ubåt skrev 2013-11-18 20:08:21 följande:
Det var ett jäkla tjat om "rasism", ett ord som förefaller förlorat sin betydelse och blivit ett skällsord som tas fram när argumenten tryter.
"Om raser
Enligt min mening finns det genetiska skillnader mellan såväl individer som mellan raser. Ibland är individvariationen större än gruppvariationen, ibland tvärtom. Raser, definierade enligt ordboken:undergrupp inom en art vilken har utseendemässiga eller fysiologiska särdrag som skiljer den från andra undergrupper inom arten, finns alltså såsom jag uppfattar saken.
Om rasism
Rasism bygger på att behandla människor inte som individer utan såsom tillhörande en ras, något som jag anser djupt förkastligt. Av ordbokens definition av rasism: 1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken); 2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär; 3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av resp. raser; 4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen; 5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser".
Och som jag säger i min presentation, håller jag delvis med om nr. 1 och 2.
Att påstå att någon är rasist för att denne röstar på SD eller klumpa ihop alla Sverigedemokrater under epitetet "Rasister" är i bästa fall okunnighet om begreppet "rasist/rasism" och intellektuellt ohederligt och på samma infantila nivå som att säga att "alla negrer har låg IQ".
Det är inte (ens i Sverige) rasism att vilja minska på invandringen, det är inte rasism att påpeka att invandrare från ffa delar av Afrika och Mellanöstern är kraftigt överrepresenterade vad gäller grov brottslighet. Inte heller är det rasism att påpeka att invandringen till Sverige är monstruöst dyr och utan rimliga proportioner.
Och det är långt ifrån rasism att påpeka att invandringen stjäl resurser från andra områden som t.ex. pensioner, åldringsvård och övrig vård och det är inte heller rasism att konstatera att Sverige (läs Reinfeldt, miljöpartiet, vänstern och Centerpartiet och i viss mån Socialdemokraterna) förespråkar en invandringspolitik som inte har något motstycke i modern tid i världen, ledda som de är i nosringen av media.
De ansvariga för nuvarande politik är inte invandrarna utan våra politiker och media och deras medlöpare. Jag tror att historiens dom över Sverige för perioden 1975 och framåt (tills galenskaperna upphör) kommer att bli hård.
Själv tycker jag att det är ett himla tjat från SD-folk om att människor använder ordet rasist fel. Newsflash: Ord har den innebörd som användarna tilldelar dem. Det ÄR, för de flesta av oss, rasism att ha förutfattade meningar om människor på grund av deras ras och kultur. Acceptera och gå vidare.