• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • themia
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-13 08:55:36 följande:

Såklart att det är, men att inte tro på någon gud är fortfarande en livsåskådning det också. Om man ser till historien, så är det en ny och ovanlig livsåskådning, eftersom man inte känner till ett enda folk eller en enda kultur som inte har haft någon religion. Endast under korta perioder på några få decennier i några få länder (Nazityskland, det gamla Sovjet, Maos Kina är de jag kommer på nu) har ateismen varit den från överheten påbjudna trosinriktningen. Därför är det egentligen MERA konstigt att den svenska skolan ska vara ateistisk än att den ska vara kristen...
    Nu var ju det kanske inga bra exempel. Ordförande Mao var ju mera gud än människa för kineserna, och detsamma kan man nog även säga om Hitler. Och Sovjet hade sina heliga 5-årsplaner.

Men jag köper inte att icke-tro på gudar är en livsåskådning. Möjligen kan man se tron på människans förmåga som en modern livsåskådning.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • PumpkinQueen

Skolavslutningar i kyrkan vägrade jag att gå på. Jag är ateist och avskyr allt elände som kristendomen ställt till med. Tycker det vore bra att förbjuda skolavslutningar i kyrkan, för kyrkan har ju inget med skolan att göra. Att tvinga på någon religion är banne mig inte okej.

Ja, det är jag på bilden
  • Marlean

Men vänta nu lite här. Om skolungdomar inte blir kristna av att gå i kyrkan 2 ggr/år hur ska då hela svenska folket kunna bli islamiserat om vi tillåter några moskéer? SDs logik är ju sådan.

• puss

för att de är så otroligt märkliga.
    om de hör ett uppenbart rubbat korkat rykte går de all in med engagemang och tror på det fullt ut.

verkligheten, däremot, är de fullständigt främmande inför och totalt oförmögna att ta till sig kunskap och fakta.    

*puss puss puss puss*
  • puss
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-13 12:08:33 följande:

Fast barn och ungdomar BLIR inte troende av att gå till kyrkan med sin klass två gånger om året, om de inte redan har det hemifrån, eller har börjat grubbla och söka på egen hand. Ingen blev det i min gamla klass i alla fall.

Tar man bort alla traditioner som har med kristendomen att göra från skolor och daghem - och det är ju det mesta, eftersom vi har varit kristna i 1100 år - så blir det inte mycket kvar. Visst familjer kan fira som de vill på fritiden, men grejen är att många föräldrar idag inte bryr sig om att göra det med sina barn. De går omlott mellan datorn och TV:n, eller pillar med sin i-phone. För att inte tala om de som styrker sig med slurkar ur bag-in-boxen hela helgen. Dessa barn får då ALDRIG med sig något annat innehåll från storhelgernas mysterier, än (i bästa fall...) Coca-cola-tomten och påskharen... 

ja det där är en fara faktiskt. många familjer firar ju inte jul, utan barnen får bara det de serveras i skolan.

kanske hemma hos dig. 
    *puss puss puss puss*
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-13 08:42:01 följande:
    Du blandar ihop olika saker. En privatpersons blogg kan naturligtvis vara tillförlitlig om den är transparent, redovisar sina resonemang och hänvisar till källor på ett sådant sätt att uppgifterna kan verifieras. I den aktuella bloggposten finns t ex ett avsnitt om källor och metod.

Men som sagt: " De referenser du efterfrågar är således den undertecknade artikeln i kvällspressen mappat mot folkbokföringsregistret. Affes Statistikblogg ger bara en grafisk representation av förhållandena".

Jag blandar inte ihop någonting. Däremot gör du och nämnda amatöraffe det. Man kan inte uttala sig om hur toleranta människor i ett visst geografiskt område är utifrån var ett litet antal människor som själva säger sig vara toleranta är folkbokförda. Man kan inte dra sådana allmäna slutsatser och den som inte begriper det ska inte ägna sig åt statistik. det är ju ganska irrelevant om man har med avsnitt om källor och metod om man inte följer dem själv.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Marlean skrev 2013-11-13 17:34:00 följande:

Men vänta nu lite här. Om skolungdomar inte blir kristna av att gå i kyrkan 2 ggr/år hur ska då hela svenska folket kunna bli islamiserat om vi tillåter några moskéer? SDs logik är ju sådan.

Islam är dock på en hel del sätt synnerligen inkompatibel med västerländskt levnadssätt. Jag har ännu inte kommit på huruvida jag personligen tycker islamofobi är en negativ eller positiv term.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-14 00:14:39 följande:
    Man kan inte uttala sig om hur toleranta människor i ett visst geografiskt område är utifrån var ett litet antal människor som själva säger sig vara toleranta är folkbokförda. Man kan inte dra sådana allmäna slutsatser

Det stämmer. Och några sådana slutsatser drar han naturligtvis inte.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-13 09:13:01 följande

Nu vet jag inte vilket "lyxhotell" det där inlägget avsåg och ids inte gå tillbaka, men det är ett FAKTUM att Ströms slott numera fungerar som boende för unga män från Mellanöstern. Detta ska också ställas i relation till, att det finns många infödda svenskar som är hemlösa... Samt svenska ungdomar som bor på ungdomshem, HVB-hem o.s.v. med mycket låg standard, många om samma toalett o.s.v..

Nej, det var också vad jepparna på friatider inte iddes göra: kolla upp fakta.

FAKTUM är att i Ströms slott är det förskola för barn från 1 år till 5 år:

http://www.stromsslott.se/forskola/ 

Det är möjligt att det även finns utrymmen som migrationsverket hyr in sig på men det är inget jag får upp på en enkel googlesökning.     
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-14 00:28:47 följande:
    Det stämmer. Och några sådana slutsatser drar han naturligtvis inte.
    Så då är det bara DU som drar sådana slutsatser:

Ditt inlägg nr 503:

"Resultatet blev som väntat, toleransen är avgjort störst i monokulturella enklaver på Södermalm, Östermalm, Vasastan, i välmående villaförorter etc."
    De referenser du efterfrågar är således den undertecknade artikeln i kvällspressen mappat mot folkbokföringsregistret. Affes Statistikblogg ger bara en grafisk representation av förhållandena - en bra och tydlig sådan i mitt tycke."  

Svar på tråden Varför hatar folk SD?