• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-11 12:28:32 följande:
    Man är nog ganska naiv om man tror att alla som röstar på SD är korkade wt som vill att vi ska få fira Lucia och äta pepparkakor och säga negerboll.
    nihka skrev 2013-11-10 17:17:03 följande:
    Jepp. SD - Sveriges mest hatade parti.
    Det är ju hemskt att någon ska känna sig så orolig för ens egen säkerhet att man väljer att inte kandidera för ett parti. Då har vi ju tappat allt vad demokrati och yttrandefrihet att göra. DET är skrämmande!

Fast nu var det ju så att en anekdot blev "alla" på just ditt tangentbord.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    effemgea skrev 2013-11-11 16:10:10 följande:
    Ja, man kan naturligtvis se det sätt som det offentliga Sverige valt att förhålla sig till SD som kontraproduktivt, att det bara gynnar partiet - att det nästan uppstått ett slags symbiotiskt förhållande mellan "PK"-Sverige och SD-Sverige  där SD får stå för alla mänskliga svagheter i den offentliga beskrivningen medan partiet därigenom får större möjligheter att framställa sig som förföljda sanningssägare.

Det finns avigsidor med allt - men jag kan inte se att det finns någon annan möjlighet att förhålla sig till SD än denna - och det är ur det perspektivet du ska läsa vad jag skriver om du är intresserad av att förstå mina intentioner. 

Och är du inte det - så spelar det ingen roll. Vi har ju åsiktsfrihet, vilket innebär att jag får ge uttryck för åsikten att SD främst lockar de enfaldigaste av de enfaldiga. Och handen på hjärtat, om du struntar i dina vänner och fokuserar på FL. Kan du ge ett exempel på en sverigedemokrat som förmår föra ett sakligt resonemang. 
    Just så är det (syftar på översta stycket i det citerade). Just så. Som sagt, när jag känner mig cynisk kan jag ibland känna att Sverige och SD förtjänar varandra.

Jag menar att man ska låta puckona, oavsett politisk hemvist, göra bort sig själva utan att heja på dem. Man ska inte ge dem möjligheter att spela martyrer eller iklä sig offerkoftor, vilket jag menar att du (m.fl.) gör. I detta ljus ska man också se det jag kommer att säga nu: visst är det så att det finns en hel del SD-sympatisörer, såväl här som "i verkligheten", som inte framstår som de mest intelligenta människorna i landet när de ska prata politik. Å andra sidan är detta ganska ofta fallet på "andra sidan" också. 
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-11 16:40:40 följande:
    Just så är det (syftar på översta stycket i det citerade). Just så. Som sagt, när jag känner mig cynisk kan jag ibland känna att Sverige och SD förtjänar varandra.

Jag menar att man ska låta puckona, oavsett politisk hemvist, göra bort sig själva utan att heja på dem. Man ska inte ge dem möjligheter att spela martyrer eller iklä sig offerkoftor, vilket jag menar att du (m.fl.) gör. I detta ljus ska man också se det jag kommer att säga nu: visst är det så att det finns en hel del SD-sympatisörer, såväl här som "i verkligheten", som inte framstår som de mest intelligenta människorna i landet när de ska prata politik. Å andra sidan är detta ganska ofta fallet på "andra sidan" också. 
    SD-anhängare gillar ju generaliseringar efter grupptillhörighet. Därför bör man utan problem kunna prata om överrepresentation av outbildade och lågbegåvade bland SD:s anhängare. 
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-11-11 16:43:27 följande:
    SD-anhängare gillar ju generaliseringar efter grupptillhörighet. Därför bör man utan problem kunna prata om överrepresentation av outbildade och lågbegåvade bland SD:s anhängare. 
    Gör det du. Åsiktsfrihet, som sagt. Men personligen ser jag inte syftet med att förolämpa dem du vill "omvända".
  • Queenie70

En anledning kan ju vara att Sverige får skämmas när sånt här händer...

">

• ZeldinaMina

Queenie 70: oj ! Skratta ihjäl mig. Bra klipp

• Ermenegildo
    Queenie70 skrev 2013-11-11 16:50:41 följande:
    En anledning kan ju vara att Sverige får skämmas när sånt här händer...

" rel="nofollow" target="_blank">

Om problemet bara vore att han inte kan engelska och är osäker intervjusituationer vore det ju fantastiskt. Då vore han mer som en normal svensk politiker. Trots min direkta ovilja mot SD tycker jag inte den där intervjun är så uppseendeväckande.
  • Queenie70
    Ermenegildo skrev 2013-11-11 17:14:24 följande:
    Om problemet bara vore att han inte kan engelska och är osäker intervjusituationer vore det ju fantastiskt. Då vore han mer som en normal svensk politiker. Trots min direkta ovilja mot SD tycker jag inte den där intervjun är så uppseendeväckande.

Jag tycker det bästa är när han säger: I usually tell the truth...
  • Ermenegildo
    Queenie70 skrev 2013-11-11 17:16:51 följande:

Jag tycker det bästa är när han säger: I usually tell the truth...
    Hehe. Vilket väl i och för sig också är som en normal politiker.
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-11-11 10:23:24 följande:
    Dina invändningar blir mer och mer obegripliga. Jag misstänker att du inte inte fann någon anledning att titta närmare på länken eftersom du redan har din bild klar över innehållet. Nåväl.

Bakgrunden är alltså ett av dessa återkommande upprop (just detta publicerat i Aftonbladet/Expressen 13/9) där 60-talet kändisar/företagsledare/mediepersonligheter har undertecknat en text som förespråkar ökad tolerans på temat - Vi är toleranta, Många är inte toleranta, Det vore bättre om fler var som vi.

Ett par medlemmar på Flashback, som uppenbarligen tröttnat på att bli skrivna på näsan av folk som de misstänkter lever sina liv i behagfull avskiljdhet från den mångkultur de tar varje tillfälle att propagera för, valde att gräva vidare i undertecknarnas faktiska exponering för mångkultur i boendemiljön.

Resultatet blev som väntat, toleransen är avgjort störst i monokulturella enklaver på Södermalm, Östermalm, Vasastan, i välmående villaförorter etc. 

De referenser du efterfrågar är således den undertecknade artikeln i kvällspressen mappat mot folkbokföringsregistret. Affes Statistikblogg ger bara en grafisk representation av förhållandena - en bra och tydlig sådan i mitt tycke.

Dina funderingar kring åsiktsregistrering och inkomstfördelning förstår jag inte. 
    Du får tycka att det ger dig jättemycket att botanisera hos affe men en privatpersons blogg är fortfarande ingen tillförlitlig källa.

De flesta kändisar bor inte inte i invandrartäta förorter. Varför är det konstigt? De flesta människor bor så bra de har råd med, det har inget med tolerens att göra. Zlatan bor inte heller i en invandrartät förort, men han gjorde det - Rosengård. Om han nu skulle tycka att han är tolerant så växlar ju inte tolerensen upp och ner med adressen.

Och hur kommer man fram till att tolerensen är som störst i de områden där de som "undersöktes" bor?  Den som skrev på kan bo bredvid värsta rassen som valde att inte skriva på. Att ha gott ställt eller att vara känd är inget kvitto på att man är tolerant eller i det här fallet anser sig vara tolerant. Om man inte förstår sådant ska man inte ge sig i kast med statistik.  
Svar på tråden Varför hatar folk SD?