• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Ermenegildo
    JTA skrev 2013-11-30 23:14:45 följande:
    Men nu skojar du väl ändå?!

Men bibliotek och annan service stängs ju ner?

Så du menar att vi borde stänga ner invandringen?

Eller skojar du här också?
    Nä, JTA, jag skojar inte. Om du läste mindre på avpixlat och mer från den riktiga världen så skulle du veta att partiernas integrationspolitik just syftar till att minska invandrarnas utanförskap på arbetsmarknaden. Du skulle också veta att ingen politiker vill ha fri invandring idag. C har det som en sympatisk vision i partiprogrammet. Det handlar om att vi bör sträva mot en värld där vi inte stänger in och ut människor med gränser. Och ni SDare som gillar svenska traditioner borde ju ha koll på att det närmast är normalsituationen.

Försök se att det finns lägen mellan "fri invandring" och "stänga ner invandringen". Sverige bör fortsätta en stolt tradition att vara ett humant och välkomnande samhälle.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:11:20 följande:
    Vad menar du när du skriver "de här människorna"? Påstår du att alla invandrare hotar och misshandlar sjukhuspersonal? Och var i artikeln får du överhuvudtaget uppgiften att det skulle handla om invandrare? Det känns som du - medvetet eller omedvetet - kör en typisk SD-argumantation här.

De individer - oavsett om de är från Bagdad eller Växjö - som hotar sjukhuspersonal ska givetvis lagföras för detta, helt oacceptabelt.
    Jag sa INTE att alla invandrare beter sig, det var din tolkning, utan syftade på just de människor som beter sig illa. Hur ska man annars skriva?

Jag syftade alltså på de männsikor som kommer hit från andra länder och sen inte kan uppföra sig. Det inbegriper alltså inte de människor som kommer hit från andra länder och kan uppföra sig, dvs huvuddelen skulle jag tro, annars hade väl sjukhuset varit tvungen att stänga.

I artikeln står de att de satt upp skyltar på 4 olika språk med vilka regler som gäller, så det är ganska uppenbart att det är nyanlända som inte lärt sig svenska ännu som det handlar om. Är man någorlunda normalbegåvad kan man läsa mellan raderna.

Nu är det ju så att detta probemet finns ju bara på sjukhus i invandrartäta områden, så med viss slutledningsförmåga kan man dra slutsatsen att det är invandrare som står för problemen, precis som man kan anta att det är invandrare som bränner bilar i en invandrartät förort, eller att det är stockholmare som ligger bakom när det är supporterbråk mellan Hammarby och Djurgården.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:17:57 följande:
    Vad är det vi "nu observerar i vårt samhälle"? En förbättrad ekonomi, en i ett internationellt perspektiv ganska liten kriminalitet som inte ökar, en ökad livslängd etc. Är det det som skrämmer dig?

"Gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper"? Vilka då? Vad har du för belägg som stöder det? Tala ur skägget nu. Och vad är din "specifika lösning"?
    De senaste 20 åren har jag läst om en gruppvåldtäkt som begick av Svenska förövare. Var iof bara vittnesuppgift, de hittade aldrig svinen den gången. I alla andra fall jag har fakta om, dvs jag har läst namnen på de åtalade, så har de haft invandrarbakgrund. Och det har oftast varit män/pojkar från kulturer där kvinnan har en mycket underordnad ställning, och där många ser svenska tjejer som hederlösa horor pga av det sätt som kvinnor i västvärlden lever, dvs egen sexualitet, klär sig som de vill osv.

Det har skett en kraftig ökning av just den här typen av sexuellt våld det senaste decenniet. Men det kan ju vara så att alla gruppvåldtäkter som sker av svenska män helt enkelt inte rapporteras i medier över huvudtaget, utan bar de 10-15% som begås av män med invandrarbakgrund (som det borde vara om förövarna är jämt fördelade.

Men det är den bild jag har fått iallafall. Hade gärna sett att den inte var sann, du får gärna motbevisa mig, detta är punkt jag gärna har fel på.

Andra saker som skett i vårt samhälle (utan att lägga skuld på någon, bara ett konstaterande) är ökad närvaro av organiserad brottslighet, sjuka mängder vapen bland kriminella (politikernas svar på det är att göra det svårare för tävlingsskyttar att utöva sin sport...), försvaret är i princip nerlagt, sjukvårdspersonal larmar om att deras situation börjar bli ohållbar, likaså inom äldrevården, Polis, räddningstjänst och ambulanser råkar ut för bakhåll och överfall i vissa bostadsområden, skjutningar i storstäderna är vardagsmat, försämring av a-kassa och det social skyddsnätet, sjukhus som måste lägga ut miljoner på att skydda sin egen personal, kraftig ökning av sexuellt våld utfört av unga killar (iallafall i vissa söderorter), en skola som mår allt sämre.

Jag är uppriktigt orolig för vart vårt samhälle är på väg, ångrar ibland att jag skaffat barn, för jag tror de går en mörk framtid tillmötes (Och jag har inte invandring åtanke, det är en ganska lite fråga jämfört med mycket annat)
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • JTA
    Vad är det vi "nu observerar i vårt samhälle"? En förbättrad ekonomi, en i ett internationellt perspektiv ganska liten kriminalitet som inte ökar, en ökad livslängd etc. Är det det som skrämmer dig?
    OK Ermenegildo, nu har jag skrivit av mig det värsta så här skall du få lite fakta. Nu har du attförhålla dig till detta. Var vänlig och försök att bemöta saken seriöst.

"Flera viktiga samhällsfrågor som man lägger väldigt mycket tid på att diskutera drivs huvudsakligen eller till stor del av invandring. Exempel:

Barnfattigdom (2/3 av fattiga barn har utländskt bakgrund enligt Rädda barnen)

Ökning barnfattigdom (100% av ökning har drivits av invandring, barnfattigdom har sjunkit bland de med svensk ursprung men ökat överlag)

Ungdomsarbetslöshet (uppskattningsvis hälften är första eller andra generation invandrare)

Socialbidragsberoende (59% av socialbidrag gick till invandrare förra året)

Problem i skolan (nästan 50% av de i lägsta decil i PISA har utländsk bakgrund)

Långtidsarbetslöshet (43% är idag invandrare)

Brottslighet (51% av de i Sverige med långa fängelsestraff är idag invandrare enligt The Economist, 76% av gängmedlemmar har utländsk bakgrund enligt forskare på Stockholms Universitet)

Inkomstojämlikhet (en tredjedel av omdiskuterad ökning av ojämlikhet i Sverige som OECD nyligen pekade på drivs mekaniskt av invandring)

Notera att invandring driver så mycket av sociala problem i Sverige trots att invandrare ännu bara är 15% av befolkningen. Hur mycket tid lägger media på de samhällsproblem jag listade upp ovan? Samtliga är omöjliga att förstå utan att ta in invandring. Invandring är utan jämförelse Sveriges idag viktigaste samhällsfenomen."

www.tino.us/2013/08/flykting-och-anhoriginvandringens-ekonomi/
    "Gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper"? Vilka då? Vad har du för belägg som stöder det? Tala ur skägget nu. Och vad är din "specifika lösning"?
    Gruppvåldtäkter är specifika för invandrargrupper där den manliga sexuella identiteten konstrueras i grupp och där respekten för kvinnan frihet är liten. Läs den här artikeln och fundera på vad "i vissa grupper" kan betyda:

www.dn.se/sthlm/raare-attityd-till-sexbrott-bland-unga/

Specifika problem kräver specifika och riktade lösningar. Det torde vara meningslöst att satsa resurser på att informera unga svenskar om att gruppvåldtäkter är fel när gruppvåldtäkter av svenskar är ytterst sällsynta.

• 100kgpappa

En mycket klok skriven artikel:

www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sakine-madon-aven-invandrare-kan-vara-rasister/

Hade någon utan invandrarbakrund skrivet den hade det blivet ramaskri, men det är svårt att vifta med rasistkortet eller SD-argumentet här.

Ännu en anledning till vi borde ha mindre (inte samma som att stänga gränserna) samt att politiker måste våga börja diskutera problemen med mångkultur och hög invandring, inte bara fördelarna.

• themia
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-11-30 22:53:16 följande:
    Vilken skräll att du skulle hylla dom som helt bortser ifrån fakta och bara står och fabricerar ihop en egen världsbild.

Det är knappast någon slump att du blev Kalle-Anka partist.
    Är det den nivån du vill debattera på? I så fall slipper du mig
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • ZeldinaMina

För att Sd är mindre begåvade människor Och anmäl mitt inlägg jätte gärna IGEN! Gå o lägg dig lilla pojke

• Politisk härdsmälta
    ZeldinaMina skrev 2013-12-02 14:56:09 följande:
    För att Sd är mindre begåvade människor Och anmäl mitt inlägg jätte gärna IGEN! Gå o lägg dig lilla pojke
    Intressant människosyn - hata någon på grund av svag begåvning. Du vill inte utveckla hur du kom fram till sambandet?
  • nihka
    ubåt skrev 2013-11-30 18:19:29 följande:

Det var ett svar på din ironi om förskolan. Det kanske blev för jobbigt? Hursomhelst går det inte att komma ifrån att Mena-invandrare är kraftigt överrepresenterade vad gäller all brottslighet och grov våldsbrottslighet i synnerhet. Vilken är DIN lösning den problematiken?

Min ironi bygger på resultatet av din räknevurpa. Hur som helst går det inte att komma ifrån att brottslighet är frikopplat från gener och nationalitet per se. Om man ska ha någon chans att lösa något får man börja titta på VARFÖR vissa människor begår brott och inte vilket folkslag de tillhör och vilken nationalitet de har.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?