-
Att pensionärer får betala 4000 för en rotfyllning eller att illegala får i princip gratis tandvård?themia skrev 2013-12-09 16:48:07 följande:Det får du allt lov att visa källa på!
-
SD är ett folkvalt parti som alla dem andra partierna, men herregud vad skit dem får från alla håll och kanter.
Tänk om man kunde granska alla andra partier på samma sätt.
Det som är uppenbart är att om man råkar säga att man är kritiskt till den invandringspolitiken som förs idag, så blir man automatiskt inslängd i facket SD.
Tror folk verkligen att det bara är folk som röstar på SD som är kritiska till invandringen?
Råkar man säga något om invandringen så får man stämpel rasist, då kan man ju lika gärna sälla in sig i ledet hos SD? Det händer ju hela tiden och media och sådana här trådar ger Sd fler medlemmar är jag helt övertygad om.
Flera politiker från både s och M som gått över till SD, varför har det blivit såhär?
Alliansen har sålt ut Sverige och välfärden är på väg att urholkas, det har ju sjuka, barn, och gamla fått känna på. -
Errol Flynn skrev 2014-01-10 11:07:59 följande:De Moderater jag umgås med har samma syn på invandring som SD men röstar M ändå. Jag känner inte någon som tycker att flyktinginvandringen till Sverige är okej. Alla vill se en minskning.
Fast om dina bekanta inte sager vilket parti dem röstar på så skulle dem flesta anta att det är just SD som får deras röst.
Dessutom så verkar det som att dem flesta förutsätter att alla som röstar på SD skule vara resister. Om inget annat parti vågar ta upp frågan om invandringen så kommer folk fortsätta att strömma till SD.
Nu kan det vara lite sent för andra partier att ta upp det, många skulle ifrågasätta varför man inte sagt något innan, utan börjar först valåret och man vinner inte några roster på det.
Själv kommer jag inte att rösta på moderaterna igen, jag tycker att hela alliansen har förstört så mycket I välfärden, så nu får det vara nog. Alliansen är för dem som är rika och som vill bli ännu rikare.
Jag som har en medelinkomst får några hundra mer I plånboken, men dem kan jag lika gärna avvara sålänge mina barn får en bra skolgång, ett jobb efter det och en lägenhet utan att behöva stå I bostadskö I upp till 20 år.
Däremot så är jag emot den invandringstakten som vi har. Vi vet ju inte hur vi ska ta hand om dem. Vi sätter folk I förslummade förorter, där dem flesta drömmer sig bort. Hur lätt är det att lära sig språket och integreras I ett sådant område? Och hur svårt är det inte att få ett jobb om man inte kan språket, eller framförallt det finns ju inte jobb just nu.
Jag har tänkt mycket på detta med att man sager att vi behöver arbetskraft, men vad ska man jobba med när man inte har en utbildning? Och om det är låglöneyrken vi syftar på, varför ta ett sådant när vårt bidragssystem är minst lika generöst som det lågavlönade jobbet.
Det partiet som har lösningen ska få min röst. -
Fast jag måste fråga, tror du att att man kan slänga ut Svenska medborgare?sjuttiofemman skrev 2014-01-10 15:00:04 följande:
Tomma tunnor? Allt skit som Sd har för sig för att underblåsa främlingsfientlighet och rasism är inga tomma tunnor. Allt de vill är att hjälpa så få som möjligt och hålla Sverige etniskt homogent. Svårare än så är det inte och det är långt ifrån några tomma tunnor. -
Fast det var inte frågan. Frågan var om man ärligt tror att man hur som helst kan slänga ut Svenska medborgare.Ermenegildo skrev 2014-01-10 15:24:35 följande:I SDs värld är medborgarskap en petitess. Det är gener och total assimilering av den svenska kulturen som gäller. Men jag tror inte ens man kan räkna med att det räcker med att älska blodpudding, snaps och att dansa små grodorna. Du ska nog helst kunna härleda ditt äktsvenska ursprung ett par generationer tillbaka...
Nu är du precis som många andra, du tror att varenda en som röstar på SD är stöpta i samma form.
Som att man skulle tro att alla från tex Turkiet skulle vara lika och tänka lika rakt över.
Så är det ju inte.
Tänkte bara på Centern under 30-talet då dem hette bondeförbundet, läs deras partiprogram från 33
Det är ingen som ifågasätter Centern idag om dem skulle vara främligsfientliga.
Jag tror man ska akta sig att generalisera. Alla röstar utifrån sin egen övertygelse och jag tror ju inte att alla som röstar på SD ser invandrare som hot, däremot så ser man vad en omdömeslös invandringspolitik gör och det är inte lika med att man skulle vara emot invandring. -
Och det är precis som jag också tror. De flesta som röstar på SD är allmänt missnöjda, sedan finns de dem som säkert vill förändra flyktingpolitiken, inte så drastiskt som många här påstår, att SD i princip skulle börja ha gasungnar vid gränsen.Ermenegildo skrev 2014-01-10 15:46:43 följande:Ja, du har rätt. Jag tror faktiskt inte att majoriteten SD-anhängare är rasister, de flesta är nog mest allmänt missnöjda, dåligt pålästa och förledda. Men här på FL och på många andra internetforum är det gott om rasister bland SD-anhängarna.
Många invånare är rädda för att välfärden är på väg att urholkas, man ser hur vi trycker in fler och fler som ska dela på välfärden och vi verkar bli färre och färre som ska betala kalaset. Då har tyvärr den biten i politiken fått skulden. Det finns många andra områden som också måste åtgärdas, vi kan inte sälja ut allt till privata aktörer. Det är en dödsdom mot välfärden.
Men jag personligen anser att vi måste ha en mer ansvarsfull politik mot alla som redan bor här och för alla som vi tar in. Det är inte juste att sätta människor i utsatta områden utan att ha en bättre plan än bara bidrag.
Jag har insett att flyktingpolitiken är mycket större än människor, det handlar i slutändan om pengar. Det är en miljardindustri vi pratar om.
Hur snälla och godhjärta vi tror oss vara, så göder vi dem som redan är rika med ännu mer pengar. Galenskapen måste ta slut på ett eller annat sätt. -
Fast det är en annan sak. Många verkar tro, om det skulle hända att SD skulle komma till makten, så skulle varenda en som inte är blond och har blå ögon åka ut med röva före.Errol Flynn skrev 2014-01-10 16:12:32 följande:Jag tycker däremot att det borde gå att ta tillbaka medborgarskap vid grova brott.
Lite realistiska får man ju ändå vara. Jag har röstat blått och det ångrar jag idag, vet inte hur jag röstar i höst, men jag har faktiskt läst SD partiprogram och jag kan inte läsa någonstans där att tanken är att man ska kicka ut folk.
Jag tyckte faktiskt hade en del vettiga saker, hårdare tag mot kriminella, bättre för sjuka, unga och gamla, att försöka återuppliva landsbygden osv.
Problemet är att en del i toppen av SD kommer ju från mer högerextrema sidor från början och det får ju folk att undra vilken agenda man egentligen har.
Men som jag skrivit innan, Centern är ett parti som tvättat bort sin "rasist" stämpel och har sadlat om, varför skulle inte andra partier kunna göra samma sak? -
Nu tog ju du en del ur sitt sammanhang från min text och mycket av det jag skrev handlar inte om att vi inte ska ta in invandrare, utan att vi måste ta hand om dem på bättre sätt. Sedan kommer inte alla från krig, det vet du lika väl som mig.Ermenegildo skrev 2014-01-10 16:28:36 följande:Kommenterat ovan.
Jag tycker inte att vi är ansvariga för andra EU länders medborgare tex.
Människosmuggling och flyktingboenden genererar miljader, hur kan du påstå annat? Tror man verkligen att Bert Karlsson är så god av sig? Han upprättar ju boenden för att han tjänar på det. Han tjänar dessutom på att anställa människor som får en låg lön.
Jag tycker att den politik som vi för inte är bra och det är min åsikt. Jag respekterar andras åsikter och förväntar mig samma tillbaks.
Det finns inget parti som jag egentligen vill rösta på, men när jag tänker efter så kanske inte mina åsikter är så olikt SD ändå. -
Och det är precis så jag resonerar.Errol Flynn skrev 2014-01-10 16:43:34 följande:Alla partier har gammal skit dom borde skämmas för. Motarbetat kvinnors rösträtt, rasforskning och gud vet allt. Nån gång måste man släppa taget och gå vidare.
Jag hoppas du kommer rösta SD.
Problemet i Sverige är att det är så otroligt fult att diskutera invandring och religion.
Jag fattar inte varför vi i Sverige kan vara stolta att vi tar emot folk? Men att man ändå måste vara realistisk att vi kan inte hjälpa alla. Det är hur mycket man än vill helt omöjligt och det måste ju varenda vettig människa förstå.
Någonstans måste pengarna tas ifrån. Det blir höjda skatter, vilket iof inte är mig emot, men jag tror inte en sekund på att dom extra skatterna kommer att gå dit jag vill. Till äldre, skola och sjukvård.
Vi måste även inse att den arbetskraften som vi påstås behöva inte existerar, för jag undrar varför då i hela helvetet så många är utan jobb?
En sak till som jag inte förstått, är varför bara Sverige har sett ekonomisk vinning med invandringen. Vad är det dem andra missar? EU borde ju slåss om att få ta emot folk? Det finns länder där man sparkar ut folk, varför då undrar jag och varför motsätter sig inte Sverige det? Istället så öppnar vi upp för att länder kan neka folk för man vet att i slutändan så tar Sverige emot dem. Jävlig smart när jag tänker efter.
Hur gärna man vill hjälpa folk så måste man faktiskt ta ansvar för sina medborgare och misslyckas Sverige katastrofalt med idag. -
Du svarar inte på om vi är ansvariga för andra eu länders medborgare?Ermenegildo skrev 2014-01-10 17:00:21 följande:De invandrare som SD inte vill släppa in är ju i första hand asylflyktingar och deras anhöriga, eller hur.
Inom EU har vi fri rörlighet, det är en helt annan sak.
Om du vill effektivisera välfärden är jag helt med dig, att tillåta privata aktörer är ju en del av den ambitionen. Men att Bert Karlsson kan tjäna pengar på flyktingboenden beror ju i så fall bara på att han kan göra det billigare än kommunen själv eller på att kommunen är en usel upphandlare. Vad han betalar för löner har väl inget med den här diskussionen att göra.
Jag respekterar din åsikt i så måtto att du givetvis är fri att ha den. Men att respelktera betyder inte att man avstår från att påtala när man tycker du har fel.
Inför valet brukar det finnas olika så kallade "valbarometrar" man kan fylla i på nätet för att få en fingervisning om vilket parti man står närmast. Gör en sådan så kanske det klarnar. SD borde bara vara ett parti om du vill begränsa invandringen och menar att det är den viktigaste politiska frågan i Sverige. i mitt tycke en monumentalt usel analys baserad på okunskap.
Du kan tycka att jag har fel och jag kan tycka att du har fel, det säger ju inte att någon har rätt eller hur.
Jag tycker att det finns många viktiga frågor som måste behandlas, ett är hur vi ska hantera alla som kommer hit, hur vi ska ta hand om dem, hur vi ska få in dem i samhället. Det hänger ihop med vårt välfärd, så som skola, sjukvård och åldringsvård. Jag vill veta hur vi ska fixa bostäder för alla, hur våra barn ska få en bättre skola, hur vi ska hantera den orolighet som nu rör sig i Sverige. Jag tycker att det är fördjävligt att det har blivit vi och dom.
Jag undrar vilken kunskap du har som kan få mig mer upplyst? Det är ju viktigt att man får sanningen nu när det är valtider, så att man röstar på det som känns rätt.
Vilken okunskap sitter jag på?