• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Anghammarad
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-13 09:23:19 följande:
    När jag var barn var kristendomsundervisningen redan utbytt mot religionsundervisning, men vi gick i kyrkan ändå utan några protester. Förmodligen beroende på att de invandrare som kom då var kristna katoliker eller grekisk-ortodoxa, som inte hade några problem med att delta i en gudstjänst i Svenska kyrkan. Svenska barn till ateister eller Jehovas Vittnen, fick sitta i ett klassrum och göra pyssel eller annat under tiden, och så hade man en profan ceremoni varje klass för sig när resten kommit hem i kyrkan. Det var inga problem.
    Jag började skolan 1973 en en liten stad i princip helt i avsaknad av utomeuropeisk invandring.  Inte en enda gång har jag haft skolavslutning i någon kyrka. Varför skulle vi? Det finns ingen som helst anledning att blanda in den kristna kyrkan på något sätt i skolgången annat än som ett kapitel av religionsundervisning. 
  • Lejonmamman01
    Anghammarad skrev 2013-11-13 10:22:39 följande:
    Jag började skolan 1973 en en liten stad i princip helt i avsaknad av utomeuropeisk invandring.  Inte en enda gång har jag haft skolavslutning i någon kyrka. Varför skulle vi? Det finns ingen som helst anledning att blanda in den kristna kyrkan på något sätt i skolgången annat än som ett kapitel av religionsundervisning. 

Men det hade vi, som sagt. Alla skolor i Tensta gick i Spånga Kyrka på avslutningarna. Det är en gammal fin tradition - har fortfarande kvar minnena av orgeldånet, "Den blomstertid nu kommer", "I denna ljuva sommartid", doften av syrener, vaxljus och gammalt trä, prästens mässande, altartavlan och takmålningarna, de hårda bänkarna, känslan av att ingå i ett sammanhang - där folk suttit i samma bänkar i många hundra år och sjungit psalmer till samma Gud... och så vetskapen, att snart, snart var det sommarlov!  Det var oerhört mäktigt och jag känner ännu en nostalgi och ett vemod vid minnet.

(Sedan är det en annan sak, att dagens barn och unga kanske inte kan klara av en stämning..? De är kanske är för skadade av all snabb och simpel masskommunikation och -underhållning?)
  • Vitrysk hockeyhjälte

"Avslutning i kyrkan"-diskussionen är ett onödigt stickspår. Jag är helt och hållet för att inte ha avslutningar där, även om det "alltid har varit så" och även om det inte finns en endaste muslim i skolklassen. Överhuvudtaget tycker jag religionens inflytande över skolgången ska vara så liten som det bara är möjligt - alltså är jag för ett totalförbud av religiösa friskolor, liksom för att de elever som känner att de måste ha specialkost av religiösa skäl i så fall ska måsta betala för den själva.

• Lejonmamman01
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-13 10:32:05 följande:
    "Avslutning i kyrkan"-diskussionen är ett onödigt stickspår. Jag är helt och hållet för att inte ha avslutningar där, även om det "alltid har varit så" och även om det inte finns en endaste muslim i skolklassen. Överhuvudtaget tycker jag religionens inflytande över skolgången ska vara så liten som det bara är möjligt - alltså är jag för ett totalförbud av religiösa friskolor, liksom för att de elever som känner att de måste ha specialkost av religiösa skäl i så fall ska måsta betala för den själva.
    Alltså, jag tycker väl inte heller att kyrkavslutningarna är någon nödvändighet I SIG. Jag hade inte sagt något, om det hade skett en utveckling där färre och färre elever, föräldrar och lärare hade önskat sig detta. Tills det rann ut i sanden - först i Stockholm och sist i Jönköping, typ. Jag fattar att tiden går och saker förändras. Det som stör mig, är dock att VARJE gång det är någon artikel i tidningen om en skola som nu slutat att ta eleverna till kyrkan, så säger rektorn eller kommuntanten att "det är av hänsyn till våra nya svenskar" (eller words to that effect).

Det jag är förbannad på, är alltså att muslimerna tillåts att bestämma hur svenska barn i Sverige ska få fira sin skolavslutning. Eller kanske snarare PK-tanterna, som säger sig förbjuda kyrkobesöken för att de är fina och goda människor som värnar om muslimer.  

Jag är för KRISTNA religiösa friskolor, eftersom kristendomen är VÅR religion. Däremot tycker jag inte att svenska skattepengar ska finansiera muslimska skolor, som bara fostrar barnen BORT ifrån det svenska samhället - i stället för IN i det.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-13 11:42:24 följande:
    Alltså, jag tycker väl inte heller att kyrkavslutningarna är någon nödvändighet I SIG. Jag hade inte sagt något, om det hade skett en utveckling där färre och färre elever, föräldrar och lärare hade önskat sig detta. Tills det rann ut i sanden - först i Stockholm och sist i Jönköping, typ. Jag fattar att tiden går och saker förändras. Det som stör mig, är dock att VARJE gång det är någon artikel i tidningen om en skola som nu slutat att ta eleverna till kyrkan, så säger rektorn eller kommuntanten att "det är av hänsyn till våra nya svenskar" (eller words to that effect).

Det jag är förbannad på, är alltså att muslimerna tillåts att bestämma hur svenska barn i Sverige ska få fira sin skolavslutning. Eller kanske snarare PK-tanterna, som säger sig förbjuda kyrkobesöken för att de är fina och goda människor som värnar om muslimer.  

Jag är för KRISTNA religiösa friskolor, eftersom kristendomen är VÅR religion. Däremot tycker jag inte att svenska skattepengar ska finansiera muslimska skolor, som bara fostrar barnen BORT ifrån det svenska samhället - i stället för IN i det.
    Ja, det finns en kategori skitnödiga etniskt svenska skolpampar som på allvar verkar tycka de är goda världsmedborgare när de förbjuder hissande av svenska flaggan på nationaldagen etc. Det är givetvis ett grovt feltänk - faktum är att de invandrare jag känner och har pratat med detta om tycker det är precis lika larvigt som vilken infödd svensk som helst. 

Ingen religion ska bestämma hur en skolavslutning ska firas. Inte islam, inte kristendom, inte någon annan religion heller.

Likadant ska inte religionen ha något inflytande över skolan överhuvudtaget. Visst ska man lära sig om världsreligionerna, samt ha koll på vad kristendomen betytt för Sverige historiskt, men det får inte åligga skolan att pracka på barnen religiösa värderingar. De som inte indoktrineras av sina föräldrar eller andra närstående kan i så fall söka sig till sådana kretsar själva, om de nu skulle vilja det. Således ska religiösa friskolor, oavsett form och religion, vara totalförbjudna enligt min enkla mening. 
  • Lejonmamman01
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-13 11:57:39 följande:
    Ja, det finns en kategori skitnödiga etniskt svenska skolpampar som på allvar verkar tycka de är goda världsmedborgare när de förbjuder hissande av svenska flaggan på nationaldagen etc. Det är givetvis ett grovt feltänk - faktum är att de invandrare jag känner och har pratat med detta om tycker det är precis lika larvigt som vilken infödd svensk som helst. 

Ingen religion ska bestämma hur en skolavslutning ska firas. Inte islam, inte kristendom, inte någon annan religion heller.

Likadant ska inte religionen ha något inflytande över skolan överhuvudtaget. Visst ska man lära sig om världsreligionerna, samt ha koll på vad kristendomen betytt för Sverige historiskt, men det får inte åligga skolan att pracka på barnen religiösa värderingar. De som inte indoktrineras av sina föräldrar eller andra närstående kan i så fall söka sig till sådana kretsar själva, om de nu skulle vilja det. Således ska religiösa friskolor, oavsett form och religion, vara totalförbjudna enligt min enkla mening. 

Fast barn och ungdomar BLIR inte troende av att gå till kyrkan med sin klass två gånger om året, om de inte redan har det hemifrån, eller har börjat grubbla och söka på egen hand. Ingen blev det i min gamla klass i alla fall.

Tar man bort alla traditioner som har med kristendomen att göra från skolor och daghem - och det är ju det mesta, eftersom vi har varit kristna i 1100 år - så blir det inte mycket kvar. Visst familjer kan fira som de vill på fritiden, men grejen är att många föräldrar idag inte bryr sig om att göra det med sina barn. De går omlott mellan datorn och TV:n, eller pillar med sin i-phone. För att inte tala om de som styrker sig med slurkar ur bag-in-boxen hela helgen. Dessa barn får då ALDRIG med sig något annat innehåll från storhelgernas mysterier, än (i bästa fall...) Coca-cola-tomten och påskharen... 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-13 12:08:33 följande:

Fast barn och ungdomar BLIR inte troende av att gå till kyrkan med sin klass två gånger om året, om de inte redan har det hemifrån, eller har börjat grubbla och söka på egen hand. Ingen blev det i min gamla klass i alla fall.

Tar man bort alla traditioner som har med kristendomen att göra från skolor och daghem - och det är ju det mesta, eftersom vi har varit kristna i 1100 år - så blir det inte mycket kvar. Visst familjer kan fira som de vill på fritiden, men grejen är att många föräldrar idag inte bryr sig om att göra det med sina barn. De går omlott mellan datorn och TV:n, eller pillar med sin i-phone. För att inte tala om de som styrker sig med slurkar ur bag-in-boxen hela helgen. Dessa barn får då ALDRIG med sig något annat innehåll från storhelgernas mysterier, än (i bästa fall...) Coca-cola-tomten och påskharen... 
    Inte i min klass heller, men det spelar ingen roll.

Att många av de högtider och traditioner vi har är sprungna ur kristna företeelser är fullt naturligt med tanke på historien, och inget jag varken vill eller kan ändra på. Jag tycker alltså inte man ska strunta i allt vad jul-, och påskfirande heter., speciellt med tanke på att dessa i sin nutida form åtminstone till viss del är frikopplade från religion (tror t.ex. inte det nämns i Bibeln att man ska titta på tecknad film en timme varje julafton).
  • MrsC74

Har aldrig firat i kyrkan men på fler ställen görs det där jag bor. Finns ingenstans man förbjudit det här.

Inte för att jag bryr mig direkt. Man har ju inte skolavslutning för att man är religös direkt.

Intressant är hur Åkessons närmsta man har uttryckt sig om invandrare. Det är en av de saker jag ogillar mest med SD. Fegheten. Stå för den du är och för dina åsikter.

Pinsamt var det också när Åkesson blev intervjuad på BBC eller vad det var. Men det är väl ingen nyhet att han är helt värdelös.

• dennis02

Tror att traditioner betyder mest för dem som under sin uppväxt upplevt att dessa inte tycks betyda så mycket för gemene man. Ju mer man ogillar sin samtid, desto mer tendens har man kanske att glorifiera det förflutna.

Personligen är jag positiv till att fler och fler värnar om de traditioner vi haft. Det tyder på att vi går mot ett samhälle där moral och normer betyder mer än att ge efter för minsta impuls eller nycker.

Det samhälle vi har idag är inte sunt.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • themia
    Angie99 skrev 2013-11-11 12:36:43 följande:
    Hahaha! Det måste vara ett drömboende? Jag har aldrig hört talas om så billiga hyresrätter. Jag bor i en kommun med 7000 invånare och här kostar en 3:a minst 4500:-. Och vår närmsta största stad är en med ca 160000 invånare. Inte Sthlm.
    Drömboende? Tja, kanske det. Ett höghus i stadsmiljö byggt i mitten av 50-talet och renoverat några gånger.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?