• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-10 00:27:34 följande:
    Anledningen till att folk röstar på SD är fortfarande att folk upplever att övriga partier inte tar de problem som är kopplade till den svenska "mångkultur über alles"-linjen på allvar, inte att SD skulle vara någon sorts välgörande riddare i skinande rustningar.

Fattar ni fortfarande inte det? 

Någon sa att det visst finns en debatt där man är tillåten att även uttrycka kritiska åsikter om invandringspolitiken, men att det är SD som kör denna debatt i botten. Visa mig, var uttrycks dessa åsikter av folk och på ett sätt som ni "SD-hatare" finner legitima? För min erfarenhet är att minsta replik som på något sätt kan tolkas som negativ till invandring eller mångkultur, oavsett hur nyanserad (se Fp:s språktest till exempel), direkt avfärdas som "rasism" av det vanliga gänget och sen körs det vidare i samma gamla hjulspår med Ullenhag et al i förarsätet.

Hur kan ni inte se detta? Jag fattar det verkligen inte. 
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-11 01:00:39 följande:
    Ja? Att det finns muppar som huserar i diverse kommentarsfält och annat är det väl ingen som ifrågasätter. Det bästa är att låta deras dumheter stå för sig själva, folk som har något innanför pannbenet klarar utan problem av att sålla agnarna från det bildliga vetet.

Då är det värre med diverse elitdebattörer som å ena sidan beklagar sig över att SD et al drar ner debatten på en erbarmlig nivå men samtidigt inte tvekar att skriva om SlödderDemokrater och så vidare - dvs vara en lika rabiat hatare fast på den "goda" sidan. 
    Det är bättre att du adresserar dig direkt till mig.

Ja, jag tycker SD samlar slödder och ja jag anser att det pågår ett samtal vid sidan om SD där det är möjligt att vara kritisk till den förda invandringspolitiken.

• nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-11 01:00:39 följande:
    Ja? Att det finns muppar som huserar i diverse kommentarsfält och annat är det väl ingen som ifrågasätter. Det bästa är att låta deras dumheter stå för sig själva, folk som har något innanför pannbenet klarar utan problem av att sålla agnarna från det bildliga vetet.

Då är det värre med diverse elitdebattörer som å ena sidan beklagar sig över att SD et al drar ner debatten på en erbarmlig nivå men samtidigt inte tvekar att skriva om SlödderDemokrater och så vidare - dvs vara en lika rabiat hatare fast på den "goda" sidan. 
    Jag anser inte att jag är dum, men jag klarar inte av att sålla några agnar från något bildligt vete. Jag ser inte ens något vete utan mest ogräs. Jag ser ena stunden Ekeroth springa runt på stan med järnrör och sedan i riksdagsdebatt och sedan en massa råbusekommentarer i SDmedia som SD påstår sig inte kunna ta något ansvar för som uttrycker ungefär vad Ekeroth uttryckte med sitt järnrör. Jag kan inte ta ett sådant parti på allvar.

Det är ingen slump att SD är så illa omtyckt utanför sin egen krets som tycks kunna sila mygg och svälja kameler bara kamelerna hatar flykting- och anhöriginvandrare och ibland allt som inte är ursvenskt, vad nu det är.

SD har gjort sig förtjänta av föraktet genom alla fadäser över åren som bara fortsätter. Jag blir inte ens förvånad längre. Inte allt för sällan är nog SlödderDemokraterna ett passande namn - tyvärr. Sedan är det sällsynt att  man träffar på någon här som bara tycker att vi ska se över migrationen utan att det finns någon slags rasistisk tanke om att "vi är bättre än dem" kopplat till resonemanget. Man behöver inte skrapa så djupt innan det kommer fram.
  • nihka
    effemgea skrev 2013-11-11 01:54:44 följande:

Ja, jag tycker SD samlar slödder och ja jag anser att det pågår ett samtal vid sidan om SD där det är möjligt att vara kritisk till den förda invandringspolitiken.
    Absolut, men den diskussion tar jag inte så mycket här eftersom FLs politiska forum har blivit ett tillhåll för SDs slödderklientel även om de inte huserar här solo och inte är så många till antalat fysiska personer. Syftet här känner jag är mest begränsat till att inte låta de värsta skrönorna stå oemotsagda. Resultaten på pollerna är ett bra exempel.
  • annatnick
    ubåt skrev 2013-11-10 22:47:50 följande:
    Och där träder Goodwin's lag in och Du förlorade denna debatten. Kul så länge det varade och lycka till nästa gång.

Du missbrukade just Godwins lag.
  • Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-11-10 23:53:24 följande:
    Så du har du alltså valt att bo där du bor. Och om du ändå inte trivs med att det är, så som du beskriver det, invandrartätt så finns det bara hyreslägenheter i invandrartäta områden i din kommunn?

Det är tydligt att det är bäst för både dig och de invandrare som du inte vill ha runt dig att du söker något som passar dig bättre.

Förutom galna nybyggnationer på dyr tomtmark som kostar 10-12 000 i månaden för en 3:a, så är det tyvärr så.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    effemgea skrev 2013-11-11 01:54:44 följande:
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-11 01:00:39 följande:Ja? Att det finns muppar som huserar i diverse kommentarsfält och annat är det väl ingen som ifrågasätter. Det bästa är att låta deras dumheter stå för sig själva, folk som har något innanför pannbenet klarar utan problem av att sålla agnarna från det bildliga vetet.

Det är bättre att du adresserar dig direkt till mig.

Var pågår den debatten? Visa mig ett enda exempel där inte vänstern eller Expo eller någon i det gardet indignerat försökt avsluta diskussionen genom att spela ut rasistkortet eller någon variant därav.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-10 23:01:30 följande:
    Jag gissar inte. Jag har varit inne och läst på affes statistikblogg och han är bara en invandrarfientlig privatperson som gillar att fixa med tabeller och färger. Det var därför jag bad om en seriös källa till dina påståenden. Bevisbördan ligger på dig som kom med påståendet, det ligger inte an på mig att motbevisa med källor det du kommer med. Jag misstänker dock att allt du har att komma med är att "människor med högre inkomst..."

Jag har mångkulturen runt mig hela dagarna i stort sett varje dag och därför har jag en mer verklighetsförankrad bild än jepparna som sitter på friatider och fantiserar ihop hur syriska flyktingar spelar golf och dricker champage på lyxhotell här.
    Dina invändningar blir mer och mer obegripliga. Jag misstänker att du inte inte fann någon anledning att titta närmare på länken eftersom du redan har din bild klar över innehållet. Nåväl.

Bakgrunden är alltså ett av dessa återkommande upprop (just detta publicerat i Aftonbladet/Expressen 13/9) där 60-talet kändisar/företagsledare/mediepersonligheter har undertecknat en text som förespråkar ökad tolerans på temat - Vi är toleranta, Många är inte toleranta, Det vore bättre om fler var som vi.

Ett par medlemmar på Flashback, som uppenbarligen tröttnat på att bli skrivna på näsan av folk som de misstänkter lever sina liv i behagfull avskiljdhet från den mångkultur de tar varje tillfälle att propagera för, valde att gräva vidare i undertecknarnas faktiska exponering för mångkultur i boendemiljön.

Resultatet blev som väntat, toleransen är avgjort störst i monokulturella enklaver på Södermalm, Östermalm, Vasastan, i välmående villaförorter etc. 

De referenser du efterfrågar är således den undertecknade artikeln i kvällspressen mappat mot folkbokföringsregistret. Affes Statistikblogg ger bara en grafisk representation av förhållandena - en bra och tydlig sådan i mitt tycke.

Dina funderingar kring åsiktsregistrering och inkomstfördelning förstår jag inte. 
  • themia
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-11 07:15:26 följande:

Förutom galna nybyggnationer på dyr tomtmark som kostar 10-12 000 i månaden för en 3:a, så är det tyvärr så.
    Löjligt! Vi flyttade nyligen in i en 3:a i en av Stockholms grannstäder och betalar lite drygt 3000:- i månaden.
    Måste du prompt bo i Stockholm när det finns goda pendeltågsförbindelser?

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Angie99
    emsapemsa skrev 2013-11-09 23:48:41 följande:

"- Vi ska bränna dig, ditt jävla judesvin. Fy fan, ditt äckliga ­lilla judesvin. Passa dig! Vi ska komma och döda dig!" sa SD:s förre ordförande Anders Klarström i ett anonymt telefonsamtal till tv-profilen Hagge Geigert. Klarströms efterträdare, ­Mikael Jansson, sitter fortfarande i riksdagen. Han använde en mer allmän rasbiologisk ­retorik, snarare än att specifikt hetsa mot judar. Du tycker fortfarande inte att det är ett rasistiskt parti?
    Anonymt samtal, med du vet vem det var? Fd ordförande, alltså finns han inte kvar så hans åsikter var kanske inte välkomna? SD är det parti som rensar flitigast bland sina medlemmar medan jag fick höra på ett Centermöte för ett tag sen att det hade funnit en person med otroligt rasistiska åsikter vilket var besvärande. Man kunde ju inte utesluta personen från partiet, för det var inte så man gjorde. SD gör alltså det.

Sen att många rasister dras till SD är vi nog överens om, därmed inte sagt att partiet i sig är rasistiskt. Vilket det inte dessutom inte finns något belägg för någonstans i nuvarande partiprogram. Ordet rasist har som många antytt fått en helt ny betydelse de senaste åren...
  • Angie99
    themia skrev 2013-11-10 15:25:40 följande:
    Vad som spås, lämnar mig oberörd, det är valet som gäller.
    Värt att notera är dock att ca 90% av Sveriges befolkning inte vill att SD ska ha något inflytande

Det lär väl bli nånstans mellan 85-90% av de röstande, inte befolkningen.
    Fast bara för att man röstar på ett parti betyder det ju inte att man inte vill de andra ska frysas ut.
    Då skulle man ju likväl kunna säga att 90% inte vill att Miljöpartiet ska få nått inflytande, det är ju inte sant.
    Det är detta som är mitt problem med hela den här debatten, att man inte bara kan acceptera ett valresultat som en produkt av vad folket vill, utan att "vuxenmobba" för att man tror att det är PK. Jag pratade med en riksdagspolitiker häromdagen som sa att i riksdagen tappar politikerna lätt kontakten med folket eftersom de inte längre träffar dem på nära håll som i kommunalpolitiken. Det är just detta som har hänt och är en av anledningarna till att man vuxenmobbar Sveriges kanske 3:e största parti, utan befogade grunder.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?