• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gustav Kirchhoff
    sjuttiofemman skrev 2013-12-11 12:10:25 följande:

Enligt FN är man barn till 18 års ålder.
    Frågor på det?
    Precis, och enligt undersökningar i Norge så ljuger 9 av 10 "flyktingbarn" om åldern (vilken man kan se på bilderna)

Frågor på det?
  • Kofot
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-12-11 12:05:01 följande:
    Haha, någon som läser lite väl mycket på vänsterextrema hat-bloggar och dylikt?

Det är lätt att tappa verklighetsförankringen om man tar del av den förljugna och svartvita världsbilden som hatbloggarna och kvällsblaskorna förmedlar.

Men nej, Ekeroth driver inte Avpixlat och SD är varken homofobiska, kvinnofientliga eller rasistiska. Tittade in på en liten vänsterextrem hatblogg häromdagen som kallade sig IRM el liknande, känner igen den här retoriken som du har....

Hemskt.
    Nej jag har överhuvudtaget inte läst någon "vänterextrem hatblogg"
    Jag utgår ifrån det jag själv möts av nätet från sdanhängare men även det som t.ex nu reserarchgruppen har plockat fram och som publicerats av bl.a. Expressen.
    Det som uttrycks av de här toppolitikerna är just rasism, homofobi, kvinnofientlighet och islamofobi. De t.om intervjuas..
    Det råder ingen tvekan.
  • Gustav Kirchhoff
    sjuttiofemman skrev 2013-12-11 12:09:26 följande:

Du som är så insatt, kan du inte berätta hur mycket den livsnödvändiga vården kostar för papperslösa invandrare? Och hur mycket får den kosta enligt dig?
    Har ställt frågan i liknande diskussioner tidigare men får bara personliga påhopp till svar. Kanske du är mer påläst?
    Vad är papperslösa invandrare? Är det personer från utlandet som efter ett akut toabesök upptäcker att att papperet är slut?

Syftar du på personer som brutit mot svenska lagar och befinner sig illegalt i landet så ska dom givetvis inte kosta svenska skattebetalare en enda krona, dom har ju såklart ett eget hemland dit dom ska vända sig för vård.

Det viktiga beträffande illegala är att effektivisera polisen för att få fast dom så dom kan återsändas till hemlandet så fort som möjligt. REVA-projektet var ju väldigt lyckat så det är mer sådana insatser som behövs för att lösa det här växande problemet.

Uppemot 50.000 tror befinna sig i landet illegalt, det orsakar samhället stor skada.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-12-11 12:20:12 följande:
    Det viktiga beträffande illegala är att effektivisera polisen för att få fast dom så dom kan återsändas till hemlandet så fort som möjligt. REVA-projektet var ju väldigt lyckat så det är mer sådana insatser som behövs för att lösa det här växande problemet.
    Det var inte lyckat, det var jättejätterasistiskt och en skamfläck för vårt annars så öppna och toleranta land där alla gillar olika.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Gustav Kirchhoff
    Kofot skrev 2013-12-11 12:13:32 följande:
    Nej jag har överhuvudtaget inte läst någon "vänterextrem hatblogg"
    Jag utgår ifrån det jag själv möts av nätet från sdanhängare men även det som t.ex nu reserarchgruppen har plockat fram och som publicerats av bl.a. Expressen.
    Det som uttrycks av de här toppolitikerna är just rasism, homofobi, kvinnofientlighet och islamofobi. De t.om intervjuas..
    Det råder ingen tvekan.
    Vet du vad researchgruppen är och vilka kopplingar som finns till dessa extremister?

Jaha, du menar att partiet står för vad någon enskild lokalpolitiker har sagt anonymt på nätet? (apropå den svartvita världsbilden)

Sådant förekommer i alla partier, här är tex en lista på vad socialdemokratiska politiker haft för sig, allt ifrån sexuella trakasserier till rasism

petterssonsblogg.se/2012/12/07/nu-granskar-vi-s/

Sådant kommer vi tyvärr aldrig ifrån, men det gäller att sansa sig lite och inte beskylla ett helt parti för vad enskilda gör. Sådant sysslar bara vänsterextrema hatbloggar och Aftonbladet med.

• oOOo  oOOo
    Kofot skrev 2013-12-11 12:10:53 följande:
    Nja fast det är ju inte direkt samma problem ändå. SD är rasistiska, homofobiska, kvinnofientliga och dessutom vilar mycket av deras retorik på islamofobi. De uttalanden som gjorts av deras toppolitiker anonymt är dessutom i vissa fall direkt brottsliga. Det går inte riktigt att jämföra med lådvin och Gudrun.
    Är inte "män är djur" av samma kaliber som rasism?
    Tycker du inte det hade varit något allvarligt om en SD politiker hade liknat afrikaner vid djur?

Är det inte så att det faktiskt är precis samma dilemma trots allt. Att många feminister inte håller med tokfeministerna precis som många SD väljare inte håller med tokSDare?
  • korralin

Korta tankar:

SD är, och förblir, ett missnöjesparti. Största delen av deras anhängare röstar SD eftersom de inte tycker att det finns något annat alternativ, inte för att de nödvändigtvis tycker att SD är ett särskilt bra alternativ heller.

En ska inte behandla SD som ett "vanligt parti" eftersom det inte är ett vanligt parti - det är ett facistiskt och rasistiskt parti och det SKA vara jävligt obehagligt att vara facist och rasist. 

SDs syn på kvinnor och HBTQ-personer samt deras ekonomipolitik är ytterligare anledningar att inte rösta på dem.

• Gustav Kirchhoff
    korralin skrev 2013-12-11 13:09:47 följande:
    Korta tankar:

SD är, och förblir, ett missnöjesparti. Största delen av deras anhängare röstar SD eftersom de inte tycker att det finns något annat alternativ, inte för att de nödvändigtvis tycker att SD är ett särskilt bra alternativ heller.

En ska inte behandla SD som ett "vanligt parti" eftersom det inte är ett vanligt parti - det är ett facistiskt och rasistiskt parti och det SKA vara jävligt obehagligt att vara facist och rasist. 

SDs syn på kvinnor och HBTQ-personer samt deras ekonomipolitik är ytterligare anledningar att inte rösta på dem.
    Nej, så är det inte.

Sluta läs vänsterextrema tidningar och hat-bloggar.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-12-11 13:45:43 följande:
    Nej, så är det inte.

Sluta läs vänsterextrema tidningar och hat-bloggar.
    Punkt ett är som jag ser det i princip helt med verkligheten överensstämmande. Hade det inte varit SD hade det varit några andra.

Punkt två är dravel. Dessutom, om nu ens främsta mål i livet är att röka ut SD, menar jag att man har allt att vinna just på att behandla dem som ett parti bland andra snarare än att stup i kvarten hänga fram martyrkoftan åt dem.

Punkt tre är skribentens högst personliga uppfattning, som hon givetvis har rätt till.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?