• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • hejsonja
    100kgpappa skrev 2013-12-04 00:10:13 följande:
    Jo, vi äger faktiskt landet, så funkar det i hela världen sen ganska många hundra år tillbaka. Ett världsamhälle är kanske en fin tanke, men helt orealistisk att genomföra. Det har aldrig fungerat tidigare i historien, och kommer förmodligen aldrig att göra det i framtiden heller.

Vet inte om du syftade på mig, jag skrev inte att vi skall sparka på folk som har dålig kvinnosyn, men vi ska utbilda dem så att de får en annan syn som mer passar in i ett modernt samhälle. Eller är det orimligt tycker du?
    Jag tycker inte att det låter orimligt att låta folk flytta omkring som de själva önskar och känner behov av. Att hålla på och "kasta ut" människor som kommer från brinnande sjunkande skepp känns inte riktigt humant. Jag har aldrig bett om att få äga det här landet men eftersom jag tydligen gör det så vill jag dela det med de som behöver och vill komma hit. 

Tycker för övrigt att "så har vi gjort i flera hundra år" är ett förståligt skäl men inte direkt ett bra skäl till att fortsätta med nånting. 

Och jag är så trött på det här med kvinnosynen. Det är klart att rutten kvinnosyn är rutten. Men det är ju inte bara män som kommer hit. Det är just kvinnor som också kommer hit. Ska de behöva åka tillbaka till ett land där kvinnosynen tydligen är rutten? 

Så vill inte jag behandla en syster.
  • 100kgpappa
    hejsonja skrev 2013-12-04 00:48:55 följande:
    Jag tycker inte att det låter orimligt att låta folk flytta omkring som de själva önskar och känner behov av. Att hålla på och "kasta ut" människor som kommer från brinnande sjunkande skepp känns inte riktigt humant. Jag har aldrig bett om att få äga det här landet men eftersom jag tydligen gör det så vill jag dela det med de som behöver och vill komma hit. 

Tycker för övrigt att "så har vi gjort i flera hundra år" är ett förståligt skäl men inte direkt ett bra skäl till att fortsätta med nånting. 

Och jag är så trött på det här med kvinnosynen. Det är klart att rutten kvinnosyn är rutten. Men det är ju inte bara män som kommer hit. Det är just kvinnor som också kommer hit. Ska de behöva åka tillbaka till ett land där kvinnosynen tydligen är rutten? 

Så vill inte jag behandla en syster.
    Men jag har inte sagt att de ska åk tillbaka, bara att de måste vara beredda att ändra sina åsikter.

Håller med dig om kvinnorna, hade gärna sett att vi prioriterade kvinnor före män, då de oftast är mer utsatta (Har varit i några "katastrofländer" så jag har själv sett hur illa det är mitt framför ögonen

Problemet är att med det systemet vi har i världen skulle det inte funka med fri rörlighet, det finns förmodligen en miljard människor som skulle få det bättre om de flyttade hit, om 1% valde att göra det skulle hela vårt samhälle kolapsa i kaos helt enkelt. Varje samhälle måste ta emot folk i den takt det kan hantera dom, för stor ökning av befolkningen på en gång fungerar inte, inte ens om alla i landet är positiva (vilket du mycket väl vet att alla inte är, varken svenskar eller invandrare).

Bostäder skulle inte räcka, sjukvården skulle inte klara av det, mat skulle inte räcka osv. Vårt land har varit i liknande situationer som många länder har idag (det ironiska är att de länderna var betydligt mer utvecklade än vad vi var på den tiden), med inbördeskrig, svält och allmän laglöshet. Men vi (eller våra förfäder) tog oss ur det, på egen hand, och den vägen måste andra länder gå också. Att bara flytta problemen nån annanstans löser ingenting.

Så ser den bistra verkligheten ut. Visst ska vi hjälpa, men det finns gränser för hur mycket ett litet pluttland, med mindre befolkning än vissa städer i europa, kan hantera. Och jag ser tydliga tecken i samhället att vi ligger över den gränsen.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • hejsonja
    100kgpappa skrev 2013-12-04 01:05:05 följande:
    Men jag har inte sagt att de ska åk tillbaka, bara att de måste vara beredda att ändra sina åsikter.

Håller med dig om kvinnorna, hade gärna sett att vi prioriterade kvinnor före män, då de oftast är mer utsatta (Har varit i några "katastrofländer" så jag har själv sett hur illa det är mitt framför ögonen

Problemet är att med det systemet vi har i världen skulle det inte funka med fri rörlighet, det finns förmodligen en miljard människor som skulle få det bättre om de flyttade hit, om 1% valde att göra det skulle hela vårt samhälle kolapsa i kaos helt enkelt. Varje samhälle måste ta emot folk i den takt det kan hantera dom, för stor ökning av befolkningen på en gång fungerar inte, inte ens om alla i landet är positiva (vilket du mycket väl vet att alla inte är, varken svenskar eller invandrare).

Bostäder skulle inte räcka, sjukvården skulle inte klara av det, mat skulle inte räcka osv. Vårt land har varit i liknande situationer som många länder har idag (det ironiska är att de länderna var betydligt mer utvecklade än vad vi var på den tiden), med inbördeskrig, svält och allmän laglöshet. Men vi (eller våra förfäder) tog oss ur det, på egen hand, och den vägen måste andra länder gå också. Att bara flytta problemen nån annanstans löser ingenting.

Så ser den bistra verkligheten ut. Visst ska vi hjälpa, men det finns gränser för hur mycket ett litet pluttland, med mindre befolkning än vissa städer i europa, kan hantera. Och jag ser tydliga tecken i samhället att vi ligger över den gränsen.
    Det är inte helt lätt att ändra sina åsikter i en handvändning. För att ändra en åsikt måste man se att den andra åsikten fungerar (alltså stämmer), är positiv samt känns bra och rätt i magen. Annars ändrar man inte åsikten. Det är liksom ingen skillnad mellan dig och mig och någon annan människa när det kommer till att ändra åsikter. 

Det här att de måste stanna och ta tag "i sin egna skit" typ tycker jag bara är mystisk. Skulle aldrig begära det av en syster eller bror, att stanna i en krigszon för att några förfäder nån annanstans lite vagt "fixade det där" i nån historia som är svår att greppa. 
  • ZeldinaMina

Rasister ! Därför är ni hatade !!!!

• ZeldinaMina

Och nej jag tänker inte utveckla mitt svar ! Rasist parti ! Usch så vidriga!

• 100kgpappa
    hejsonja skrev 2013-12-04 01:21:26 följande:
    Det är inte helt lätt att ändra sina åsikter i en handvändning. För att ändra en åsikt måste man se att den andra åsikten fungerar (alltså stämmer), är positiv samt känns bra och rätt i magen. Annars ändrar man inte åsikten. Det är liksom ingen skillnad mellan dig och mig och någon annan människa när det kommer till att ändra åsikter. 

Det här att de måste stanna och ta tag "i sin egna skit" typ tycker jag bara är mystisk. Skulle aldrig begära det av en syster eller bror, att stanna i en krigszon för att några förfäder nån annanstans lite vagt "fixade det där" i nån historia som är svår att greppa. 
    Men ser du då inget problem med att det flyttar hit folk som anser att kvinnor är underställda män, en kvinna som har sex innan giftermål inte har nån heder (dvs i princip alla svenska kvinnor),  att kvinnor ska foga sig efter mannens vilja osv. Jag ä frågande till om man inte har förbrukat sin rätt att bo i ett land om man inte kan ta till sig de värdingar som gäller där, utan håller fast vid det som gäller där man kommer ifrån.

Jag tror inte heller att de ändrar sig nämvärt, och detta är en källa till problem, när människor med vitt skilda värderingar ska bo ihop, det bäddar för problem, vilket vi ser frukterna av idag.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • 100kgpappa
    Velouria skrev 2013-12-04 18:03:40 följande:
    www.interasistmen.se/dumheter/era-patetiska-l.../ Vad kan man förvänta sig av Sd och deras sympatisörer när Ekeroth är såhär omogen och full av aggression? Jag tycker att den lilla sionisten ska ta sin kriminella mamma och tillsammans åka till sin terrorstat Israel. Där är de dessutom mer fria i hur de uttrycker sitt muslimhat.
    Men antisemitism är helt ok märker jag...
  • hejsonja
    100kgpappa skrev 2013-12-04 20:25:38 följande:
    Men ser du då inget problem med att det flyttar hit folk som anser att kvinnor är underställda män, en kvinna som har sex innan giftermål inte har nån heder (dvs i princip alla svenska kvinnor),  att kvinnor ska foga sig efter mannens vilja osv. Jag ä frågande till om man inte har förbrukat sin rätt att bo i ett land om man inte kan ta till sig de värdingar som gäller där, utan håller fast vid det som gäller där man kommer ifrån.

Jag tror inte heller att de ändrar sig nämvärt, och detta är en källa till problem, när människor med vitt skilda värderingar ska bo ihop, det bäddar för problem, vilket vi ser frukterna av idag.

"Jag tror inte heller att de ändrar sig nämnvärt"
    Vilka de? Vem av mina grannar pratar du om nu? Grannen mittemot eller grannen i samma trappuppgång? 
    Eller pratar du om dina egna grannar? 

Du använder generaliseringar som om de vore fakta. Du framställer invandrare som onda och farliga, och infödda svenskar som goda och hederliga. 

Det är klart att det uppstår problem med folk som vägrar se människovärden och som saknar empatiförmåga av en eller annan anledning. 
    Men det finns ingen "god" resp "ond" sida i det här.

Med en blogg som heter hejsonja.se
  • jaghopparhögt
    100kgpappa skrev 2013-12-04 20:26:30 följande:
    Men antisemitism är helt ok märker jag...
    Hon har inte skrivit något antisemitiskt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?