nihka skrev 2013-12-05 21:45:42 följande:
Om man använder invandrarghetton som rättesnöre kan det förstås vara svårare att se vad som fungerar. I min kommun har det inte förekommit en enda gruppvåldtäkt och inte en enda bil eller ens papperskorg har satts i brand av några invandrare. Ändå är de hyffsat många i förhållande till invånarantalet. Det fungerar mycket bättre att sprida ut flyktingar i landet, men många unga vill förstås flytta till en större stad där det är mer puls eller till städer där man hittar många av sina fd landmän. Det bästa är att komma ensam från sitt land till ett litet ställe där ingen pratar ens språk. Trist i början, men de lär sig svenska på rekordtid. Ett stort problem är när asylsökande inte stannar där de är anvisade utan flyttar självmant till våra stora städer och tränger ihop sig i en lägenhet tillsammans med släktingar och vänner och tar smällen att man mister alla sina bidrag. De blir fattigare än fattiga.
Det fungerar ju olika i olika kommuner, verkar som om det framförallt är i storstäderna det har ballat ur.
Här är vi helt överens! Det är fullt naturligt att söka sig till likasinnade, hade jag flyttat till Iran hade jag ju mycket hellre bosatt mig i ett område med många svenskar, även om jag visste att det innebar sämre möjlighet till jobb och integrering, helt enkelt för att de är tryggare.
Nu är det ju fritt att bosätta sig vart man vill, men jag tror också att vi hade haft en bättre situatiom om man hade tvingat folk att bo minst 10 år på den ort man blir hänvisad, fast samtidigt rimmar det ju illa med övriga värderingar i samhället. Men absolut skulle den familjen komma bättre in i samhället, och barnen skulle få en bättre uppväxt än i ett utsatt område där det är i princip standard att de hamnar i någon form av gäng.
Sen är det även mer positivt för Svenskar, då ett litet antal invandrade familjer inte ses som något hotfullt, (förutom de mest inbitna rasisterna, de kommer alltid att vara negativa) medans inte speciellt många är intresserade av flytta in i ett område som är väldigt invandrartät (förutom de mest inbitna rasisterna, de kommer alltid att vara negativa)
Hade den diskussionen med en barndomskompis som är milt sagt engagerad i SD, och han har en Irakisk familj som granne, (som han inte gillar per automatik). Han bor i en liten by landet (400 invånare) och jag påtalade att det är väl mycket bättre att de bor där än i en förort i Malmö. Han sa att det kvittar, "de har det i sig..."
Blir lite trött på honom ibland faktiskt.
Men för 20 år sen placerade man dit ca 400 flyktingar på en gång, det funka inte så bra, det blev lite för mycket på en gång, fy-fan vad folk var neg, och många av de som kom bättrade inte riktigt på situationen heller tyvärr.
Men vi fick en ybergrym kille som hette Abbas till fotbollslaget, han var lätt 3-4 divisioner upp i nivå, men det lika bra att han inte kunde svenska när vi spelade mot andra lag, om jag säger så...
Bor själv i en liten pluttby på landet, och hade gärna sett att någon invandrad familj flyttade hit, behövs fler barn här ute, men det närmaste invandrarfolk som finns här ett gammalt tyskt par. Är likadant i alla byar runtomkring, de som kommer till kommunen bor i princip allihop i samma område, och givetvis undviker alla andra det området...
Vi har en norrman också kom jag på, men det är inte riktigt samma sak...