• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • JTA
    nihka skrev 2013-11-11 21:40:32 följande:
    Som man TROR är på ett visst sätt? Är det stackars missförstådda nu igen? När Jimmie Åkesson står och säger att muslimer är mer kriminella än andra förstår jag fullt ut att vad det är som väcker människors förakt. Nej, ränderna går nog aldrig ur där.
    Men ... det stämmer ju. BRÅs utredningar, t.ex. Verkligheten är naturligtvis komplex, men det är inte rimligt att ta bort faktorn "religion" ur ekvationen när de omtalade kommer från traditionella kulturer där just religion har stor betydelse. Eller hur?

• themia
    oOOo oOOo skrev 2013-11-11 23:01:23 följande:
    Det stämmer inte. Huspriserna fluktuerar. Du kan göra förlust beroende på när du köper och när du säljer. Så här ser statistiken ut sedan från 1952 tills 2012

Nu skrev jag inte att dom kommer att göra vinst, bara att chansen är stor.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • oOOo  oOOo
    themia skrev 2013-11-12 11:03:30 följande:
    Nu skrev jag inte att dom kommer att göra vinst, bara att chansen är stor.
    Du skrev,

"Att köpa en vill(a) innebär ingen förlust av pengar,"

vilket är fel. Det kan mycket väl innebära förlust av pengar.
  • themia
    oOOo oOOo skrev 2013-11-12 11:57:34 följande:
    Du skrev,

"Att köpa en vill(a) innebär ingen förlust av pengar,"

vilket är fel. Det kan mycket väl innebära förlust av pengar.
    Är det här viktigt för dig?

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-11 21:58:58 följande:
    Jag är fortfarande osäker på om du läst den bloggpost du kommenterar, det du tar upp tyder på motsatsen. Syftet uttrycks i klartext: "Det handlar om att exponera en grupp. En grupp hycklare.".
    Då får du fortsätta vara osäker, men jag säker på att vad du än tycker och tror så är en privatpersons blogg fortfarande ingen tillförlitlig källa. Fick du inte lära dig källkritik i skolan? Bättre sent än aldrig:

http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/kallkritik/fakta/lathund-1.151074
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-12 08:35:54 följande:
    Men ... det stämmer ju. BRÅs utredningar, t.ex. Verkligheten är naturligtvis komplex, men det är inte rimligt att ta bort faktorn "religion" ur ekvationen när de omtalade kommer från traditionella kulturer där just religion har stor betydelse. Eller hur?

Nej, ingen av BRÅs rapporter säger att muslimer är mer kriminella. Det existerar överhuvudtaget inga rapporter där man listar brottslingar efter religion.

Däremot verkar män vara mer kriminella än kvinnor. Kanske ska kvinnor gå ihop i syfte att slänga ut alla män från Sverige, vi är ju trots allt i (en mycket liten) majoritet och vi borde inte behöva omges av detta kriminella kön.

Jag kan räkna upp flera fall där kvinnor farit illa och där män är ansvariga. Och se bara på hur många män det är som sitter inne på livstid för mord: 162 stycken. Motsvarande siffra för kvinnor är 6 stycken. Hela 96 % är män mot bara 4 % kvinnor. Män är alltså extremt kraftigt överrepresenterade och det ser nog ut så överlag när det gäller våldsbrott. Verkligheten är naturligtvis komplex, men om man räknar lite försiktigt på att vi är 10 miljoner invånare och just under hälften är män så förstår man snabbt hur ohållbart det är att de kriminella männen ska få beblanda sig med de så mycket mer laglydiga kvinnorna. Det är bara en fråga om tid innan minst varannan kvinna går runt med en kula i pannan. Fina staplar för hur detta ter sig i rosa och bajsbrunt finns på nihkapikas wordpissbloggdotcom.

• Yohan

Socialkonservativa kristreligiösa nationalromantiska rasister. Nej, tack!

• oOOo  oOOo
    themia skrev 2013-11-12 12:23:23 följande:
    Är det här viktigt för dig?

Ta det inte så hårt Nu har du lärt dig förhoppningsvis och tråden har rätt info. Alla glada.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-13 01:16:47 följande:
    Då får du fortsätta vara osäker, men jag säker på att vad du än tycker och tror så är en privatpersons blogg fortfarande ingen tillförlitlig källa. Fick du inte lära dig källkritik i skolan? Bättre sent än aldrig:

www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for...
    Du blandar ihop olika saker. En privatpersons blogg kan naturligtvis vara tillförlitlig om den är transparent, redovisar sina resonemang och hänvisar till källor på ett sådant sätt att uppgifterna kan verifieras. I den aktuella bloggposten finns t ex ett avsnitt om källor och metod.

Men som sagt: " De referenser du efterfrågar är således den undertecknade artikeln i kvällspressen mappat mot folkbokföringsregistret. Affes Statistikblogg ger bara en grafisk representation av förhållandena".

Svar på tråden Varför hatar folk SD?