• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • ubåt
    nihka skrev 2013-12-11 10:40:45 följande:
    Nu är det inte mig du frågar, men jag svarar: Det existerar ingen källa på påståendet att "Vanliga svenskar som betalat skatt i hela sitt liv betalar 4000 för en rotfyllning medan illegala betalar 50 kr".

För det första så finns inga "illegala" människor. För det andra är inte rotfyllning en åtgärd som alla som har rätt till vård som inte kan anstå kan få som standardbehandling. Om det bedöms att läget inte är så akut och kan vänta ytterligare skickas man hem utan åtgärd. För det tredje kostar inte en rotfyllning automatiskt 4000 kronor. Folktandvården i Stockholms läns landsting tar betalt enligt följande vilket innebär 3225 kronor för fyllning av en rotkanal:

www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-o.../

Dessutom finns det diverse kraftigt rabatterade behandlingar hos sjukhustandvården för de med särskilda medicinska skäl. Prövning sker genom kommunens biståndsbedömmare.

Den här bilden som SDare försöker måla upp att det finns en massa brottslingar (illegala) som valsar in för kompletta munsaneringar för 50 kr stämmer inte. Däremot är jag övertygad om att det kan skilja sig åt i vad man bedömmer som "vård som inte kan anstå" och ytterligare förtydligande från myndigheters sida kanske kunde hjälpa vårdgivarna till en mer enhetlig tolkning av reglerna.
    Nä, och en visdomstand har 4 rötter. Ditt exempel med en rot har jag inte själv varit med om och jag har fått 3 rotfyllningar de senaste åren. Till kostnaden för rotfyllning måste också läggas kostnaden för undersökning varför att rotfylla en hörntand lätt kan springa upp över 5000 kr.

Att det inte finns några illegala människor är ju bara ordvrängeri. Människor som inte har rätt att vistas i Sverige trots t.ex. avslag i tre instanser befinner sig de facto i landet illegalt. "Belöningen" för att strunta i lagakraftvunna domar skall alltså vara fri sjukvård, mediciner och skola enligt dig?
    Säg - vilka andra domstolsbeslut menar du man inte skall behöva rätta sig efter utan att det får några negativa konsekvenser?

Jag har ett exempel från en bekant som vid den tiden var gift med en tandsköterska som kom hem och berättade för sin make om ett fall de hade haft en dag.
    Det rörde sig om en kvinna från Balkan - samt en ålderspensionär (kvinna på drygt 80 år). Bägge hade varit hos tandläkaren samma dag. Kvinnan från Balkan kom med en rekvisition från det sociala (minns inte exakt) och renoveringen av den käken debiterades med ca. 40.000 kr.

Den kvinnliga pensionärens räkning för ett enklare ingrepp hamnade på ca 600 kr (detta var för några år sen) och hon blev alldeles förtvivlad och bad att få betala summan på tre månader. Vilket hon naturligtvis fick. Jag tycker helt enkelt inte det är rättvist att någon som inte brutit en sten för landet skall ha förmåner som förnekas svenska medborgare som arbetat och betalat skatt ett helt liv.

Bara för några veckor sedan hade vi det här fallet som gjorde ont i mig när jag läste om det: 

www.expressen.se/gt/tvingas-salja-allt-for-att-ga-till-tandlakaren/
  • ubåt

Samhället har förändrats. Vad man får säga utan att bli uthängd eller kritiserad har sakta men säkert förändrats de senaste åren.

Jag vill först och främst tacka Expressen för deras grävande och avslöjande av förtroendevalda inom SD som har givit uttryck för åsikter som inte hör hemma i ett riksdagsparti. Så tack för att Expressen gör jobbet trots misstänkt olagliga metoder (hackning samt registrering av personuppgifter - vilket iofs media kan ha vissa undantag ifrån - men det har knappast vänstergruppen som utfört själva arbetet). 
    (Och jag är helt allvarlig med mitt tack ovan).

Internt inom SD hade man inte kunnat gräva fram dessa uppgifter utan att begå lagbrott så jag är säker på att SD nu är glada för att personer som inte hör hemma i partiet åker ut fortare än kvickt.

Men när man ger sig på privatpersoner utan någon officiell koppling till SD och hänger ut dem med namn och bild på nätet menar jag för det första att man har överskridit en moralisk gräns om inte uthängningarna till och med är åtalbara enligt brottsbalkens förtalsparagraf. Förtal faller dock inte under allmänt åtal, det krävs att den utsatte själv anmäler.

Vidare bevisar man med dessa uthängningar (av privatpersoner) att man är hycklare. Vi talar alltså om att Expressen gått igenom tusentals inlägg och sedan får man förmoda publicerat just de uttryck som är "värst". Vi vet inte vad dessa privatpersoner har för ytterligare åsikter i en enda fråga. Endast det som Expressen valt att publicera. Ingen av dessa personer har ännu blivit åtalad misstänkt för brott och naturligtvis inte heller fälld för något brott. Men man går ändå ut med personuppgifter och har mage att uppsöka personer i deras hem och sticka fram en mikrofon och kräva ett uttalande.

Detta gör man och är stolta över det - samtidigt sker hundratals brott av invandrare varje dag i Sverige och man går från Expressens sida till sådana ytterligheter att det blir fånigt, i sin iver att dölja brottslingarnas identitet och gömmer sig bakom sina så kallade pressetiska regler. När det är riktigt grova brott -framför allt mord- överväger man publicering av namn och kanske till och med bild av gärningsmannen - men inte innan dom har fallit.

Hur många vet namnen på invandarungdomarna som misshandlade Carl-Eric Cedvander, 61, som var nära att dö av den råa misshandeln vid Kortedala torg. Hur många mikrofoner trycktes upp i ansiktena på dessa gossar? Inte ens när de lade ut bilder på sig själva på Facebook där de satt och hånskrattade i rättssalen reagerade Expressen.
    Men när någon ger uttryck för misshagliga åsikter, då skall de klädas i tjära och fjäder och bindas vid skampålen.

Återvändande till första raderna i denna post - att samhället har förändrats de senaste åren om vad man får säga och vad som sades för några år sen - och vad som sägs nu. Se nedan klipp från 2005 och tänk över om någon har sett något liknande i media sedan SD kom in i riksdagen. Jag har det inte i alla fall.

• Enter Sandman
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-12-11 12:27:01 följande:
    Vet du vad researchgruppen är och vilka kopplingar som finns till dessa extremister?

Jaha, du menar att partiet står för vad någon enskild lokalpolitiker har sagt anonymt på nätet? (apropå den svartvita världsbilden)

Sådant förekommer i alla partier, här är tex en lista på vad socialdemokratiska politiker haft för sig, allt ifrån sexuella trakasserier till rasism

petterssonsblogg.se/2012/12/07/nu-granskar-vi.../

Sådant kommer vi tyvärr aldrig ifrån, men det gäller att sansa sig lite och inte beskylla ett helt parti för vad enskilda gör. Sådant sysslar bara vänsterextrema hatbloggar och Aftonbladet med.

Absolut finns det i alla partier, frågan är väl bara varför det finns i så stor omfattning och på så höga poster just inom sd?
    Såpass att partiledaren till och med har känt sig nödd att gå ut med förmaningen om nolltolerans mot rasism.
    Kan det vara för att hatet mot vissa grupper i samhället ligger ingrott i partiets kärna och är en del av grunden till partiets existens, kanske den viktigaste?
    Det är jag övertygad om, sen visar man upp en fin front mot dom oinsatta, det vill säga du och jag, allmänheten som ska duperas.
  • Enter Sandman
    Mimmis rum skrev 2013-12-11 13:45:41 följande:
    www.expressen.se/tv/nyheter/grav/marie-stensb.../

Fullkomligt patetiskt, varför kan hon inte stå för det hon själv skriver, är hon feg eller är hon helt enkelt för dum.
    Hos mig väcker en sån människa bara förakt, en liten människa som önskar livet ur andra,
    Sanslöst att en sån person ens var påtänkt för en ministerpost.
  • Enter Sandman
    korralin skrev 2013-12-11 13:09:47 följande:
    Korta tankar:

SD är, och förblir, ett missnöjesparti. Största delen av deras anhängare röstar SD eftersom de inte tycker att det finns något annat alternativ, inte för att de nödvändigtvis tycker att SD är ett särskilt bra alternativ heller.

En ska inte behandla SD som ett "vanligt parti" eftersom det inte är ett vanligt parti - det är ett facistiskt och rasistiskt parti och det SKA vara jävligt obehagligt att vara facist och rasist. 

SDs syn på kvinnor och HBTQ-personer samt deras ekonomipolitik är ytterligare anledningar att inte rösta på dem.

Håller med och ju mer jag hör från dom här "stjärnorna", desto mer håller jag med.
  • Enter Sandman
    ubåt skrev 2013-12-11 14:11:37 följande:
    Nä, och en visdomstand har 4 rötter. Ditt exempel med en rot har jag inte själv varit med om och jag har fått 3 rotfyllningar de senaste åren. Till kostnaden för rotfyllning måste också läggas kostnaden för undersökning varför att rotfylla en hörntand lätt kan springa upp över 5000 kr.

Att det inte finns några illegala människor är ju bara ordvrängeri. Människor som inte har rätt att vistas i Sverige trots t.ex. avslag i tre instanser befinner sig de facto i landet illegalt. "Belöningen" för att strunta i lagakraftvunna domar skall alltså vara fri sjukvård, mediciner och skola enligt dig?
    Säg - vilka andra domstolsbeslut menar du man inte skall behöva rätta sig efter utan att det får några negativa konsekvenser?

Jag har ett exempel från en bekant som vid den tiden var gift med en tandsköterska som kom hem och berättade för sin make om ett fall de hade haft en dag.
    Det rörde sig om en kvinna från Balkan - samt en ålderspensionär (kvinna på drygt 80 år). Bägge hade varit hos tandläkaren samma dag. Kvinnan från Balkan kom med en rekvisition från det sociala (minns inte exakt) och renoveringen av den käken debiterades med ca. 40.000 kr.

Den kvinnliga pensionärens räkning för ett enklare ingrepp hamnade på ca 600 kr (detta var för några år sen) och hon blev alldeles förtvivlad och bad att få betala summan på tre månader. Vilket hon naturligtvis fick. Jag tycker helt enkelt inte det är rättvist att någon som inte brutit en sten för landet skall ha förmåner som förnekas svenska medborgare som arbetat och betalat skatt ett helt liv.

Bara för några veckor sedan hade vi det här fallet som gjorde ont i mig när jag läste om det: 

www.expressen.se/gt/tvingas-salja-allt-for-at.../

Fast så kan man ju inte jämföra, vi har inte hela historien hos någon av dom inblandade parterna så vi kan inte göra en rättvis bedömnng.
    Men min spontana tanke blir förstås omedelbart, varför går inte dom två svenskorna till sociala och får hjälp med tandläkarräkningen, är det nödvändig tandvård och dom saknar medel till att betala den så får dom hjälp.
    Men då måste dom naturligtvis söka hjälpen,
    Har dom gjort det, vet du om dom har gjort det?

Sen tycker jag personligen att det är eländigt att ställa två svaga grupper mot varandra.

Jag håller med damen i din länk i hennes sista mening

" Tandvården skulle givetvis ingå i vår sjukförsäkring."

Jag håller helt med, men då är det där man ska lägga krutet, ge er på dom som har makt och som kan förändra detta, men som istället väljer att gynna medel och höginkomsttagarna.
    Bli gärna arg och ryt, men kicka åt rätt håll, inte på den som redan har det ännu eländigare, kicka inte på den som redan ligger och som inte kan påverka.
    Det är varken konstruktivt eller etiskt.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Enter Sandman skrev 2013-12-11 15:54:53 följande:

Jag håller helt med, men då är det där man ska lägga krutet, ge er på dom som har makt och som kan förändra detta, men som istället väljer att gynna medel och höginkomsttagarna.
    Bli gärna arg och ryt, men kicka åt rätt håll, inte på den som redan har det ännu eländigare, kicka inte på den som redan ligger och som inte kan påverka.
    Det är varken konstruktivt eller etiskt.
    Det är ju det de flesta gör. Jag för min del t.ex. skyller inte på invandrarna, det är inte de som gjort något fel utan det är ansvariga politiker. Problemet är att många har problem att skilja på detta. Däribland också en del SD-funktionärer, vad det verkar.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • ubåt

Fredrik Reinfeldt postar kommentar på Avpixlat!

Nu visar det sig att kommentarmotorn hos t.ex. Avpixlat som heter Disqus, inte kräver emailverifiering vid registrering - vilket visat sig när en användare reggat sig som Fredrik Reinfeldt och hans mailadress till regeringen. Således går det aldrig att bevisa vem som skrivit inläggen om nu någon skulle få för sig att neka. En uthängning av någon som nekar skulle sannolikt leda till att den uthängde personen kan stämma för förtal och Expressen skulle fällas i domstol.

cornucopia.cornubot.se/2013/12/film-fredrik-reinfeldt-postar-kommentar.html

• Digestive

För att de ljuger och för att hela strömningen kan likställas med lögnare. Det har pågått i år, det finns mer lögner i forum som sådana här än vad människor ens skulle orka gräva fram - det räcker dock med att 1/10 kommer upp till ytan för att Sverigedemokraterna ska börja förknippas med lögn och bara lögn.

Har det inte gjorts bra så har det helt enkelt gjorts dåligt. Bara att börja skörda skämd och rutten frukt.

• Philipsson
    Ermenegildo skrev 2013-12-11 09:49:56 följande:
    - Vad/vilka är etablissemanget?

- Vi har en generös flyktingpolitik av humanitära skäl. Sverige har en stolt tradition av att vara solidariska. Det har dock dessutom fört med sig en mängd positiva effekter. Vi har exempelvis haft särskilt goda relationer med länder där vi hjälpt människor på ett exceptionellt sätt. Ett bra exempel är Sydafrika där Sverige gav mycket stöd i kampen mot apartheid. De direkta ekonomiska effekterna är inte helt enkla att klarlägga och har framförallt att göra med sysselsättningen bland de som kommer hit. Ska vi klara våra framtida pensioner behövs fler personer i arbete. Det finns i alla fall ingen som helst korrelation mellan länder med dålig ekonomi och hög invandring.
    1. Engelska Wiki sätter fingret på det här: en.wikipedia.org/wiki/The_Establishment

2. Så du menar att Alliansen vill ha hög flyktinginvandring "av humanitära skäl". Sen när bryr sig Moderaterna om "humanitära skäl"? Och när det gäller Sydafrika så vet vi ju vad Bildt & co. tycker om Sydafrika-frågan/apartheid - både han och Adelsohn har ju citerats friskt i dagarna, från den tid då det begav sig - egentligen. Nej, det hela handlar blott om fernissa.

När det gäller högern så är deras vilja till hög flyktinginvandring sannolikt grundlagd i att de vill ha relativt hög arbetslöshet (eftersom det gynnar kapitalet; stor efterfrågan på arbete sänker lönerna och minskar fackföreningarnas inflytande) och med det skapa en underklass på kanske 20%, och för att de vill avskaffa välfärdssamhället helt och hållet. Man är på god väg att lyckas. Det otroliga är att vänstern har gått i den fällan.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?