• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 12:07:45 följande:

De får exakt samma standard som en svensk låginkomsttagare eller socialbidragstagare. Och det är inte illa i ett internationellt perspektiv, eftersom det dessutom ingår gratis barnomsorg och förskola, gratis skola och utbildning till och med universitetsnivå, fri sjukvård, fri tandvård (d.v.s. fri om man har soc och dom betalar allt som inte landstinget subventionerar), fri mödravård, fri förlossningsvård, fri tillgång till alla andra samhällstjänster som socialens insatser, psykologer, kuratorer, sim- och idrottshallar, bibliotek...

Så är det inte i andra länder. Där betalar man sina läkarräkningar, nannies och skolavgifter själv, och måste alltså rätta munnen efter matsäcken när det gäller allt sådant. Samt att socialbidragsnivåerna är mycket låga, i de länder som har några bidrag alls vill säga. I de flesta länder är man hänvisad till kyrkan eller privatpersoners välgörenhet.

Once you are in, you are all in, i det här flata landet. I andra länder finns det en karenstid och man måste visa att man har arbetat och betalat skatt i en viss tid först. Jag kommer bland annat ihåg när jag bodde i London,  och jag inte fick tillgång till tandvård på NHS (National Health Service) förrän jag fått mitt NHS Card. Och det fick jag inte förrän jag kunde visa upp löne- och skattebesked,  anställningsbevis o.s.v.. Innan dess la jag ut mina sparpengar på osubventionerad tandvård...
    Finn fem fel räcker ju inte här.

Kollar du NÅGONSIN upp NÅGOT innan du kläcker ur dig saker? Jag har aldrig någonsin gått in gratis på en simhall utom när vi hade bad i skolan. I England har bad varit gratis för alla UB40 cardholders och svenska medborgare hade före inträdet i EU avtal med Storbrittanien när det gällde sjuk- och tandvård och nu tar du bara med dig E111.

Asylsökande har bedrövligt lite pengar. Det är därför de har så billig sjuk- och tandvård. En ensam vuxen som får logi utan kost får 70 kr om dagen och om de kommer på vintern kan de ansöka om att få köpa vinterjacka och vinterskor och kommuner som är snälla ger extra pengar till det. Jag rekommenderade ullraggsockar i sandalerna till en kille som kom i samband med första snön ett år. Det tar ju ett tag innan pengarna kommer - om de kommer.
  • Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-12-08 17:37:36 följande:
    Finn fem fel räcker ju inte här.

Kollar du NÅGONSIN upp NÅGOT innan du kläcker ur dig saker? Jag har aldrig någonsin gått in gratis på en simhall utom när vi hade bad i skolan. I England har bad varit gratis för alla UB40 cardholders och svenska medborgare hade före inträdet i EU avtal med Storbrittanien när det gällde sjuk- och tandvård och nu tar du bara med dig E111.

Asylsökande har bedrövligt lite pengar. Det är därför de har så billig sjuk- och tandvård. En ensam vuxen som får logi utan kost får 70 kr om dagen och om de kommer på vintern kan de ansöka om att få köpa vinterjacka och vinterskor och kommuner som är snälla ger extra pengar till det. Jag rekommenderade ullraggsockar i sandalerna till en kille som kom i samband med första snön ett år. Det tar ju ett tag innan pengarna kommer - om de kommer.

Alltså, jag har bott i Storbritannien - före inträdet i EU - och det var exakt så som jag beskriver när det gäller tandvård. Jag VET att det var så, eftersom jag drog mig fast jag hade tandvärk, för att jag inte ville slösa mina sparslantar på detta i ett land där jag inte hade rätt till någon socialhjälp om jag gjorde slut på mina pengar. Vad är det du inte förstår? 

Vad gäller ett besök på en simhall i Sverige, så betalar man som privatperson endast en femtedel av vad det egentligen kostar. Har man soc så behöver man egentligen inte betala något alls, eftersom ett belopp för "lek och fritid" ingår i normen. Det går dessutom att få ut pengar för simskola, ridskola och andra fritidsaktiviteter för barnen, eftersom socialsekreterarna alltid ska beakta barnperspektivet.

Asylsökande är man en ytterst kort tid - sedan får man samma socialbidragsnorm som svenskar får. Och det tror jag att du vet. Dessutom har de asylsökande ett tryggt boende, mat, hygienartiklar o.s.v. garanterade på asylboendet. Jag råkar dessutom veta att personalen ordnar trevliga fester, besök på intressanta aktiviteter o.s.v. under tiden.
  • Lejonmamman01
    MrsC74 skrev 2013-12-08 13:29:29 följande:
    Igen????

Vad menar du?
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 18:10:42 följande:

Alltså, jag har bott i Storbritannien - före inträdet i EU - och det var exakt så som jag beskriver när det gäller tandvård. Jag VET att det var så, eftersom jag drog mig fast jag hade tandvärk, för att jag inte ville slösa mina sparslantar på detta i ett land där jag inte hade rätt till någon socialhjälp om jag gjorde slut på mina pengar. Vad är det du inte förstår? 

Vad gäller ett besök på en simhall i Sverige, så betalar man som privatperson endast en femtedel av vad det egentligen kostar. Har man soc så behöver man egentligen inte betala något alls, eftersom ett belopp för "lek och fritid" ingår i normen. Det går dessutom att få ut pengar för simskola, ridskola och andra fritidsaktiviteter för barnen, eftersom socialsekreterarna alltid ska beakta barnperspektivet.

Asylsökande är man en ytterst kort tid - sedan får man samma socialbidragsnorm som svenskar får. Och det tror jag att du vet. Dessutom har de asylsökande ett tryggt boende, mat, hygienartiklar o.s.v. garanterade på asylboendet. Jag råkar dessutom veta att personalen ordnar trevliga fester, besök på intressanta aktiviteter o.s.v. under tiden.
    Lustigt. Jag bodde också i Storbrittanien före inträdet i EU och jag fick kirurgisk tandvård kostnadsfritt utan NHS card som svensk medborgare med uppehållstillstånd. Vad är det DU inte förstår? Troligtvis går din vana att tro och anta långt tillbaka, eller så gjorde man skillnad på dig och mig. Intressant tanke. Jag blev i alla fall väldigt väl omhändertagen.

Subventionerat med egen avgift är fortfarande inte gratis och alla kommuner har inte ens en simhall så vad du har fått det ifrån att alla som har socialbidrag går gratis på simhallar kan man undra. Och det var bara ett exempel på allt du har fått om bakfoten.

Ytterst kort tid. Jaså du? Om de inte är asylsökande under dublinförordningen så de snabbt ska tillbaka till ursprungliga asyllandet tar det från några månader till ett par år och ibland längre. Och på asylboendet. Du tror visst alla bor på asylboende men det allra vanligaste är att man bor i eget hushåll. 71 kr om dagen som ska räcka till mat, kläder, sjukvård, medicin, tandvård, hygienartiklar och fritidsaktiviteter är för de som INTE bor på ett asylboende där man får mat. Om man har mat dras det av för det och man kan få som mest 24 kr och som minst 6 kr/dag. Från och med tredje barnet är ersättningen 6 kr/dag isf 12 kr.

http://www.migrationsverket.se/info/2554.html

Jag råkar dessutom veta att det för de allra flesta inte finns någon personal alls som ordnar något överhuvudtaget. Här ställer kyrkan upp med pengar de samlat in så det blir en kulturfest med knytkalas en gång om året och volontärer erbjuder skjuts för de som bor för långt bort för att kunna promenera. 

• Rikard
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.
    I mina ögon är det Sverigedemokraterna som har infört hatet i svensk politik, därför klingar det falskt när Sverigedemokrater klagar på att de är "hatade". Om det är något politisk parti som ställer människor mot varandra så är det ju Sverigedemokraterna.

Om du inte är rasist förstår jag inte varför du röstar på Sverigedemokraterna. Rasismen är ju deras livsluft.

Sedan undrar jag hur ryktet om att andra partier inte "älskar Sverige" har uppstått.
  • ubåt
    Rikard skrev 2013-12-09 09:50:43 följande:
    I mina ögon är det Sverigedemokraterna som har infört hatet i svensk politik, därför klingar det falskt när Sverigedemokrater klagar på att de är "hatade". Om det är något politisk parti som ställer människor mot varandra så är det ju Sverigedemokraterna.

Om du inte är rasist förstår jag inte varför du röstar på Sverigedemokraterna. Rasismen är ju deras livsluft.

Sedan undrar jag hur ryktet om att andra partier inte "älskar Sverige" har uppstått.
    Vad har nu SD med rasism att göra? Något du har läst på nätet?

Sen - alla partier ställer människor mot varandra. Om skolan måste få mer pengar, är det någon annan som får mindre. Samma med vården, pensionerna, försvaret. Politik innebär att man måste prioritera inom budgetramarna. SD väljer att prioritera äldrevård, kriminalpolitik, skolan och flyktingar i deras närområden inom ramen för UNHCR vilka skriker efter pengar. Detta i stället för att prioritera massinvandring till Sverige och i stället minska invandringen till normal EU-nivå.

Nu börjar resten av Sverige att vakna efter senaste PISA-rapporten och enligt opinionsundersökningar vill en majoritet förstatliga skolan, ett krav som SD redan driver.

Ett parti som propagerar för "allt åt alla" är inte seriöst. Det finns inga träd på vilka det växer pengar.

Tillgångarna är begränsade varför alla som vill föra en seriös politik måste prioritera mellan de olika delarna i en budget. SD vill spara ca. 120 miljarder på invandringen och samtidigt hjälpa mångdubbelt fler. T.ex. människor på flykt från sina hemländer. Samtidigt vill man förstärka vården, skolan, försvaret, äldrevården, polisen, landsbygden, pensionerna etc. samt t.ex. verka för ett utökat djurskydd. Och man vill avskaffa den mer eller mindre fria hälsovården för människor som inte har uppehållstillstånd i Sverige och alltså befinner sig här illegalt.

Jag mår nästan fysiskt illa när jag hör om pensionärer och andra som inte har råd att gå till tandläkaren medan människor som uppehåller sig här illegalt bara behöver betala 50 kr. Där har regeringen och MP verkligen ställt människor mot varandra.
    Vanliga svenskar som betalat skatt i hela sitt liv betalar 4000 för en rotfyllning medan illegala betalar 50 kr. För flera jag har talat med, har denna lag (som går på tvärs mot annan lagstiftning) inneburit att de har bestämt sig för att rösta på SD i nästa val. 

Vad specifikt i SD:s partiprogram är det du stör dig på och inte kan acceptera?
  • themia
    ubåt skrev 2013-12-09 11:18:52 följande:
    Vanliga svenskar som betalat skatt i hela sitt liv betalar 4000 för en rotfyllning medan illegala betalar 50 kr. För flera jag har talat med, har denna lag (som går på tvärs mot annan lagstiftning) inneburit att de har bestämt sig för att rösta på SD i nästa val. 
    Det får du allt lov att visa källa på!
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • M Y L F
    themia skrev 2013-12-09 16:48:07 följande:
    Det får du allt lov att visa källa på!
    Att pensionärer får betala 4000 för en rotfyllning eller att illegala får i princip gratis tandvård?
  • nihka
    ubåt skrev 2013-12-09 17:54:37 följande:
    arbetarbladet.se/torget/debatt/1.5761682-vard...://petterssonsblogg.se/2013/08/11/spelade-pappersl os-fick-billig-vard/www.regeringen.se/sb/d/ 16463/a/211756

Vård som inte kan anstå är INTE detsamma som att man kan göra diverse behandlingar för 50 kr isf att betala 4000. Eftersom papperslösa sällan har möjlighet att bekosta den behandling som följer efter den som inte kan anstå har jag varit med om att man erbjudit att dra ut en skadad tand som ger svår tandvärk.

Du har länkat till en artikel som en SDare har skrivit där vederbörande nojar över hur han tror det är.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?