• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-11-16 14:29:00 följande:
    Östpatrask. Ja, så uttalar sig främlingsfientliga om hela befolkningar.

Jag tror inte du ska använda dig själv som referens när du försöker komma på hur jag tänker. Jag är ju varken rasist, främlingsfientlig eller stödjer SD eller några andra högerextremister och jag  "beblandar" mig på så gott som daglig basis med "mångkultur" helt utan att behöva gå på koncerter eller bo i miljonprojekt, men det visste du redan.   

Fast jag har aldrig sagt att hela befolkningar är patrask. Men de dom KOMMER HIT österifrån, har ju oftast i syfte att suga ut oss på olika sätt. Genom tiggeri, påhittade insamlingar till välgörande ändamål, ficktjuveri, åldringsmord på landbygden, tvångsplattläggning, trafficking, beskyddarverksamhet o.s.v.. Detta är en känd sak.
  • Lejonmamman01
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 16:24:51 följande:

Fast jag har aldrig sagt att hela befolkningar är patrask. Men de dom KOMMER HIT österifrån, har ju oftast i syfte att suga ut oss på olika sätt. Genom tiggeri, påhittade insamlingar till välgörande ändamål, ficktjuveri, åldringsmord på landbygden, tvångsplattläggning, trafficking, beskyddarverksamhet o.s.v.. Detta är en känd sak.

"...de SOM kommer hit..."
  • MrsC74

Lejonmamman. Jag har sällan träffat på någon som är så extremt fördomsfull som du är. Hoppas verkligen du inte har egna barn.

Min enda tröst är att du har så mycket fel. Fast det skrämmer mig att du tror att du har rätt.

• nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-16 15:16:46 följande:
    Appropå språklig stringens ja...

Du drar mäkliga slutsatser, tillskriver andra dessa märkligheter och pekar sedan på att det är felaktigt.

"Det här är en manifestation för mångfald och pluralism i samhället." säger Jan Helin.  Efter ett sådant fantastiskt upprop är det förstås värt att sätta strålkastarljuset på hans egen redaktion och tala klarspråk om hycklandet.

Tala om vad du inte förstår så ska jag förtydliga mig.

Ja, vilka märkliga slutsatser jag drar: man måste inte bo i ett invandrarghetto för att vara emot främlingsfientlighet.

Ja, man kan sätta strålkastaren på om det finns någon främlingsfientlighet bland de som uttalar så, och det har det inte kommit fram att det finns för då hade man kunnat tala om hyckleri. Sedan vore det ett steg i rätt riktning att se en mer representativ representation av fler grupper på våra arbetsplatser.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 16:20:39 följande:

Det är ALLTID problem i Somalia. Är det inte det ena, så är det det andra. Även i fredstid svälter de under åren med torka, för att de aldrig lär sig att begränsa sina barnaskaror, samt lägga undan i lador under de goda åren. Som européer alltid har gjort.
    Rasistiska argument så det haglar om det: smarta, arbetsamma européer och dumma, lata afrikaner. Och vad har du för ursäkter när vi svalt i Sverige och hade stora barnaskaror? Det ska bli riktigt roande att se hur du svänger den.
  • nihka

Jaha, inte HELA befolkningar, bara den DEL av befolkningen från öst som KOMMER HIT är oftast patrask *noterar*
  • nihka
    MrsC74 skrev 2013-11-16 17:06:33 följande:
    . Min enda tröst är att du har så mycket fel.
    Det finns mer tröst. Jag tycker det är extremt bra att människor faktist sätter den här typen av attityder på pränt så de kommer till allmän beskådan. Internet är fantastiskt som gör att det som inte ventileras i det offentliga, offentliga kan komma fram i sin oförblommerade fulhet.

På så vis inbillar man sig inte att det är bättre ställt än vad det är och kan lättare motarbeta det bl a genom att sprida vad det är för attityder som ligger bakom många av de uttalanden som kommer från exempelvis de som kallar sig "Sverigevänner" utan litet s.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-16 18:04:14 följande:
    Tala om vad du inte förstår så ska jag förtydliga mig.

Ja, vilka märkliga slutsatser jag drar: man måste inte bo i ett invandrarghetto för att vara emot främlingsfientlighet.

Ja, man kan sätta strålkastaren på om det finns någon främlingsfientlighet bland de som uttalar så, och det har det inte kommit fram att det finns för då hade man kunnat tala om hyckleri. Sedan vore det ett steg i rätt riktning att se en mer representativ representation av fler grupper på våra arbetsplatser.
    "Jaha, så alla som inte har mörkhyade människor i sin arbetsstyrka kan inte inte (den du hockey) vara rasister."

Att dra slutsatsen att det här skulle vara en naturlig följd av mitt inlägg och den för Aftonbladet specifika situation jag tog upp, och som du därmed tillskriver mig är märkligt, ja. 

Att propagera för mångfald och pluralism i samhället samtidigt som man undviker allt sådant i den lilla bit av tillvaron man kan råda över själv, t ex sin redaktion, stämmer faktiskt oerhört väl in på själva definitionen av hycklare. För enkelhets skull använder jag den här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hycklare
    En hycklare eller hypokrit predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa det han förespråkar.

• Velouria

Men trög much? Hur fan vet du vad precis varenda en som kommer från öst (vilka länder pratar du förresten) har i syfte när de kommer till Sverige?
    Mother cake
  • Velouria
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 10:21:40 följande:

Inte den mångkultur som involverar de stora invandrargrupperna från Afrika och Mellanöstern, som kommit på senare år. Samt Östpatrasket som går som barn i huset här sedan vi dumt nog gick med i EU.

Du kanske tänker på "mångkultur" som internationella folkmusikfestivaler, där speciellt lyckade artister ifrån olika länder uppträder..? Fast det är inte VERKLIGHETEN, vet du, lika litet som en operett är det. Den VERKLIGA mångkulturen, är just den som uppstått i Tensta och Rinkeby, Alby och Fittja... den som Mona, Annie, Birgitta och du är för fina för att beblanda er med... 
    Hahah, du vet väl att SD består av många "östpatrask"? Typ Hagwall

(ja, jag älskar att ge henne som exempel) 
    Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?