• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • themia
    JTA skrev 2013-11-28 20:54:43 följande:
    Vi skall nog se till att även din kommun fylls med flyktingar+anhöriga. Så att kommunens ekonomi går åt pipan så som den gjort i så många andra mindre kommuner som välsignats med nya svenskar som du måste försörja.

Så att du sedan har en annan typ av anektoder att berätta.

Intressant! Så du vill plötsligt öka invandringen? Spännande vändning.
    Tyvärr får du nog finna dig i att inte bli sannspådd.

Btw http://www.dn.se/UploadedImages/ipsosgrafik.pdf

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • ubåt
    themia skrev 2013-11-29 10:53:40 följande:

Btw www.dn.se/UploadedImages/ipsosgrafik.pdf
    Ipsos…. Har dom haft en siffra rätt hittills? 

status.st
  • themia
    ubåt skrev 2013-11-29 12:03:59 följande:
    Ipsos…. Har dom haft en siffra rätt hittills? 

status.st
    Rätt siffra, vad är det?
    Som man frågar får man svar, och alla har sin favorit bland opinionsinstituten.
  • ubåt
    themia skrev 2013-11-29 12:14:42 följande:
    Rätt siffra, vad är det?
    Som man frågar får man svar, och alla har sin favorit bland opinionsinstituten.
    Det förefaller som att Ipsos underskattar SD:s siffror.

Grejen är att Ipsos använder sig av telefonintervjuer vilka förefaller att kroniskt visa lägre resultat för SD än vad anonyma webbundersökningarna gör. Att sen SD skulle hamna på exakt samma siffra (8.5%) tre mätningar i rad verkar lite konstigt. Konspirationsteoretiskt går det i alla fall att ifrågasätta. Personligen tror jag att folk är mindre benägna att svara SD vid en telefonintervju än anonymt via webben.

review.ehl.lu.se/spelar-det-nagon-roll-vem-som-mater-opinionen/

"Fem av instituten gör telefonundersökningar, sex om man
    räknar in SCB och drygt sex med Sentio som delvis gjort telefonundersökningar.
    Bara UM och YouGov har hela tiden gjort webbundersökningar.

Det är också väl känt att växande partier som SD 
    riskerar att underskattas pga viktning mot föregående val".
  • themia
    ubåt skrev 2013-11-29 14:26:17 följande:
    Det är också väl känt att växande partier som SD 
    riskerar att underskattas pga viktning mot föregående val".
    Det försökte vi också påstå när Miljöpartiet var ungt. Ingen trodde på det då heller.
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-28 20:54:43 följande:
    Vi skall nog se till att även din kommun fylls med flyktingar+anhöriga. Så att kommunens ekonomi går åt pipan så som den gjort i så många andra mindre kommuner som välsignats med nya svenskar som du måste försörja.

Så att du sedan har en annan typ av anektoder att berätta.

Som sagt finns redan en hel del flyktingar och anhöriga men de lever inte i förorter eftersom vi inte har några sådana. Den här mindre kommunens ekonomi är sedan många år ansträngd eftersom det är ett gamalt brukssamhälle och många av de klassiska industrijobben har försvunnit, vilket givetvis inte har något som helst att göra med invandring och invandrare.

Skulle tro att jag alltid kommer att ha samma sorters saker att rapportera tillbaka från verkligheten utanför näthatsajternas  enkelriktade värld - blandad konfekt.
  • nihka

• JTA
    nihka skrev 2013-11-29 17:46:54 följande:
    Som sagt finns redan en hel del flyktingar och anhöriga men de lever inte i förorter eftersom vi inte har några sådana. Den här mindre kommunens ekonomi är sedan många år ansträngd eftersom det är ett gamalt brukssamhälle och många av de klassiska industrijobben har försvunnit, vilket givetvis inte har något som helst att göra med invandring och invandrare.

Skulle tro att jag alltid kommer att ha samma sorters saker att rapportera tillbaka från verkligheten utanför näthatsajternas  enkelriktade värld - blandad konfekt.
    Ja. Eller med andra ord: du lär fortsätta att rapportera små moraliskt uppbyggande berättelser om hur bra mångkulturen är, utanför den otäcka men faktiska verklighetens fakta och statistik. Det är väl ett sätt att genomlida vardagen.

• JTA

Btw www.dn.se/UploadedImages/ipsosgrafik.pdf
    Inte bli sannspådd?

Så vitt jag förstår har inget parti förutom SD flaggat för den minsta lilla begränsning av invandringen och med tanke på att några tiotals miljoner personer från tredje världen nu erbjudits möjligheten till permanent försörjning in blanco, finns det minst sagt gott om utrymme för begränsningar. Från den nivå vi nu befinner oss behöver vi inte öka invandringen för att även nikhas kommun snart skall behöva skära ner på allt till förmån för socialbidragsbudgeten.

Och övriga partier lär göra allt för att hålla SD borta, inklusive allianser mot all politisk övertygelse förutom i just denna fråga. Det lär göra detsamma om så SD får 20 %. Allt detta hade varit skrattretande i sin barnslighet om det inte hade varit för att resultatet bara kan bli kaos.

• nihka
    JTA skrev 2013-11-30 00:14:22 följande:
    Ja. Eller med andra ord: du lär fortsätta att rapportera små moraliskt uppbyggande berättelser om hur bra mångkulturen är, utanför den otäcka men faktiska verklighetens fakta och statistik. Det är väl ett sätt att genomlida vardagen.

Det är inte "små moraliskt uppbyggande berättelser om hur bra mångkulturern ser ut" utan bara hur det ser ut och hur det ser ut är som sagt blandat.

Mångkultur är bara en del av det hela för man är ju inte så insnöad som många SDare är att man tror att hela ens existens cirkulerar runt var andra ursprungligen kommer ifrån. Den som har mitt synsätt behöver inte alls genomlida någon vardag så som du pratar om att du gör utan man bara lever på. Själv är jag nöjd, men du låter inte alls nöjd. Funderat på att immigrera för en nystart? Ungern är ju ett ett SD-vänligt alternativ, fast inte ens där får man längre ostraffat skjuta ihjäl etniska minoriteter.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?