att bo i områden där det inte är stökigt, och stökigt är det där de som står socialt lägst bor koncentrerat.

Det bor en jävla massa utlänningar utanför Sverige men det gör inte att varenda fläck utanför Sverige är ett problemområde. Att ett område är ett problemområde hänger alltså inte per se samman med att det bor människor av icke-svensk härkomst där utan för att det bor människor som inte reder sig lika bra i samhället. Dessutom är mångkultur inte detsamma som en massa sämre bemedlade invandrare ihoppackade i miljonprojekt lika lite som den nationella identiteten representeras av de sämre bemedlade svenskfödda som också bor där.

Jag har aldrig velat bo och vill fortarande inte bo i ett miljonprojekt och det oavsett vilka som bor -  och vilka som bor där har ändrats över tid. Det som många som har bott i sådana områden haft gemensamt över åren är att en bostad där var det bästa de klarade att få tag på.
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-14 10:12:36 följande:

På temat hycklare kommer annars alltid Aftonbladet och deras Vi gillar olika-kampanj och bilden av deras helvita redaktion upp färskt i minnet. Vi gillar olika, men för fasen inte här inne på redaktionen, det här är ju en arbetsplats...
    Jaha, så alla som inte har mörkhyade människor i sin arbetsstyrka kan inte inte (den du hockey) vara rasister. Att gilla olika var ju ett upprop mot främlingsfientlighet. Man kan ju vara emot främlingsfientlighet oavsett vem man jobbar med även om det vore ett steg i rätt riktning att se en mer representativ representation av fler grupper.
  • Velouria
    nihka skrev 2013-11-15 19:30:51 följande:
    Nej att bo bra kan exempelvis vara att bo i områden där det inte är stökigt, och stökigt är det där de som står socialt lägst bor koncentrerat.

Det bor en jävla massa utlänningar utanför Sverige men det gör inte att varenda fläck utanför Sverige är ett problemområde. Att ett område är ett problemområde hänger alltså inte per se samman med att det bor människor av icke-svensk härkomst där utan för att det bor människor som inte reder sig lika bra i samhället. Dessutom är mångkultur inte detsamma som en massa sämre bemedlade invandrare ihoppackade i miljonprojekt lika lite som den nationella identiteten representeras av de sämre bemedlade svenskfödda som också bor där.

Jag har aldrig velat bo och vill fortarande inte bo i ett miljonprojekt och det oavsett vilka som bor -  och vilka som bor där har ändrats över tid. Det som många som har bott i sådana områden haft gemensamt över åren är att en bostad där var det bästa de klarade att få tag på.
    Mother cake
  • Velouria
    PGA skrev 2013-11-15 18:38:07 följande:
    @Velouria

Om du hade varit rationell hade du hållit dig  borta från ett dysfunktionellt leverne.
    Vilket är?
    Mother cake
  • HAHAH

kan vi inte skicka dig till något arabiskt land där dom kan göra dig till en man istället. är så jävla trött på invandringen...buhuu oj va jobbigt . du bor i trygga lilla sverige och har noll empati för andra. jätte jobbigt att vara du . 

• modesto
    hemligemollgan skrev 2013-10-30 14:02:24 följande:
    SD får många röster för att vi Svenskar blir alltmer egoistiska lata och trångsynta (amerikaniserade).
    Folk orkar inte ens tänka hela vägen, som tex. varför människor måste fly.
    Amerikaniseringen kommer ta kol på det sverige vi haft.
    Detta bevisar att SD är emot sverige tycker jag! 
    Svenskar ser hur orter där de bor förvandlas framför deras ögon och blir invandrartäta med alla negativa konsekvenser vad detta innebär. Därför röstar de på SD.
    Bara ett exempel, man inte kan längre läsa ostörd på ett bibliotek för att de pratar skype med sina släktingar hela tiden och har sina bönestunder. Svenskar vågar inte säga ifrån, speciellt de äldre.
    Svenskar och invandrare jag känner som var aldrig intresserade av politik tidigare börjar bli det för att de ser hur MÅNGA  flyktingar kommer hit, hur de översvämmar bostadsorter. Jag har sett många ställen förvandlas till invandrartäta inför mina ögon.  Man måste vara blind för att inte se det, klart att det skapar oro hos många.
    Många frågar sig hur lilla sverige kan försörja hela världen. Många flyktingar tycker att Sverige är rikt, det har råd, hur längre till?
    Det är som att få en million  i arv och ge bort det till fattiga, det hjälper inte alla fattiga i alla fall, inte ens till en bråkdel, man blir bara fattig själv istället.

• PGA
    modesto skrev 2013-11-16 04:51:38 följande:
    Det är som att få en million  i arv och ge bort det till fattiga, det hjälper inte alla fattiga i alla fall, inte ens till en bråkdel, man blir bara fattig själv istället.

• Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-11-15 19:30:51 följande:

Nähä. Om Somalia INTE är ett problemområde, så tycker jag att somalierna kan stanna där.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?