• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2013-12-10 18:52:26 följande:

Anledningen att Sd har blivit stora(?) är tidsandan, rasismen sprider sig i hela Europa. Vissa länder värre än andra.
    Sd ÄR rasistiskt, kanske inte jättetydligt i deras partiprogram men när det gång på gång visar att partiets företrädare har dessa åsikter så blir partiet rasistiskt. Be mig nu inte redogöra för vad som har hänt, det finns det andra platser att läsa på. Och det finns gott om material med källhänvisning.

Frågan är vad de andra partierna ska be om ursäkt för? Det finns en minoritet av svenska folket som delar partiets åsikter, absolut. Och ja, invandring ska kunna diskuteras som vilken annan fråga men inte på det sättet Sd gör när de ställer grupper mot varandra och alla lösningar går ut på att stänga gränserna för hjälpsökande människor.
    Man är inte rasist för att man vill begränsa invandringen till europeisk standard. Invandringen är en politisk fråga. Inflationen av ordet "rasist" har urholkat dess innebörd.

I en demokrati är det centralt att frågorna förankras hos folket. Invandringen har aldrig förankrats hos folket. Konsekvenserna ser vi nu.

Det är faktiskt ett hälsotecken för demokratin att protestpartier som Sd har lyckats ta sig så långt. Motsatsen är en nomenklatura som tar alla beslut ovan människors huvuden.
  • Enter Sandman
    sjuttiofemman skrev 2013-12-10 18:52:26 följande:

Anledningen att Sd har blivit stora(?) är tidsandan, rasismen sprider sig i hela Europa. Vissa länder värre än andra.
    Sd ÄR rasistiskt, kanske inte jättetydligt i deras partiprogram men när det gång på gång visar att partiets företrädare har dessa åsikter så blir partiet rasistiskt. Be mig nu inte redogöra för vad som har hänt, det finns det andra platser att läsa på. Och det finns gott om material med källhänvisning.

Frågan är vad de andra partierna ska be om ursäkt för? Det finns en minoritet av svenska folket som delar partiets åsikter, absolut. Och ja, invandring ska kunna diskuteras som vilken annan fråga men inte på det sättet Sd gör när de ställer grupper mot varandra och alla lösningar går ut på att stänga gränserna för hjälpsökande människor.
  • Enter Sandman
    Philipsson skrev 2013-12-10 18:59:02 följande:
    Man är inte rasist för att man vill begränsa invandringen till europeisk standard. Invandringen är en politisk fråga. Inflationen av ordet "rasist" har urholkat dess innebörd.

I en demokrati är det centralt att frågorna förankras hos folket. Invandringen har aldrig förankrats hos folket. Konsekvenserna ser vi nu.

Det är faktiskt ett hälsotecken för demokratin att protestpartier som Sd har lyckats ta sig så långt. Motsatsen är en nomenklatura som tar alla beslut ovan människors huvuden.

Nej man är inte rasist för att man vill begränsa invandringen, sant.
    Men sd gör så mycket mer än bara vill begränsa invandringen, det är det som är problemet.
    Den där dolda agendan som du inte hittar i partiprogrammet, men som avspeglar sig så tydligt i vad dom säger och gör och hur dom röstar i olika frågor.
    Senast nu i Maries påståenden.
  • ubåt
    Enter Sandman skrev 2013-12-10 18:02:09 följande:

Nja, det finns ju samhällsvetare både inom Sverige och internationellt som menar att sd inte är ett parti som andra, att dom står för en värdegrund som inte är överensstämmande med andra partiers.
    Det är ett fascistiskt parti och självklart ett främlingsfientligt parti.
    Om man inte ser det så är det för att man inte vill se det.
    Jag skulle vilja föreslå att du inte använder ord som du inte vet innebörden av. SD är vare sig fascistiskt eller främlingsfientligt. Du har nog lyssnat på fake-historikern Henrik Arnstad lite för mycket.

www.aftonbladet.se/kultur/article12583887.ab

www.aftonbladet.se/debatt/article17925765.ab
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2013-12-10 18:59:02 följande:

Klart man inte är rasist för det, vilket jag också förklarade i mitt inlägg. Och ja, det är ett hälsotecken för demokratin.

Sd är fullt av rasister, ser man inte det är man blind eller styrd av sin övertygelse.
  • sjuttiofemman
    ubåt skrev 2013-12-10 19:17:06 följande:
    Jag skulle vilja föreslå att du inte använder ord som du inte vet innebörden av. SD är vare sig fascistiskt eller främlingsfientligt. Du har nog lyssnat på fake-historikern Henrik Arnstad lite för mycket.

www.aftonbladet.se/kultur/article12583887.ab

www.aftonbladet.se/debatt/article17925765.ab

Ja man kan säga att Sd är ett fascistiskt parti:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Fascism

Enligt ne.se så lever fascismen på myter som inte nödvändigtvis behöver vara sanna. Sd jobbar ju tex benhårt för att befästa myten om den svenska kulturen. Detta eftersom det är ett politiskt korrekt sätt att stöta bort invandrare, börjar Sd prata klarspråk vilket också sker väldigt ofta på internet så är kultur av underordnad betydelse.

Så partiet som beskyller alla andra för att vara PK är i själva verket mest PK i alla kategorier!
  • ubåt
    Philipsson skrev 2013-12-10 18:40:56 följande:
    Anledningen till att Sd har blivit så stora beror ju på att de andra partierna har underskattat sprängkraften i denna fråga. Inget av riksdagspartierna är ju för fri invandring, utan alla är de för en begränsning av invandringen (skulle alla dessa partier vara rasistiska då?), eftersom invandring från tredje världen alltid kostar pengar. Det handlar om nivåer. Hur hög invandring från tredje världen har man råd till, utan att välfärden måste avskaffas, utan att skolresultaten sjunker för mkt, utan att lönerna sjunker för mkt, o.s.v.

Emellertid har denna fråga aldrig diskuterats offentligt utan locket har lagts på, sedan 1980-talet. Sådana tabun är sällan lyckliga. Konsekvenserna ser vi nu, och de som säkert ångrar det nu, är de partier som har tappat allra mest till Sd.

Hade man diskuterat invandringen och beslut tagits från sakliga grunder på samma sätt som beträffande vilken politisk fråga som helst, skulle Sd aldrig ha blivit så stora som de nu är.

Sverige har högst utomeuropeisk invandring i Europa (relativt befolkningsstorleken) utan att beslut om detta diskuterats offentligt, enligt demokratiska principer.

När ska vi få höra politiker (och massmedia) erkänna att det är deras fel att Sd har över 10%?
    Sakligt och korrekt!
  • ubåt
    sjuttiofemman skrev 2013-12-10 19:32:19 följande:

Ja man kan säga att Sd är ett fascistiskt parti:
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Fascism

Enligt ne.se så lever fascismen på myter som inte nödvändigtvis behöver vara sanna. Sd jobbar ju tex benhårt för att befästa myten om den svenska kulturen. Detta eftersom det är ett politiskt korrekt sätt att stöta bort invandrare, börjar Sd prata klarspråk vilket också sker väldigt ofta på internet så är kultur av underordnad betydelse.

Så partiet som beskyller alla andra för att vara PK är i själva verket mest PK i alla kategorier!
    Men fascister är aldrig demokrater. Redan där blir det fel. Läser du ens vad du länkar till?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2013-12-10 18:40:56 följande:
    Anledningen till att Sd har blivit så stora beror ju på att de andra partierna har underskattat sprängkraften i denna fråga. Inget av riksdagspartierna är ju för fri invandring, utan alla är de för en begränsning av invandringen (skulle alla dessa partier vara rasistiska då?), eftersom invandring från tredje världen alltid kostar pengar. Det handlar om nivåer. Hur hög invandring från tredje världen har man råd till, utan att välfärden måste avskaffas, utan att skolresultaten sjunker för mkt, utan att lönerna sjunker för mkt, o.s.v.

Emellertid har denna fråga aldrig diskuterats offentligt utan locket har lagts på, sedan 1980-talet. Sådana tabun är sällan lyckliga. Konsekvenserna ser vi nu, och de som säkert ångrar det nu, är de partier som har tappat allra mest till Sd.

Hade man diskuterat invandringen och beslut tagits från sakliga grunder på samma sätt som beträffande vilken politisk fråga som helst, skulle Sd aldrig ha blivit så stora som de nu är.

Sverige har högst utomeuropeisk invandring i Europa (relativt befolkningsstorleken) utan att beslut om detta diskuterats offentligt, enligt demokratiska principer.

När ska vi få höra politiker (och massmedia) erkänna att det är deras fel att Sd har över 10%?
    Just så är det. Just så. Folk är inte mer "rasistiska" nu än förr.

Det brukar heta att SD nöjer sig med förenklade förklaringar till ditt och datt. Det må äga sin riktighet. Men på samma sätt ligger det till när övriga partier och medier ska försöka förklara SD:s framgångar. I stället för att se saker för vad de är orerar de om lågbegåvade rasister som följer strömningar osv etc. Det är inte rätt svar.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?