• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-18 21:17:51 följande:
    Om du hade varit mer informerad tidigt hade du inte behövt dagen att läsa in dig. Så är det.

Nej, det är verkligen inte samma sak. Att släppa frågan tillfälligt och att inte släppa den ALLS är två helt skilda saker. Åkessons ickepudel, om du känner dig mer nöjd med den beskrivningen,  "Nej, vi släpper inga krav om invandringen" - punkt, känns säkert oerhört mycket mer försäkrande jämfört med vi bara väntar på tillfällig obestämd tid att framföra några krav - typ 

Det finns fortfarande gott om manövreringsutrymme i Åkessons luddiga formuleringar att vända det hela till i stort sett vad som helst.

Att om än bara tillfälligt inte *kalla det för vad du vill* så vi inte hamnar i ytterligare en diskussion om "tveksam rubriksättning" har nog inte tillräckligt mycket entydigt fokus på invandrarfrågan för klientelet på exempelvis avpixlat, fria tider och exponerat. Det är inte MIN reaktion på Åkessons utspel som är det intressanta här utan SDarnas egna reaktioner. Åkesson sket nog i det blå skåpet här.

Du är rolig du. Så det finns inga hard core rasister som röstar på SD. Nänä. Och du vill att jag ska förklara skillnaden. Hard core är ett uttryck som finns definierat och så lägger du ihop det med rasist. Voila. GIYF. 

Gissa på du, det förändrar ingenting.    
    Som sagt, du raljerar kring saker om mig du inte känner till. Tråkigt.

Inga tveksamheter i rubriksättningen, och sedan klamrar du dig fast  vid beskrivningar i rubrik och ingress när du ska reda ut det. Skilj på journalistens formuleringar och vad intervjupersonen säger, det är ju grundläggande. Stor humor.

Du har redan tidigare slagit fast att invandrarhatare och "hard core rasister" flyttat vidare högerut i o m intervjun, så jag antar att dom är borta från opinionssiffrorna framöver.

Främlingsfientliga, invandrarhatare, rasister och nu "hard core rasister". Men jag antar att definitionerna blir oviktiga när begreppen har missbrukats och urlakats så dom tappar all innebörd. Bedrövligt. 
  • Marlean
    Marlean skrev 2013-11-18 00:10:59 följande:
    Är man SD anhängare är man rasist om man inte kan komma på någon annan fråga de aktivt arbetar för i alla kommuner de sitter i i vårt land förutom just invandrarfrågan. Men upplys mig gärna. Själv har jag bara sett löjliga motioner om larm till gamla som de redan har (och som SD skulle fått reda på att de har om de bara läst fullmäktigepappren) osv.

Iwannarock kan kanske diskutera de övriga flertalet frågor SD aktivt driver genom hela landet?
  • overdose
    nihka skrev 2013-11-18 22:09:25 följande:
    Nope. Jag misstar inte dig för någon annan. Släpp nu det där med att du inte gillar min avatar - det är lite barnsligt att hålla på och tugga om det.

Jag tycker det är viktigt att hålla sig informerad om hur tankarna går på de rasistiska och främlingsfientliga sajterna, men man får inte läsa för mycket där för det är ganska mörka tankar som förs fram. Rent sjuka och brottsliga tankar kan det också vara och av en sådan mängd att det tar sin lilla tid innan det är rensat på det värsta. Det är väldigt nyktrande att se åsikterna tillsammans med utrop om "SD-2014!". Väldigt nyktrande indeed borde det vara för den som inte redan sett det uppenbara.
    Jag skiter i din avatar - har du inte förstått det?

Det handlar ju bara om att visa på vad som händer när man tar sig rätten att tolka saker och ting utan att lyssna på andra.

De ord du säger till mig är därför sådana du borde lyssna på själv. Du borde släppa på vissa saker, och även sluta att vara barnslig.

Det uppenbara i Sverige är vad som händer med vårt folk, kultur och samhällsstruktur.

Men det är så typiskt av människor som dig att det är mer intressant att läsa om symptom på ett allvarligt skadat samhälle, än att faktiskt ta reda på hur det står till med Sverige.

Att människor far illa betyder liksom ingenting, bara du kan få peka finger och få bekräftelse av de som tycker samma.

Det är sannerligen barnsligt att bete sig så.

Men jag vet ju att inga sådana ord har den minsta effekt på dig. Du vill inte analysera, och på så vis får man säga att du hellre låter folk dö än tar dig ut i verkligheten.

Jag vet inte om jag skall säga grattis till ett sådant sätt att vara, och överlåter därför till dig själv att fundera.

• Ermenegildo
    overdose skrev 2013-11-19 17:47:20 följande:

Det handlar ju bara om att visa på vad som händer när man tar sig rätten att tolka saker och ting utan att lyssna på andra.

De ord du säger till mig är därför sådana du borde lyssna på själv. Du borde släppa på vissa saker, och även sluta att vara barnslig.

Det uppenbara i Sverige är vad som händer med vårt folk, kultur och samhällsstruktur.

Men det är så typiskt av människor som dig att det är mer intressant att läsa om symptom på ett allvarligt skadat samhälle, än att faktiskt ta reda på hur det står till med Sverige.

Att människor far illa betyder liksom ingenting, bara du kan få peka finger och få bekräftelse av de som tycker samma.

Men jag vet ju att inga sådana ord har den minsta effekt på dig. Du vill inte analysera, och på så vis får man säga att du hellre låter folk dö än tar dig ut i verkligheten.

Jag vet inte om jag skall säga grattis till ett sådant sätt att vara, och överlåter därför till dig själv att fundera.

Vi är rikare, friskare, lever längre och blir mindre utsatta för brott än någonsin tidigare. Vad är enligt dig problemet med det svenska samhället? Är det där med minaretropandet en gång om dagen i en förort nu igen?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-19 00:08:23 följande:
    Som sagt, du raljerar kring saker om mig du inte känner till. Tråkigt.

Inga tveksamheter i rubriksättningen, och sedan klamrar du dig fast  vid beskrivningar i rubrik och ingress när du ska reda ut det. Skilj på journalistens formuleringar och vad intervjupersonen säger, det är ju grundläggande. Stor humor.

Du har redan tidigare slagit fast att invandrarhatare och "hard core rasister" flyttat vidare högerut i o m intervjun, så jag antar att dom är borta från opinionssiffrorna framöver.

Främlingsfientliga, invandrarhatare, rasister och nu "hard core rasister". Men jag antar att definitionerna blir oviktiga när begreppen har missbrukats och urlakats så dom tappar all innebörd. Bedrövligt. 
    Nu var det ju du som berättade att du ägnade dagen åt att läsa in dig (istället för att redan vara inläst) så jag känner inte till mer än du berättar.

Ja, jättestor humor när SDarna på nätrassesajterna fick tuppjuck efter ha hört om Åkessons planer.

Ja, några flyttar medan andra stannar kvar och någon brist på rassar i partiet lär det inte bli på länge. En förundersökning mot Toralf Alfsson ska förresten inledas. Hets mot folkgrupp är rubriceringen Riksdagsledamoten har anmälts för ett inlägg på sin blogg:  

"För varje somalier som får uppehållstillstånd i Sverige så ökar penningströmmen från Sverige till terroristorganisationen Al-Shabaab och mängden av drogen Kat som förs in i Sverige ökar med kvadratkilometern"

Jepp, du ser, visst finns det grader av antipati mot invandrare som du beskriver så väl. Fast jag känner inte till en enda rasist som kallar sig själv rasist. Märkligt det där, men någonstans måste det ju finnas en rasist med lite självkännedom.        
  • nihka
    overdose skrev 2013-11-19 17:47:20 följande:

Om du skiter i min avatar föreslår jag att du slutar älta den. Jag lyssnar inte på andra om andra är rasister. Det finns inget att lära av människor som anser att andra människor är sämre och mindre värda mindre än dem själva för att de tillhör ett annat folkslag, mer än att någonting gått jävligt snett hos en person som tänker så.
  • Moder Teresa
    ubåt skrev 2013-11-18 20:08:21 följande:

Det var ett jäkla tjat om "rasism", ett ord som förefaller förlorat sin betydelse och blivit ett skällsord som tas fram när argumenten tryter.

"Om raser
    Enligt min mening finns det genetiska skillnader mellan såväl individer som mellan raser. Ibland är individvariationen större än gruppvariationen, ibland tvärtom. Raser, definierade enligt ordboken:undergrupp inom en art vilken har utseendemässiga eller fysiologiska särdrag som skiljer den från andra undergrupper inom arten, finns alltså såsom jag uppfattar saken. 

Om rasism
    Rasism bygger på att behandla människor inte som individer utan såsom tillhörande en ras, något som jag anser djupt förkastligt. Av ordbokens definition av rasism: 1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken); 2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär; 3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av resp. raser; 4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen; 5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser".

Och som jag säger i min presentation, håller jag delvis med om nr. 1 och 2.

Att påstå att någon är rasist för att denne röstar på SD eller klumpa ihop alla Sverigedemokrater under epitetet "Rasister" är i bästa fall okunnighet om begreppet "rasist/rasism" och intellektuellt ohederligt och på samma infantila nivå som att säga att "alla negrer har låg IQ".

Det är inte (ens i Sverige) rasism att vilja minska på invandringen, det är inte rasism att påpeka att invandrare från ffa delar av Afrika och Mellanöstern är kraftigt överrepresenterade vad gäller grov brottslighet. Inte heller är det rasism att påpeka att invandringen till Sverige är monstruöst dyr och utan rimliga proportioner.

Och det är långt ifrån rasism att påpeka att invandringen stjäl resurser från andra områden som t.ex. pensioner, åldringsvård och övrig vård och det är inte heller rasism att konstatera att Sverige (läs Reinfeldt, miljöpartiet, vänstern och Centerpartiet och i viss mån Socialdemokraterna) förespråkar en invandringspolitik som inte har något motstycke i modern tid i världen, ledda som de är i nosringen av media.

De ansvariga för nuvarande politik är inte invandrarna utan våra politiker och media och deras medlöpare. Jag tror att historiens dom över Sverige för perioden 1975 och framåt (tills galenskaperna upphör) kommer att bli hård. 

Bra talat! Det bästa jag läst på länge!
  • ubåt
    nihka skrev 2013-11-19 23:30:21 följande: 
    Jag lyssnar inte på andra om andra är rasister. Det finns inget att lära av människor som anser att andra människor är sämre och mindre värda mindre än dem själva för att de tillhör ett annat folkslag, mer än att någonting gått jävligt snett hos en person som tänker så.
    Det är här jag tror att du och de flesta andra som ogillar SD går helt fel. Det är väldigt sällsynt att SD-are anser sig själva (eller för all del "den vita rasen") vara värd mera än andra folkslag. Sannolikt lika ovanligt i alla partier förutom vissa mentala kalyggen med hakkors i blicken.

Att vara emot massinvandring -från vilka folkslag det än månde vara- är inte rasistiskt. Att vara emot militant islam eller för den delen, islam som religion (och all annan religion) är inte heller rasitiskt i stället enligt min uppfattning, ett mycket nyktert förhållningssätt.

"I am absolutely convinced that the main source of hate in the world is religion and organized religion. And I think that religion should be treated with ridicule and hatred and contempt. And I claim that right. 
    .....
    We know what the cure for poverty is - it eluded people for a long long time.
    The cure in fact has a name - It's called the empowerment of women.

If you give women some control of the rate in which they reproduce, if you give them some say, if you take them off the animal cycle of reproduction to which nature and some doctrine - religious doctrine - condemns them - and if you throw in a hand full of seeds perhaps and some credit, the floor of everything in that village -not just poverty- but health, education and optimism will increase - Tried in Bangladesh, tried in Bolivia. It works - works all the time.

Name me one religion that stands for that - or ever has. Where ever you look in the world - and you try to remove the shackles of ignorance, disease and stupidity from women, it is invariably the clerisy that stands in the way" 
    (Christopher Hitchens 1949-2011).

Svar på tråden Varför hatar folk SD?