• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-03 22:43:05 följande:
    Och nedlagd för andra gången. Kanske tredje gången gillt?

www.medievarlden.se/nyheter/2013/12/forunders...
    "Blogginlägget innehåller vissa uppgifter som är missaktande mot en folkgrupp [somalier] men inte till den grad att brottslig gärning kan anses föreligga, särskilt mot bakgrund av att inlägget gjorts på politikerns egen blogg", skriver chefsåklagare Jan Pernvi vid Åklagarmyndighetens riksenhet i sin motivering."

Synd att det inte är straffbart att uttala sig "missaktande mot en folkgrupp" på sin egen blogg. Även om alla känner igen det som ett uttalande i rasismens tecken så sackar lagstiftningen efter i fråga om näthat.
  • nihka
    100kgpappa skrev 2013-12-03 22:59:24 följande:
    Jag ser det mest som att det just nu finns en obalans mellan hur många som flyttar hit och resurserna för att integrera dem i samhället, därav att de flesta invandrartäta förorter har lägre sysselsättningsgrad (och många av de om har jobb har lågbetalda skitjobb), vilket i sin tur ger ökad kriminalitet och annat elände.

Det jag saknar är en seriös debatt från politiskt håll hur man skall komma tillrätta med det här, och faktiskt erkänna att det finns stora sociala problem med invandringen.

Jag klumpar inte ihop folk, men när jag ser tydliga tendenser inom vissa grupper är jag intresserad VARFÖR är det så, hur kan vi förbättra situationen.

Men vi kan kanske vara överens om att integrationspolitiken inte fungerar särskilt bra, eller?
    Om man använder invandrarghetton som rättesnöre kan det förstås vara svårare att se vad som fungerar. I min kommun har det inte förekommit en enda gruppvåldtäkt och inte en enda bil eller ens papperskorg har satts i brand av några invandrare. Ändå är de hyffsat många i förhållande till invånarantalet. Det fungerar mycket bättre att sprida ut flyktingar i landet, men många unga vill förstås flytta till en större stad där det är mer puls eller till städer där man hittar många av sina fd landmän. Det bästa är att komma ensam från sitt land till ett litet ställe där ingen pratar ens språk. Trist i början, men de lär sig svenska på rekordtid. Ett stort problem är när asylsökande inte stannar där de är anvisade utan flyttar självmant till våra stora städer och tränger ihop sig i en lägenhet tillsammans med släktingar och vänner och tar smällen att man mister alla sina bidrag. De blir fattigare än fattiga.
  • ubåt
    nihka skrev 2013-12-05 21:06:54 följande:
    Fortfarande emot utlänningar för du anser att de är så kriminella och givetvis inte rasist. Jaja. Givetvis ska vi inte ta in kriminellt belastade personer och de som begår brott ska utvisas. Det är säkert deras hederliga landmäns syn på saken också. Jag vet de som skäms för vad en fd landsman gjort, men då säger jag att man inte ska göra det. Jag skäms inte varje gång en svensk beter sig svinigt. Det har ju inget med mig att göra.

De EU-länder som låter bli att ta sin del av ansvaret skapar inte någon "normal EU-nivå."
    Jag är emot alla kriminella och diskriminerar inte brottslingar avseende kön, hudfärg eller ursprung. Men som jag skrev ovan, kan vi inte utvisa svenska medborgare men vi kan vara mycket mer selektiva inte bara mtp eventuell kriminalitet. 
    Jag vill inte att mina surt förvärvade slantar skall gå till kriminella samt personer som inte har giltiga asylskäl och som i många fall ljuger om sina skäl och ålder.

Jag kan varmt rekommendera förra flyktingombudsmannen Merit Wagers blogg (meritwager.wordpress.com) som under många år har rapporterat om vansinnet inom invandringsindustrin. Följ den bloggen -vilket borde vara obligatoriskt för att få uttala sig i dessa frågor.
    Du kan ju börja med ett inlägg från i måndags "Varför anmäls inte åldersbedrägerier bland påstått minderåriga asylsökande". 
    meritwager.wordpress.com/2013/12/02/varfor-anmals-inte-aldersbedragerier-bland-pastatt-minderariga-asylsokande/

Alla EU-länder med undantag av Grekland och ytterligare något land tar ansvar, det är Sverige som sticker ut och är extremt.
  • Bjoer
    100kgpappa skrev 2013-12-05 09:08:39 följande:
    De som har de värderingar så klart! Du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt, det är ganska lågt.

Jag har ALDRIG påstått att alla som är födda utanför Sverige är rabiata kvinnohatare, det finns hela skalan, från de som kommer hit just pga att inte delar sitt hemlamds värderingar, till de som vägrar att vika en tum från sina åsikter.
    Fast det är större chans att deras barn kommer ha sunda värderingar om den växer upp här än i Afganistan. Det måste ju ändå vara positivt, eller hur?
  • 100kgpappa
    nihka skrev 2013-12-05 21:45:42 följande:
    Om man använder invandrarghetton som rättesnöre kan det förstås vara svårare att se vad som fungerar. I min kommun har det inte förekommit en enda gruppvåldtäkt och inte en enda bil eller ens papperskorg har satts i brand av några invandrare. Ändå är de hyffsat många i förhållande till invånarantalet. Det fungerar mycket bättre att sprida ut flyktingar i landet, men många unga vill förstås flytta till en större stad där det är mer puls eller till städer där man hittar många av sina fd landmän. Det bästa är att komma ensam från sitt land till ett litet ställe där ingen pratar ens språk. Trist i början, men de lär sig svenska på rekordtid. Ett stort problem är när asylsökande inte stannar där de är anvisade utan flyttar självmant till våra stora städer och tränger ihop sig i en lägenhet tillsammans med släktingar och vänner och tar smällen att man mister alla sina bidrag. De blir fattigare än fattiga.
    Det fungerar ju olika i olika kommuner, verkar som om det framförallt är i storstäderna det har ballat ur.

Här är vi helt överens! Det är fullt naturligt att söka sig till likasinnade, hade jag flyttat till Iran hade jag ju mycket hellre bosatt mig i ett område med många svenskar, även om jag visste att det innebar sämre möjlighet till jobb och integrering, helt enkelt för att de är tryggare.

Nu är det ju fritt att bosätta sig vart man vill, men jag tror också att vi hade haft en bättre situatiom om man hade tvingat folk att bo minst 10 år på den ort man blir hänvisad, fast samtidigt rimmar det ju illa med övriga värderingar i samhället. Men absolut skulle den familjen komma bättre in i samhället, och barnen skulle få en bättre uppväxt än i ett utsatt område där det är i princip standard att de hamnar i någon form av gäng.

Sen är det även mer positivt för Svenskar, då ett litet antal invandrade familjer inte ses som något hotfullt, (förutom de mest inbitna rasisterna, de kommer alltid att vara negativa) medans inte speciellt många är intresserade av flytta in i ett område som är väldigt invandrartät (förutom de mest inbitna rasisterna, de kommer alltid att vara negativa)

Hade den diskussionen med en barndomskompis som är milt sagt engagerad i SD, och han har en Irakisk familj som granne, (som han inte gillar per automatik). Han bor i en liten by landet (400 invånare) och jag påtalade att det är väl mycket bättre att de bor där än i en förort i Malmö. Han sa att det kvittar, "de har det i sig..."
    Blir lite trött på honom ibland faktiskt.

Men för 20 år sen placerade man dit ca 400 flyktingar på en gång, det funka inte så bra, det blev lite för mycket på en gång, fy-fan vad folk var neg, och många av de som kom bättrade inte riktigt på situationen heller tyvärr.
       Men vi fick en ybergrym kille som hette Abbas till fotbollslaget, han var lätt 3-4 divisioner upp i nivå, men det lika bra att han inte kunde svenska när vi spelade mot andra lag, om jag säger så...

Bor själv i en liten pluttby på landet, och hade gärna sett att någon invandrad familj flyttade hit, behövs fler barn här ute, men det närmaste invandrarfolk som finns här ett gammalt tyskt par. Är likadant i alla byar runtomkring, de som kommer till kommunen bor i princip allihop i samma område, och givetvis undviker alla andra det området...

Vi har en norrman också kom jag på, men det är inte riktigt samma sak...

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • 100kgpappa
    Bjoer skrev 2013-12-05 21:50:51 följande:
    Fast det är större chans att deras barn kommer ha sunda värderingar om den växer upp här än i Afganistan. Det måste ju ändå vara positivt, eller hur?
    Det är sant, tyvärr ser vi det omvända också, att unga män vänder sig från det svenska samhället och blir extremister istället. Oavsett så är det inte helt lätt att pussla ihop folk ifrån hela världen i en fungerande symbios.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • nihka
    100kgpappa skrev 2013-12-03 23:36:05 följande:

Det där är ju faktiskt inte helt sant, om man tittar på nationalitetssbiten och kulturbiten, då vissa handingar som är olagliga här, tex att slå eller våldta sin fru eller helt lagligt och inte ens ses som något konstigt i vissa länder.

Hedersmord är något annat som är en kulturel prägel att man har ihjäl sina kvinnliga släktingar som man anser ha förstört familjens heder. Det förekommer liksom bara inom vissa kulturer. Där är det viktigt med den inre kritiken, dvs de som tar avstånd ifrån sånthär måste jobba hårt för att förändra attityden hos sina landsmän, för kritik utifrån verkar inte fungera alls. Läste om en rapport angående medling inom familjer där unga tjejer upplevde hedersvåld. Efter att familjerna lovat att ändra sig, så slutade det ändån med tvångsgiftermål för de flesta tjejerna, en hade blivit mördad.
    Detta är ett stort problem som mest sopas under mattan, eftersom det är så känsligt att ha kritik eller fördöma företeelser inom invandrargrupper. Det är lättare att itne låtsas om det, för riskerar man inte att få rasist eller SD-stämpeln.

Jag skulle också vilja se en utredning varför i princip alla gruppvåldtäkter begås av män/pojkar med utländsk härkomst. Anledning till att jag anser det är att jag de senaste 20 åren endast läst om ett enda fall där förövarna varit svenska, alla andra där jag har fakta, dvs det är inga gissningar, utan jag har läst domarna och åtalen, så är det folk med invndrarbakgrund.
      Du får gärna motbevisa mig, jag mår riktigt illa varje gång jag läser om ännu ett fall (vilket är rätt ofta nuförtiden), och vill inte att det ska vara en "importerad" brottslighet, men mina observationer ger tyvärr den bilden.

Personligen tror jag det har mycket med att göra med den kvinnosyn som råder i det länder där dessa män kommer ifrån. Kontrasten mot att möta svenska kvinnor, som har fri (någorlunda iallafall) sexualitet, klär sig som de vill, gifter sig med vem de vill osv är ju ofantligt mot deras uppfattning att en kvinna är underställd mannen, ska göra som hon blir tillsagd och har förlorat sin heder om hon har sex före giftermål.
       Att förövare efteråt i vissa fall skrutit om våldtäkten för alla i sin omgivning ger också en bild av att man inte anser att man gjort något fel, eller inte förstår att det är en brottslig handling i Sverige,

Läste i en norsk tidning där de intervjuat några afrikanska män, och de sa det rakt ut,  "Vi våldtar norska kvinnor för att de har ingen heder", och räknade sen upp de exemplen jag gav ovan.

Detta är något vi behöver bli mycket bättre på bemöta, och våga inse att folk i andra delar av världen har inte samma värderingar som oss i alla lägen, och tydligt utbilda dom i vad som gäller här, vilka lagar och regler som gäller i en demokrati och rättstat. Mycket som vi tar som självklart är inte det för någon som växt upp ett religöst styrt samhälle, utan vare sig demokrati, rättssäkerhet eller fungerande välfärd.

För att citera en lärare på SFI "Det räcker inte att lära nyanlända att tala svenska"

Brottslighet är fortfarande frikopplat från både gener och nationalitet. De parametrar du tar upp är samhällssociala. Lagstiftning är något man som samhälle väljer till och alla står inte bakom alla lagar även om man oftast inte får bryta dem utan konsekvenser. När en lag väl ändras är det inte ovanligt att förändringen har hög acceptans och att den tidigare lagstiftningen i praktiken bara gällt på pappret en tid. Människor från andra länder är inte mer homogena än svenskar är. En del välkomnar förändringar här i det nya landet, andra inte.  

Jag rör mig runt invandrare och flyktingar så gott som dagligen och har gjort det i många år och det du beskriver ser jag inte som vanligt. Jag känner bara till ett fall där en bror misshandlade sin yngre syster när hon började träffa svenska killar. Han kom att ångra detta eller sa åtminstone så. Gruppvåldtäkt finns i vår historia också. Jag  vet inte hur många som begås varje år. Sverige har internationellt sett en hög andel anmälda våldtäkter även om mörkertalet fortfarande är stort. Att det finns en stor obalans bland just afghaner när det gäller män och kvinnor är sant. Jag har enbart träffat 3 afghanska kvinnor här i min kommun över åren. De afghanska unga männen som hittar tjejer brukar göra det bland andra nationaliteter, ibland svenskar men mest bland andra invandrarargrupper.

Nej, det räcker inte med att lära nyanlända att tala svenska, varför det bl a är så viktigt fortsätta med språkundervisning som tar upp både svenska och svenskt och att man hjälper till att etablera en god relation med en kontaktperson.
  • Bjoer
    nihka skrev 2013-12-05 23:31:43 följande:
    Brottslighet är fortfarande frikopplat från både gener och nationalitet.
    Inte helt frikopplat från gener, men antagligen helt frikopplat från etnicitet.
  • nihka
    100kgpappa skrev 2013-12-05 09:59:46 följande:
    Absolut är det inte svart-vitt, men det är  trots att generellt skillnad på kvinnosyn bland Svenska män och tex Afghanska män, så är det bara.

Vi har inte en kultur där 98% av äktenskap är arrangerade, där flickor köps av sin blivande mans familj, där 70% av kvinnor upplever våld/sexuelly våld i hemmet.

Det stämmer ju inte på varje enskild individ, men ta ut 100 män uppväxta i Sverige och 100 män från tex Afggahinstan och jämför deras syn på kvinnor. Tror det finns nån skillnad?
    De allra flesta afghanska män jag har träffat på uttrycker om de får välja en sak så tycker de om demokrati. Många av dem är inte uppväxta i Afghanistan utan har levt i många år som flyktingar i exempelvis Iran där de inte upplevt någon större demokrati utan varit marginaliserade. Det många har svårt för i början här är att auktoritet inte är jämställt med att någon pekar med hela handen utan en auktoritet här kan efterfråga andras synpunkter utan att framstå som en svag ledare. Jag har aldrig haft problem med att jag är kvinna bland just afghaner medan det har hänt enstaka gånger bland exempelvis irakier.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?