• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • JTA
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 21:47:05 följande:
    Ska du göra en rättvis jämförelse av kriminalitet i olika grupper måste du givetvis titta på fler faktorer än bara etnicitet och ursprung. Arbetslöshet, inkomst, socialt nätverk etc. Tar du med allt det där brukar det landa i att infödda svenskar med lika dåliga grundförutsättningar är ungefär lika kriminella.
    BRÅ 2005 tog hänsyn till socioekonomiska variabler. Överrepresentationen kvarstod.

"Rapporten Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet (2005:17) gäller mätperioden 1997–2001 och är den senaste i sitt slag från Brå. Den slår fast att invandrares brottslighet är högre även om man gör en så kallad standardisering med avseende på kön, ålder, utbildning och inkomst. Då minskar de utrikes föddas överrepresentation, men bara från faktor 2,5 till 2,1. För andra generationens invandrare minskar motsvarande tal från 2,0 till 1,5."

www.svd.se/opinion/ledarsidan/akesson-tjanar-pa-att-andra-duckar_4550601.svd

Du har alltså fel om den socioekonomiska bakgrunden. Det är ett faktum du har att acceptera. 
    Men sen är frågan varför någon överhuvudtaget tar fram statistik över kopplingen kriminalitet - ursprung. Som många gånger konstaterats är det ju trots allt snack om "överrepresentation" inte ursprunget som gör dig kriminell. Du går inte runt och slår folk på käften för att du är från Mogadishu eller från Lindesberg, även om SD gärna vill få folk att tro det. I SD:s enkla värld stänger vi gränserna och vips försvinner alla Sveriges problem. Lite märkligt då, kan man tycka, att länder utan invandring har lika mycket brottslighet och att Sveriges brottslighet knappt påverkas alls av antalet invandrare.
    Du har naturligtvis källor för dina påståenden?
    Om du seriöst vill ha ett väldigt enkelt sätt att drastiskt minska brottsligheten - synnerhet våldsbrott - ska du totalförbjuda alkohol. Alkoholpåverkade är helt extremt överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är väldigt märkligt att inte SD som ju verkar så oroade av kriminaliteten inte lobbar för det. Man får nästan känslan av att de i själva verket skiter i brottsligheten och är ute efter något helt annat....
    Ja, alkohol är roten till mycket ont. Vi arbetar ju förstås i samhället sedan länge mot det. Menar du att vi då alltså skall göra detsamma mot invandrarnas kriminalitet?

• ubåt
    Ska du göra en rättvis jämförelse av kriminalitet i olika grupper måste du givetvis titta på fler faktorer än bara etnicitet och ursprung. Arbetslöshet, inkomst, socialt nätverk etc. Tar du med allt det där brukar det landa i att infödda svenskar med lika dåliga grundförutsättningar är ungefär lika kriminella.

.
    Där har du fel. När Mauricio Rojas presenterade detta blev han i princip persona non grata i svensk politik.

(BRÅ December 2005)

"Brott bland svenskar och invandrare". Den visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt, är siffran 300-400 procent."

"Med andra ord, invandrarnas överrepresentation i registrerad brottslighet kan inte förklaras med en enkel hänvisning till socioekonomiska faktorer eller, som det står att läsa i rapporten från 1996: "Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort (&) Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade än svenskar när det gäller socioekonomisk status."

www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet/
  • 100kgpappa

Men sen är frågan varför någon överhuvudtaget tar fram statistik över kopplingen kriminalitet - ursprung. Som många gånger konstaterats är det ju trots allt snack om "överrepresentation" inte ursprunget som gör dig kriminell. Du går inte runt och slår folk på käften för att du är från Mogadishu eller från Lindesberg, även om SD gärna vill få folk att tro det. I SD:s enkla värld stänger vi gränserna och vips försvinner alla Sveriges problem. Lite märkligt då, kan man tycka, att länder utan invandring har lika mycket brottslighet och att Sveriges brottslighet knappt påverkas alls av antalet invandrare.

Om du seriöst vill ha ett väldigt enkelt sätt att drastiskt minska brottsligheten - synnerhet våldsbrott - ska du totalförbjuda alkohol. Alkoholpåverkade är helt extremt överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är väldigt märkligt att inte SD som ju verkar så oroade av kriminaliteten inte lobbar för det. Man får nästan känslan av att de i själva verket skiter i brottsligheten och är ute efter något helt annat....
    Det var ju lite det jag försökte få fram, poängen med att titta på ursprung är att belysa att våran invandringspolitik inte fungerar, vi skapar dom här problemen genom den politik vi har.

Sen finns det vissa andra skillnader också, Huvuddelen av de  som kommer hit har ju inte direkt våran syn på jämlikhet, yttrandefrihet och demokrati, där finns det ju lite att jobba på med information och omskolning.

Jag har faktiskt inte uppfattat att SD vill stänga gränserna, utan minska invandringen till en mer rimlig nivå, och även om de är det enda parti som säger det, så är det ju en rätt vanlig uppfattning bland folk i allmänhet.

Håller med dig om alkoholen, men man kan ju fokusera på mer än ett problem. Att ha en rimlig invandring och ge folk som kommer hit en rimlig möjlighet att intigreras i det Svenska samhället, istället för att fösas ihop i områden ingen annan vill bo i, och som är rena gangsterskolorna i många fall. Det vi såg i sommras var nog bara början, och varje gång det händer får SD några tusen nya anhängare.

Tror vi kommer att få se en riktigt tråkig samhällsutveckling, med mycket upplopp, kravaller och sammanstötningar mellan olika etniska grupper, den vägen vi kör på ommer inte att fungera hur länge som helst.

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Ermenegildo
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-11-30 22:01:35 följande:
    Tino Sanandaji, nationalekonom Institutet för näringslivsforskning, Jasenko Selimovic (FP), statssekreterare, Mehmet Kaplan, integrationspolitisk talesperson (MP), och Oscar Sjöstedt, budgetansvarig (SD). debatterar migration.

avpixlat.info/2013/11/29/det-oppna-landet-i-n.../

Två personer lägger fram fakta, två personer rabblar upp invanda floskler. Denna debatt som alla borde se, speciellt floskel-automaten och Annie Lööf röstaren som skrev inlägget ovanför detta.
    Orkar inte se hela men såg delar och om du förväntade dig att jag skulle bita av mig tungan måste jag göra dig besviken. Jag tycker inte alls allt Tino S säger är galet, han har flera poänger och debatterar på ett i stora delar seriöst och uppriktigt sätt, mil från den genomsnittlige SD-anhängaren som skriver här. Det är precis utanförskapet som bör debatteras, vilket sker i klippet. Sen kan jag inte alls hålla med om att två personer rabblar upp invanda floskler.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    100kgpappa skrev 2013-11-30 22:19:04 följande:
    Det var ju lite det jag försökte få fram, poängen med att titta på ursprung är att belysa att våran invandringspolitik inte fungerar, vi skapar dom här problemen genom den politik vi har.

Sen finns det vissa andra skillnader också, Huvuddelen av de  som kommer hit har ju inte direkt våran syn på jämlikhet, yttrandefrihet och demokrati, där finns det ju lite att jobba på med information och omskolning.

Jag har faktiskt inte uppfattat att SD vill stänga gränserna, utan minska invandringen till en mer rimlig nivå, och även om de är det enda parti som säger det, så är det ju en rätt vanlig uppfattning bland folk i allmänhet.

Håller med dig om alkoholen, men man kan ju fokusera på mer än ett problem. Att ha en rimlig invandring och ge folk som kommer hit en rimlig möjlighet att intigreras i det Svenska samhället, istället för att fösas ihop i områden ingen annan vill bo i, och som är rena gangsterskolorna i många fall. Det vi såg i sommras var nog bara början, och varje gång det händer får SD några tusen nya anhängare.

Tror vi kommer att få se en riktigt tråkig samhällsutveckling, med mycket upplopp, kravaller och sammanstötningar mellan olika etniska grupper, den vägen vi kör på ommer inte att fungera hur länge som helst.

De där upploppen var rätt rejält överdrivna. Här en som vanligt kul kommentar av Johan Hakelius: www.affarsvarlden.se/tidningen/article3703490.ece

Ingen är gladare än jag om man kan fokusera på mer än ett problem, men det är nog en uppmaning som främst ska riktas mot SD...

Samhällsutvecklingen blir vad vi gör den till. En liten grupp extremister försöker driva fram hat och "raskrig", drar runt på stan med järnrör och kallar andra medborgare för babbe eller hora. Det är den gruppen ska man hålla koll på och ta tydligt avstånd ifrån, de är de som förstör för alla oss andra vanliga svenskar.
  • JTA
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-11-30 22:01:35 följande:
    Tino Sanandaji, nationalekonom Institutet för näringslivsforskning, Jasenko Selimovic (FP), statssekreterare, Mehmet Kaplan, integrationspolitisk talesperson (MP), och Oscar Sjöstedt, budgetansvarig (SD). debatterar migration.

avpixlat.info/2013/11/29/det-oppna-landet-i-n.../

Två personer lägger fram fakta, två personer rabblar upp invanda floskler. Denna debatt som alla borde se, speciellt floskel-automaten och Annie Lööf röstaren som skrev inlägget ovanför detta.
    Såg den debatten igår kväll. Garvade och deppade om vartannat.

Sanandaji är ju ingen politiker och precis som Kaplan påpekade kom han inte med några lösningar. Däremot formligen dränkte han Kaplan och Selimovic med fakta som visar att invandrare inte ens efter 20 år når den grad av egen försörjning som krävs för att vara nettobidragsgivare. Den fullständiga kapitulationen kom när Kaplan, som måste ha börjat känna av sin ohållbart kunskapsfientliga ståndpunkt började prata om att man inte skulle tänka i siffror, att globaliseringen är ofrånkomlig, att det handlar om humanism - för att till slut ha pratat sig själv övertygad om att invandringen ju ändå måste vara en vinst!

Jag kunde inte låta bli att tänka på diskussionerna med vissa här på FL.

Det deprimerande är att jag tror att många väljare ändå tycker att Kaplan och Selimovic låter vettigast. Sanandaji presenterar endast hårda kalla fakta om en hård kall verklighet. Kaplan och Selimovic är humanister, de tror på människor, ser det positiva, talar ur hjärtat. Det gör detsamma att de närmast står och ljuger.

• Gustav Kirchhoff
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:22:09 följande:
    Orkar inte se hela men såg delar och om du förväntade dig att jag skulle bita av mig tungan måste jag göra dig besviken. Jag tycker inte alls allt Tino S säger är galet, han har flera poänger och debatterar på ett i stora delar seriöst och uppriktigt sätt, mil från den genomsnittlige SD-anhängaren som skriver här. Det är precis utanförskapet som bör debatteras, vilket sker i klippet. Sen kan jag inte alls hålla med om att två personer rabblar upp invanda floskler.
    Hur skapas utanförskapet? Tino är tillsammans med Assar Lindbäck dom mest meriterade nationalekonomerna inom Sveriges gränser, båda är eniga om att den destruktiva MENA-invandringen måste minskas kraftigt om Sverige ska kunna bibehålla sin välfärd.

Häromdagen ertappade jag dig med att häva ut floskler om att den massiva invandringen från efterblivna mena-länder inte hade någon som helst inverkan på Sveriges ekonomi, vart har du fått det ifrån?Är det något som Annie Lööf nämnt mellan orden innovation och invandrade entreprenörer?

Ligger svårigheten i att tolka statistiken eller i att tro på statistiken?
  • JTA
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:22:09 följande:
    Hur fick du den uppfattningen?

• 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:28:33 följande:
    De där upploppen var rätt rejält överdrivna. Här en som vanligt kul kommentar av Johan Hakelius: www.affarsvarlden.se/tidningen/article3703490...

Ingen är gladare än jag om man kan fokusera på mer än ett problem, men det är nog en uppmaning som främst ska riktas mot SD...

Samhällsutvecklingen blir vad vi gör den till. En liten grupp extremister försöker driva fram hat och "raskrig", drar runt på stan med järnrör och kallar andra medborgare för babbe eller hora. Det är den gruppen ska man hålla koll på och ta tydligt avstånd ifrån, de är de som förstör för alla oss andra vanliga svenskar.
    www.dn.se/sthlm/sodertalje-sjukhus-har-fatt-nog-av-hot-och-vald/

Oväntat att sådant här händer i en av våra invandrartätaste kommuner. Där jag bor händer sånt här i princip aldrig, i Södertälje får de gör ingripande varje dag. När ska problemet tas upp?

Som sagt, vi gör vårt samhälle till vad vi vill, och se vart det är på väg.

Sen undrar jag varför det är ok att likställa alla som är för SD med folk som drar runt på stan med järnrör för att 1 person har gjort det, är det lika ok att säga att alla sossar misshandlar folk, bara för att en lokal SSU:ar slog en SD-politiker sönder och samman på en fest?

Tycker det är orimlig hetsjakt på just SD, i alla andra sammanhang fördöms sådan uttalanden direkt. Då är man väl inte bättre själv om man dömmer fler hundra tusen människor efter en persons handlande.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Ermenegildo
    JTA skrev 2013-11-30 22:08:38 följande:
    BRÅ 2005 tog hänsyn till socioekonomiska variabler. Överrepresentationen kvarstod.

"Rapporten Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet (2005:17) gäller mätperioden 1997–2001 och är den senaste i sitt slag från Brå. Den slår fast att invandrares brottslighet är högre även om man gör en så kallad standardisering med avseende på kön, ålder, utbildning och inkomst. Då minskar de utrikes föddas överrepresentation, men bara från faktor 2,5 till 2,1. För andra generationens invandrare minskar motsvarande tal från 2,0 till 1,5."

www.svd.se/opinion/ledarsidan/akesson-tjanar-...

Du har alltså fel om den socioekonomiska bakgrunden. Det är ett faktum du har att acceptera. 

Du har naturligtvis källor för dina påståenden?

Ja, alkohol är roten till mycket ont. Vi arbetar ju förstås i samhället sedan länge mot det. Menar du att vi då alltså skall göra detsamma mot invandrarnas kriminalitet?

Men det väsentliga, igen, är ju att det ju inte är etniciteten som gör dig kriminell, tror du verkligen det själv? Läs förresten hela den ledare du refererar till själv.

Ja, självklart ska vi arbeta mot invandrares kriminalitet på samma sätt som mot infödda svenskars kriminalitet. Poängen är att SD in arbetar mot kriminalitet, vilket det totala ointresset av allt annat än invandring visar, de arbetar mot invandring och invandrare. Vilka konstruktiva idéer har SD för att bryta invandrares utanförskap?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?