Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Lejonmamman01 skrev 2013-11-09 14:02:06 följande:

Jag trodde den var uppenbar..? Ju längre ifrån varandra två folkslag ligger, desto svårare blir det att assimilera det ena i det andra. Jämför olja och vatten t.ex..
    Inte hatar folk sverigedemokrater. Jag skulle tro att de flesta bara skruvar lite besvärat på sig när  de möter argument som jämför skillnader mellan mänskliga kulturer med hur det är att försöka blanda olja och vatten.

Det är liksom pinsamt att det finns så mycket ackumulerad stupiditet hos oss svenskar att dess värde uppskattas till cirka 10 procent av opinionsinstituten.

Men som svar på TS fråga. Självklart vill sverigedemokraten känna sig hatad och fruktad och inget kan få hen att inse att den allmänna bilden snarare präglas av medlidande och ett milt förakt.

Det är ingen tillfällighet att det inte ens finns en enda sverigedemokrat på ett så stort forum som FL som klarar av att föra ett sammanhängande resonemang.
  • effemgea
    JTA skrev 2013-11-09 14:32:01 följande:
    Så illa är det knappast. Större delen missnöjesröstar sannolikt pga uppgivenhet eller ilska över en havererad invandringspolitik och oförmågan hos politikerna att ens diskutera saken. Dumhet och förljugenhet regerar, bokstavligen. Inte för att jag tror att många tror på SD som regeringsalternativ - sammantaget ett reaktionärt parti - men man knyter näven i fickan och markerar med röstsedeln. Vad det kan leda till om SD får t.ex. 15 % 2014 är lite intressant. Kaos?

Dessvärre är det nog precis så illa.

Jag menar inte att det inte finns intelligent invandringskritik, men en sådan finner få uttryck i sammanhang där SD-kören överröstar varje tillstymmelse till intelligent samtal.

Se dig om här på FL,  JTA . Du är så gott som ensam om att företräda en konsekvent invandringskritik som är oberoende av SD.

Så är det inte, enligt min erfarenhet, i sammanhang där man slipper SD-kören. Vad jag menar är att det självklart framförs mycket kritiska synpunkter på invandringspolitiken från folk som inte är sverigedemokrater, men i sammanhang där SD-kören lallar sitt budskap finns det inte mycket utrymme för annat än häpen förvåning över att enfalden kan vara så gränslös.

Tja, det kan bli intressant om SD får omkring 10 procent och de rödgröna blir större än allianspartierna, men inte så mycket större att de får riksdagsmajoritet.

Kaos? Nej, jag tror snarare att den situationen skulle innebära slutet för blockpolitiken, att det skulle formas en ny regeringskonstellation för att undvika att ge slöddret något som helst inflytande över svensk riksdagspolitik. 

Och detta scenario är ju ganska troligt. Kanske SD:s eftermäle blir att de indirekt lyckades bryta upp den fastcementerade blockpolitiken. 
  • effemgea
    JTA skrev 2013-11-09 19:11:22 följande:
    Men vi talar ju om var tionde röstande person i Sverige, inte övertygade organiserade SDare. För mig är det osannolikt att var tionde person skulle vara reaktionär femtiotalsromantiker. Inte för att jag har någon fastare kontakt med folkdjupet, så vad vet jag.

Ja, kanske blocköverskridande allians. Centerpartiets ordfförandes tweet om att inte acceptera en inbjudan av en man, för att han är en man, tyder dock på vissa svåröverkomliga problem. Om nu C ens blir kvar i riksdagen. S + M? M + S? Ingen stor skillnad, kunde funka.

Jo, jag är medveten om att du och fler med dig ser stödet för SD som ett symtom och inte som formerandet av en alternativ politisk kraft.

Och visst kan man se SD-opinionen som ett symtom, men om man tror att den bakomliggande sjukdomen är en felaktigt förd invandringspolitik så har man ställt fel diagnos, tycker jag.

M + S. Kul tanke - pragmatism som politisk samlingskraft.
  • effemgea
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 10:50:11 följande:

Tycker du själv att det har gått snabbt, lätt och smärtfritt att integrera de primitiva ökenfolken i Sverige..? De har lagt av hemlandets klädedräkt, blivit kristna alternativt sekulariserade, slutat skaffa fler barn än två-tre, börjat arbeta och betala skatt, lärt sig svenska språket så att de kan kommunicera i tal och skrift, upphört med alla barbariska sedvänjor som att omskära sina barn, straffa utomäktenskapligt sex med döden, gifta bort döttrarna vid första tecken på pubertet..?

Erfarenheter från andra länder, visar ju dessutom att det bara blir värre ju större den utländska populationen blir. För då blir de en större maktfaktor. I Storbritannien t.ex.  har muslimerna redan genomdrivit egna domstolar, där deras egna jurister dömer i bland annat familjemål. HELT utanför de moderna, västerländska lagarna om kvinnans rätt till självbestämmande etc.. 
    Det är intressant att din syn på asylpolitik i grunden ligger så nära JTA:s.

Men JTA kan till skillnad från dig kommunicera med folk som inte sympatiserar med SD, medan du är en typisk representant för den i mitt tycke primitiva hop som lockas av Åkessons budskap.

Ja, min uppfattning är att det pågår ett samtal om invandringspolitiken - men det är ett samtal som tystnar i stum häpnad över påståenden som dina här ovan.

Det finns en slags tankeslapphet där man gör det väldigt enkelt för sig genom att definiera det vuxna Sverige som ett PK-land med skygglappar.

Bakom det som för vissa framstår som ett enhetligt pk-begrepp vars företrädare anstränger sig för att dölja verkligheten ryms det i själva verket vitt skilda åsikter och det finns definitivt utrymme för kritik.

Du skriver om primitiva ökenfolk. Trådens frågeställning är varför folk hatar SD. Min uppfattning är att folk inte hatar SD, men att sverigedemokrater ofta har ett så primitivt tänkesätt att folk uppfattar dem som pinsamt okunniga.

En smula av hur vi svenskar förhåller oss till det primitiva ökenfolk som samlats kring Åkessons budskap.
  • effemgea
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 20:20:48 följande:

Tycker du att demokratin ska fungera så? Att människor inte vågar ställa upp som kandidater för politiska partier, av rädsla för fysiskt våld, mordbrand, eller att deras barn ska bli trakasserade i skolan? Till och med MONA SAHLIN gick ju ut och fördömde tårtattacken på Åkesson i veckan!
    Det där är lite lustigt. Kungen har fått en tårta i ansiktet, Bosse Ringholm fick en på sin tid, en socialdemokratisk utrikesminister har blivit mördat och en socialdemokratisk statsminister - men då Jimmie Åkesson får en tårta i ansiktet blir det ett hejdlöst gråtande från SlödderDemagogerna.

Lite perspektiv. Det är inte så länge sen slöddret  åkte till Tallinn och skrålade och skränade om mordet på Olof Palme.

Slödder är slödder även om kostymen åkt på.

www.expressen.se/nyheter/skalade---och-sjong-snapsvisa-om-palmemordet/

• effemgea
    ubåt skrev 2013-11-10 21:25:24 följande:
    Jaha, det är inte särskilt länge sen en centerpartist (bondeförbundare) tillsammans med en sosse, såg till att Rasbiologiska Institutet grundades 1921. Motionen gick igenom riksdagen utan omröstning. Och det är inte heller så länge sedan Sveriges senaste "landsfader" (förmodligen vår siste landsfader dessutom) yttrade följande:

"Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden." (1965).

O tempora, O mores…. 
    Siffror eller snarare matematik är ju som alla vet inte någon paradgren för sverigedemokrater, så där oss emellan finns det väl bara en sådan - och det är självömkandet - där det å andra sidan rimligen inte kan finnas någon varelse i universum som  kan slå gråtskriken från en ynkande sverigedemokrat som intagit offerpositionen.

Nåja, det var ett stickspår. Ska jag försöka lägga ut ett tidsintervall så att händelserna framstår i ett tydligare sammanhang. 

2009 spelade SR in SlödderDemokraternas skrålande om mordet på Palme på båten till Tallinn, det är ju bara några år sedan. Anna Lindh mördades för 10 år sedan och Olof Palme för 27 år sedan - medan 1921, det var väl samma år som kvinnor fick rösträtt, ligger 92 år tillbaka i tiden.

Vad man kan säga är alltså att de händelser jag refererar till är hyfsat samtida, möjligen slår det mig finns det åtskilliga här på FL som inte har något minne av mordet på Palme. Men det har å andra sidan påverkat Sverige så mycket att det definitivt är en del av vår nutidshistoria.

Jag menar, till och med SlödderDemokraterna uppmärksammar det ju fortfarande - om än ur ett SlödderDemokratsperspektiv som Torsk på Tallinn, typ. Och mordet på Palme kan naturligtvis inte jämföras med det bestialiska dåd den store ledaren, Jimmie Åkesson, utsattes för på Nytorget.

Jag menar också att 1921 ligger så långt tillbaka i tiden. Det finns knappast någon som är aktiv på FL som var född då. NSDAP var väl bara något år ungt och hade inte kommit till makten än. Men från 1921 och NSDAP kan vi flytta oss framåt sådär en 75-80 år i tiden till ett parti i Sverige kallat SD som då har NSDAP som inspirationskälla.

Notera att jag skrev 75- 80 år, så ta inte på dig gråtrocken, jag påstår inte  att dagens SD-ledare är nazister.
  • effemgea
    ubåt skrev 2013-11-10 22:47:50 följande:
    Och där träder Goodwin's lag in och Du förlorade denna debatten. Kul så länge det varade och lycka till nästa gång.
    Så om någon nämner att SD har ett nynazistiskt förflutet är slaget förlorat.

Tja, jag delar inte den uppfattningen. Dessutom finns det en hel del andra lagar som är tillämpliga på SD-klanen.

Till exempel skollagen: Oavsett ämne kommer SD- klanen till slut ovillkorligen in på att barnen inte längre får fira skolavslutning i kyrkan.

Eller Somalialagen: Oavsett ämne kommer klanen till slut alltid att  mässa argumentet om att Sverige importerar analfabeter från Somalia.

Eller våldtäktslagen. Den här är inte generell utan gäller endast då klanen hamnat i affekt. En klanmedlem i affekt som känner sig svarslös i en diskussion med en kvinna kommer obönhörligen att mässa om att kvinnan kommer att råka ut för en kulturberikning, vilket är klanens namn på våldtäkter som utförs av invandrare.

Jag har inte läst den här tråden så noga, men nog skulle jag gissa att minst två av lagarna redan är giltiga.

Men hur resonerar ni egentligen inom klanen när ni tror att klanen segrat när någon påpekar att klanen har ett nynazistiskt förflutet. Ja, jag förstår att du inte kan svara på den frågan - jag kan bara försäkra dig om att klanens regler inte är tillämpliga utanför klanen.

Och då återgår jag till mitt konstaterade att det bara är några år sedan klanens hövdingar satt och fylleskrålade om mordet på Olof Palme, men när klanledaren får smaka på en tårta då blir det ett liv och ett kiv utan dess like. 

Missförstå mig inte. Jag tycker inte att det är ok att kasta tårta på den store ledaren - det finns betydligt bättre saker man kan göra med en tårta. 
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-10 00:27:34 följande:
    Anledningen till att folk röstar på SD är fortfarande att folk upplever att övriga partier inte tar de problem som är kopplade till den svenska "mångkultur über alles"-linjen på allvar, inte att SD skulle vara någon sorts välgörande riddare i skinande rustningar.

Fattar ni fortfarande inte det? 

Någon sa att det visst finns en debatt där man är tillåten att även uttrycka kritiska åsikter om invandringspolitiken, men att det är SD som kör denna debatt i botten. Visa mig, var uttrycks dessa åsikter av folk och på ett sätt som ni "SD-hatare" finner legitima? För min erfarenhet är att minsta replik som på något sätt kan tolkas som negativ till invandring eller mångkultur, oavsett hur nyanserad (se Fp:s språktest till exempel), direkt avfärdas som "rasism" av det vanliga gänget och sen körs det vidare i samma gamla hjulspår med Ullenhag et al i förarsätet.

Hur kan ni inte se detta? Jag fattar det verkligen inte. 
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-11 01:00:39 följande:
    Ja? Att det finns muppar som huserar i diverse kommentarsfält och annat är det väl ingen som ifrågasätter. Det bästa är att låta deras dumheter stå för sig själva, folk som har något innanför pannbenet klarar utan problem av att sålla agnarna från det bildliga vetet.

Då är det värre med diverse elitdebattörer som å ena sidan beklagar sig över att SD et al drar ner debatten på en erbarmlig nivå men samtidigt inte tvekar att skriva om SlödderDemokrater och så vidare - dvs vara en lika rabiat hatare fast på den "goda" sidan. 
    Det är bättre att du adresserar dig direkt till mig.

Ja, jag tycker SD samlar slödder och ja jag anser att det pågår ett samtal vid sidan om SD där det är möjligt att vara kritisk till den förda invandringspolitiken.

• effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-11 09:23:41 följande:
    Var pågår den debatten? Visa mig ett enda exempel där inte vänstern eller Expo eller någon i det gardet indignerat försökt avsluta diskussionen genom att spela ut rasistkortet eller någon variant därav.
    Tror det handlar om vilket metod man har för att skilja agnar från vete.

I den här tråden är det precis som i alla andra SD-trådar, argumentet vänta till din dotter blir våldtagen på en kyrkogård, då kanske pk-slöjorna försvinner från dina ögon, typ. Eller ett analfabetiskt ökenfolk som passar lika illa med Sverige som om man försöker blanda olja och vatten, som våldtar och lever på bidrag.

Det kommer alltid att finnas folk som du som tycker synd om slöddret och som ser dem som företrädare för en folklig opinion som pyser ut genom ett nedpressat pk-lock, men eftersom de här personerna inte vill beblanda sig med hopen så blir det på distanserat sätt de tar parti för vad de upplever som den folkliga opinionen. Det vill säga budskapet blir precis detsamma som sd-aktivisternas budskap: Om bara de etablerade partierna ser till folkviljan så kommer inte Sd längre att ha något existensberättigande.

Vi har rätt många exempel från övriga Europa på hur det kan gå när man bejakar slöddrets krav på efterbliva tolkningar av en komplex verklighet.

Det pågår ett samtal om invandringspolitiken - men det är ett samtal som tystnar inför personer vars främsta budskap är att få säga "Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?".

Jag noterar iallafall att du har övergett tanken på att representativ demokrati är odemokratisk. Du minns väl diskussionen vi hade när du hävdade att Sveriges invandringspolitik inte är demokratiskt förankrad. Vill du återuppta den utifrån dina nya insikter - eller vill du kanske diskutera några affekterade inlägg i MoraltantstrådenFlört
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-11 14:26:41 följande:
    Synd om och synd om, det är väl så att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Jag förstår bara inte det konstruktiva i att kalla sina antagonister för slödder och så vidare, då lägger man sig så att säga på samma låga nivå själv. Det är för övrigt inte ett dugg bättre när någon SD:are använder liknande tillmälen mot någon annan heller. I ditt fall får du till och med ryggdunkningar från upplevt sansade debattörer när du drar igång dina verbala korståg mot oliktänkande...

Och vad folkviljan är kan jag inte riktigt svara på, folket är ju inte homogent. Däremot borde det vara möjligt att, så länge man håller sig saklig och inte går till personangrepp, kunna ifrågasätta och kritisera även invandringspolitiken utan att per automatik klumpas ihop med järnrörsviftare och nazister. Det är väl där min sko klämmer, om något. Det, upplever jag, är inte fallet. Klart man ska ha skit om man viftar med järnrör eller fäller rasistiska tillmälen, men det är det verkligen inte alla som gör.

Vad gäller citatet i min sidfot kommer det från en synnerligen enfaldig diskussion jag deltog i där folk på fullt allvar ansåg att utan invandring skulle vi aldrig ta till oss några utländska matkulturer överhuvudtaget (hur sushin kunde få ett sådant break i Sverige trots att antalet människor som flyttat hit från Japan är förhållandevis litet kunde vederbörande inte svara på). Det var ett argument i samma skola som "utan invandring hade vi inte haft Zlatan", vilket då utgår från att alla som i någon form ifrågasätter hur den nuvarande invandringspolitiken ser ut vill ha stängda gränser och exkludera allt som inte är "svenskt" - vilket i åtminstone mitt eget fall inte stämmer överhuvudtaget. Jag är själv andra generationens invandrare, och slutsatsen skulle då bli att jag på något plan vill kasta ut mig själv ur landet...  Det blir helt enkelt väldigt tröttsamt när man måste försvara sig mot saker man aldrig ens sagt - speciellt som det faktiskt finns gott om saker man faktiskt _kan_ angripa SD för utan att bygga halmgubbar. 

Och din demokratiska förankring igen - jag sade förut och hävdar fortfarande att drar man den synen till sin spets skulle all form av opposition sakna existensberättigande eftersom alla beslut regering och riksdag fattar per definition i så fall är demokratiskt förankrade. Man har alltså ingen rätt att tycka till eller protestera mot detta eftersom man såsom röstberättigad ju varit med om att ge dessa partier makten i Sverige, oavsett hur man faktiskt röstade. Det är ett ohållbart resonemang. 
    Visst har man rätt att tycka att invandringspolitiken inte är demokratiskt förankrat. Det var väl ingen som hindrade dig när du drev den tesen. Däremot har man inte rätt att kräva att man inte ska bli ifrågasatt. Skulle jag kunna ha som sidfot - något av de otaliga exemplen på tron på att åsiktsfrihet är enkelriktad.

Du har alltså valt en sidfot utifrån en diskussion. Jag skulle också kunna välja sidfot utifrån en diskussion, t ex den SD-aktivist som gav uttryck för uppfattningen att somliga  borde hängas som landsförrädare. Detta skulle du säkert uppfatta som en avsiktligt elak generalisering medan du förstås inte kan se din egen.

Till saken: Det finns en tro bland många invandringskritiker att det existerar något slags pk-konsensus. Jag kan förstå varför det kan te sig så - min uppfattning är att det finns en enorm spännvidd i åsikter mellan folk som ur ett perspektiv kan framstå som en helt homogen PK-röra.

Och jag minns att du inte gillar mitt sätt att anpassa det jag skriver till hur den jag "samtalar" med uttrycker sig.

.Du kanske har rätt, att det är kontraproduktivt - men jag tror inte det. Dessutom finns det så många andra som med oändligt tålamod försöker få sverigedemokrater att förstå varför deras resonemang inte håller. Jag har inte märkt några som helst tecken på att detta är en framkomlig väg.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?