ubåt skrev 2013-12-11 14:11:37 följande:
Nä, och en visdomstand har 4 rötter. Ditt exempel med en rot har jag inte själv varit med om och jag har fått 3 rotfyllningar de senaste åren. Till kostnaden för rotfyllning måste också läggas kostnaden för undersökning varför att rotfylla en hörntand lätt kan springa upp över 5000 kr.
Att det inte finns några illegala människor är ju bara ordvrängeri. Människor som inte har rätt att vistas i Sverige trots t.ex. avslag i tre instanser befinner sig de facto i landet illegalt. "Belöningen" för att strunta i lagakraftvunna domar skall alltså vara fri sjukvård, mediciner och skola enligt dig?
Säg - vilka andra domstolsbeslut menar du man inte skall behöva rätta sig efter utan att det får några negativa konsekvenser?
Jag har ett exempel från en bekant som vid den tiden var gift med en tandsköterska som kom hem och berättade för sin make om ett fall de hade haft en dag.
Det rörde sig om en kvinna från Balkan - samt en ålderspensionär (kvinna på drygt 80 år). Bägge hade varit hos tandläkaren samma dag. Kvinnan från Balkan kom med en rekvisition från det sociala (minns inte exakt) och renoveringen av den käken debiterades med ca. 40.000 kr.
Den kvinnliga pensionärens räkning för ett enklare ingrepp hamnade på ca 600 kr (detta var för några år sen) och hon blev alldeles förtvivlad och bad att få betala summan på tre månader. Vilket hon naturligtvis fick. Jag tycker helt enkelt inte det är rättvist att någon som inte brutit en sten för landet skall ha förmåner som förnekas svenska medborgare som arbetat och betalat skatt ett helt liv.
Bara för några veckor sedan hade vi det här fallet som gjorde ont i mig när jag läste om det:
www.expressen.se/gt/tvingas-salja-allt-for-at.../
Jag påtalade flera sakfel som var sakfel. Vad du än tycker är det är inte olagligt att vistas i landet efter ett utvisningsbeslut och långt ifrån alla som har rätt till vård som inte kan anstå är asylsökande med 3 negativa besked. Om du vill hitta på termer och ändra på lagstiftning föreslår jag att du börjar arbeta politiskt.
En vanlig åtgärd på en visdomstand som är i så dåligt skicka att 3 eller fler kanaler skulle behöva rotfyllas är att man helt enkelt drar ut den. Jag har dragit ut 3 visdomständer. Hade jag haft en fjärde hade nog den åkt också.
Ditt exempel med kvinnan från Balkan har inget att göra med gruppen papperslösa som har rätt till vård som inte kan anstå. Den lagen är ny och gäller från 1 juli i år. Orsaken till varför hon fick sin tandvård betalad av soc vet varken du eller jag liksom varken du eller jag vet om den kvinnliga pensionären arbetat och betalat skatt ett helt liv och hur hennes ekonomi och situation såg ut, men det är tydligt att du reser ragg så fort en "utlänning" får något.
Jag tycker inte man "belönar" med akutvård och vård som inte kan anstå utan det är en humanitär insats och människorna som får den är inte brottslingar.
Vårdförbundet och andra organisationer som företräder vårdens professioner delar inte din syn:
https://www.vardforbundet.se/Agenda/Pressrum/Pressmeddelanden/Vardprofessionernas-syn-pa-begreppet-Vard-som-inte-kan-ansta/