• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Angie99 skrev 2013-11-11 12:28:32 följande:
    Man är nog ganska naiv om man tror att alla som röstar på SD är korkade wt som vill att vi ska få fira Lucia och äta pepparkakor och säga negerboll.

Det är ju hemskt att någon ska känna sig så orolig för ens egen säkerhet att man väljer att inte kandidera för ett parti. Då har vi ju tappat allt vad demokrati och yttrandefrihet att göra. DET är skrämmande!

Den bilden har väl ett urval av sympatisörerna själva hjälpt till att skapa.

Det verkar fungera i de allra flesta fall för de andra riksdagpartierna. Det är bara SD som hatas på det sättet. Det känns inte som ett samhällsfenomen utan mer som ett SD-fenomen, även om det politiska klimatet blivit generellt tuffare på senare år.
  • Angie99
    nihka skrev 2013-11-11 20:57:05 följande:
    Den bilden har väl ett urval av sympatisörerna själva hjälpt till att skapa.

Det verkar fungera i de allra flesta fall för de andra riksdagpartierna. Det är bara SD som hatas på det sättet. Det känns inte som ett samhällsfenomen utan mer som ett SD-fenomen, även om det politiska klimatet blivit generellt tuffare på senare år.
    Möjligtvis. Men jag tror att det skett en stor förändring sett till de som röstade på SD för 3 år sen och de som kommer göra det i nästa val. Även politiken har ju ändrats en del, vilket verkar vara svårt för många att ta i. "Ränderna går aldrig ur..." Osv...

Ja just därför det är skrämmande. Det har liksom blivit ok att trycka ner eller bruka våld mot någon bara för att denne röstar på ett parti som man tror är på ett visst sätt. För att alla säger att de är så. Media och de andra politikerna säger det, de vet ju!

De flesta har nog inte läst partiprogrammet. Men Aftonbladet läser de dagligen.
  • Angie99
    annatnick skrev 2013-11-11 21:12:53 följande:

Nja det var nog du som ville försvara dig mot "wt" som aldrig uttalats :)
    Jag skrev wt. Skulle jag försvara mig mot mitt eget inlägg?
  • annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-11 21:16:39 följande:
    Jag skrev wt. Skulle jag försvara mig mot mitt eget inlägg?

Du får följa din egen logiska kedja nu när du fabricerat motståndarens argument. Så förstår du. Ang. Aftonbladet, de som blir skrämda där lär behöva sätta sig för att mäkta med att läsa det främlingsfientliga partiprogrammet.
  • 0305

Jag vet inte varför folk hatar sverige demokraterna eller varför folk hatar sverige demokrater. Frågan hade lika gärna kunna gälla vilket annat parti som helst eller deras anhängare. Alla partier har sina bra och dåliga sidor sidor, sina bra och dåliga anhängare och sina bra och dåliga ledare.
    Det jag har märkt är att om man säger något på minsta vis att man tycker att sverige demokraterna har rätt i något kan vara allt från kärnkraft, vargar eller skatter så är man rasist, utan att man själv ens fört invandring på tal.
    Jag tror inte att alla som röstar på sd är rasister, främlingsfientliga eller på annat sätt avskyr/hatar invandring, invandrare eller kulturell mångfald. 
    I sverige ska man ha rösten att rösta fritt oavsett vilket parti man väljer att följa men oavsett vad man väljer så kommer det alltid att göra andra missnöjda, för att inte tala om att inte rösta alls, då är det med fel enligt många.
    Tur dte är långt till nästa val säger jag bara. Jag är 0 insatt i politik och har ingen önskan att bli dte heller men det fasinerar mig ohygglig tmycket hur andra kan lägga ner sina själar i det.  

• nihka
    Angie99 skrev 2013-11-11 21:15:07 följande:
    Möjligtvis. Men jag tror att det skett en stor förändring sett till de som röstade på SD för 3 år sen och de som kommer göra det i nästa val. Även politiken har ju ändrats en del, vilket verkar vara svårt för många att ta i. "Ränderna går aldrig ur..." Osv...

Ja just därför det är skrämmande. Det har liksom blivit ok att trycka ner eller bruka våld mot någon bara för att denne röstar på ett parti som man tror är på ett visst sätt. För att alla säger att de är så. Media och de andra politikerna säger det, de vet ju!
    De flesta har nog inte läst partiprogrammet. Men Aftonbladet läser de dagligen.
    Som man TROR är på ett visst sätt? Är det stackars missförstådda nu igen? När Jimmie Åkesson står och säger att muslimer är mer kriminella än andra förstår jag fullt ut att vad det är som väcker människors förakt. Nej, ränderna går nog aldrig ur där.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-11 20:45:12 följande:
    Du får tycka att det ger dig jättemycket att botanisera hos affe men en privatpersons blogg är fortfarande ingen tillförlitlig källa.

De flesta kändisar bor inte inte i invandrartäta förorter. Varför är det konstigt? De flesta människor bor så bra de har råd med, det har inget med tolerens att göra. Zlatan bor inte heller i en invandrartät förort, men han gjorde det - Rosengård. Om han nu skulle tycka att han är tolerant så växlar ju inte tolerensen upp och ner med adressen.

Och hur kommer man fram till att tolerensen är som störst i de områden där de som "undersöktes" bor?  Den som skrev på kan bo bredvid värsta rassen som valde att inte skriva på. Att ha gott ställt eller att vara känd är inget kvitto på att man är tolerant eller i det här fallet anser sig vara tolerant. Om man inte förstår sådant ska man inte ge sig i kast med statistik.  
    Jag är fortfarande osäker på om du läst den bloggpost du kommenterar, det du tar upp tyder på motsatsen. Syftet uttrycks i klartext: "Det handlar om att exponera en grupp. En grupp hycklare.".
  • themia
    Peternordquist skrev 2013-11-11 20:59:33 följande:
    Snart kommer fler rösta på SD när de inser vad som händer i Sverige och hur politiker prioriterar sina pengarFlört

Strängnäs kommun köper villa för 4 miljoner till Somalisk flyktingfamilj, tvingas stänga äldreboende.

www.familjeliv.se/Forum-19-89/m71647905.html
    Att köpa en vill innebär ingen förlust av pengar, vilket vilken villaägare som helst kan intyga.
    Chansen är stor att man gör en rejäl vinst när villan så småningom säljs.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • oOOo  oOOo
    themia skrev 2013-11-11 22:20:25 följande:
    Att köpa en vill innebär ingen förlust av pengar, vilket vilken villaägare som helst kan intyga.
    Chansen är stor att man gör en rejäl vinst när villan så småningom säljs.
    Det stämmer inte. Huspriserna fluktuerar. Du kan göra förlust beroende på när du köper och när du säljer. Så här ser statistiken ut sedan från 1952 tills 2012

Svar på tråden Varför hatar folk SD?