• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gustav Kirchhoff
    JTA skrev 2013-11-30 22:33:47 följande:
    Såg den debatten igår kväll. Garvade och deppade om vartannat.

Sanandaji är ju ingen politiker och precis som Kaplan påpekade kom han inte med några lösningar. Däremot formligen dränkte han Kaplan och Selimovic med fakta som visar att invandrare inte ens efter 20 år når den grad av egen försörjning som krävs för att vara nettobidragsgivare. Den fullständiga kapitulationen kom när Kaplan, som måste ha börjat känna av sin ohållbart kunskapsfientliga ståndpunkt började prata om att man inte skulle tänka i siffror, att globaliseringen är ofrånkomlig, att det handlar om humanism - för att till slut ha pratat sig själv övertygad om att invandringen ju ändå måste vara en vinst!

Jag kunde inte låta bli att tänka på diskussionerna med vissa här på FL.

Det deprimerande är att jag tror att många väljare ändå tycker att Kaplan och Selimovic låter vettigast. Sanandaji presenterar endast hårda kalla fakta om en hård kall verklighet. Kaplan och Selimovic är humanister, de tror på människor, ser det positiva, talar ur hjärtat. Det gör detsamma att de närmast står och ljuger.

Tyvärr tror jag att du har rätt, många tror att man kan vända dom kalla hårda siffrorna genom en romantiserad världsbild och ett engagerande "godhets-perspektiv"

Så fungerar det givetvis inte, men mellanstadie-läraren Kersin 42 lär nog tycka att Selimovic är en enastående politiker med hjärtat på rätt ställe och fortsätta rösta för ett Sverige mot ekonomiskt förfall där ingen kommer att ha det bra.

Tragiskt men sant.

• Ermenegildo
    100kgpappa skrev 2013-11-30 22:38:56 följande:
    www.dn.se/sthlm/sodertalje-sjukhus-har-fatt-n.../

Sen undrar jag varför det är ok att likställa alla som är för SD med folk som drar runt på stan med järnrör för att 1 person har gjort det, är det lika ok att säga att alla sossar misshandlar folk, bara för att en lokal SSU:ar slog en SD-politiker sönder och samman på en fest?

Tycker det är orimlig hetsjakt på just SD, i alla andra sammanhang fördöms sådan uttalanden direkt. Då är man väl inte bättre själv om man dömmer fler hundra tusen människor efter en persons handlande.
    Inget annat parti har bland sina högsta företrädare haft den typen av rötägg. Men, jag kan ändå hålla med om att det inte är helt rättvist. Samtidigt är det ju den typ av generaliseringar väldigt vanliga just från SD så det blir  patetiskt och lite löjeväckande när de förväntar sig att man ska tycka synd om dem. Men ok, låt oss utgå ifrån att de där SD:arna var enstaka ruttna äpplen och inte toppen av ett isberg av hatkultur.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • themia
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-11-30 22:01:35 följande:
    Tino Sanandaji, nationalekonom Institutet för näringslivsforskning, Jasenko Selimovic (FP), statssekreterare, Mehmet Kaplan, integrationspolitisk talesperson (MP), och Oscar Sjöstedt, budgetansvarig (SD). debatterar migration.

avpixlat.info/2013/11/29/det-oppna-landet-i-n.../

Två personer lägger fram fakta, två personer rabblar upp invanda floskler. Denna debatt som alla borde se, speciellt floskel-automaten och Annie Lööf röstaren som skrev inlägget ovanför detta.
    Håller helt med dig. Lyssna på Mehmet Kaplan och Jasenko Selimovic, två som vet vad de talar om.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:46:49 följande:
    Inget annat parti har bland sina högsta företrädare haft den typen av rötägg. Men, jag kan ändå hålla med om att det inte är helt rättvist. Samtidigt är det ju den typ av generaliseringar väldigt vanliga just från SD så det blir  patetiskt och lite löjeväckande när de förväntar sig att man ska tycka synd om dem. Men ok, låt oss utgå ifrån att de där SD:arna var enstaka ruttna äpplen och inte toppen av ett isberg av hatkultur.
    Det är iof också sant, men det blir lite komiskt om man nu är emot SD för att de är fördomsfulla, och sen själv är precis lika fördomsfull tillbaka, då är man ju inte bättre själv.

Någon kommentar på arbetssituation på Södertälje sjukhus, och andra i invandrartäta städer? Något är kraftfullt fel, varför kan inte de här människorna bete sig som folk? Hur kan man komma till ett land och söka hjälp, och sen misshandla personalen på sjukhuset som försöker hjälpa en, hjälp som man bara skulle kunna drömma om i sitt hemland. Och detta har inget med att man hamnar i en socialt utsatt grupp, det handlar om vanlig hyfs!

För mig är det obegripligt att det finns människor sombeter sig pådet viset.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Ermenegildo
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-11-30 22:34:35 följande:
    Hur skapas utanförskapet? Tino är tillsammans med Assar Lindbäck dom mest meriterade nationalekonomerna inom Sveriges gränser, båda är eniga om att den destruktiva MENA-invandringen måste minskas kraftigt om Sverige ska kunna bibehålla sin välfärd.

Häromdagen ertappade jag dig med att häva ut floskler om att den massiva invandringen från efterblivna mena-länder inte hade någon som helst inverkan på Sveriges ekonomi, vart har du fått det ifrån?Är det något som Annie Lööf nämnt mellan orden innovation och invandrade entreprenörer?

Ligger svårigheten i att tolka statistiken eller i att tro på statistiken?
    Lindbeck, heter han. Det är nästan lite lustigt med er SD-anhängare, när ni råkar snubbla över någon riktig människa som faktiskt har förmåga att argumentera rationellt och faktabaserat, och denne säger något som kan tolkas som kritiskt mot invandrings-eller integrationspolitik, då får ni fullkomligt ståfräs och så tror ni att ni hittat en ny Sverigedemokrat. Jag har hört åtminstone en del av vad Assar Lindbeck säger om invandring och integration och han säger att 1. Det är ett problem att så många invandrare inte kommer in på arbetsmarknaden (dvs utanförskapet) och 2. Sveriges välfärdssystem skulle inte klara en fri invandring (det senare troligen som en kommentar till Cs partiprogram där man på lång sikt velat nå ett samhälle med fri invandring)

Inget av detta är kontroversiellt, politiker från alla partier håller med.

Du "citerar" mig helt fel. Jag har sagt att SDs fokus på invandring för att förbättra Sveriges ekonomi är en total felprioritering. Det är inte samma sak som att säga att invandringen saknar ekonomisk betydelse. Hur många bibliotek Sverige har påverkar också vår ekonomi men om någon säger att de ska stänga alla våra bibliotek för att lösa Sveriges ekonomiska utmaningar är det svårt att ta en sån person på allvar. Och att kalla hela länder "efterblivna" som du gör säger en del om vad som egentligen är viktigt för dig. Det är knappast ditt brinnande intresse för ekonomi som får dig att skriva om invandring, eller hur?
  • JTA
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:42:12 följande:
    Men det väsentliga, igen, är ju att det ju inte är etniciteten som gör dig kriminell, tror du verkligen det själv? Läs förresten hela den ledare du refererar till själv.
    BRÅ visar att invandrare från vissa områden är överrepresenterade, men från andra områden underrepresenterade jämfört med svenskar, även efter att socioekonomiska variabler tagits med i beräkningarna. Eller med andra ord: Etnicitet har betydelse.

Men det väsentliga är den invandring vi faktiskt har. Stor invandring från utvecklingsländer i krig och kaos kan nog faktiskt bara sluta på ett sätt. Om du har problem med att acceptera vad BRÅ kommit fram till får du ändå lov att konstatera vad vi nu observerar i vårt samhälle. Det borde räcka så. Jag har faktiskt ingen aning om hur du försöker förklara saken.
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:42:12 följande:
    Ja, självklart ska vi arbeta mot invandrares kriminalitet på samma sätt som mot infödda svenskars kriminalitet. Poängen är att SD in arbetar mot kriminalitet, vilket det totala ointresset av allt annat än invandring visar, de arbetar mot invandring och invandrare. Vilka konstruktiva idéer har SD för att bryta invandrares utanförskap?
    Varför skulle vi arbeta på samma sätt med invandrares kriminalitet? Till exempel etniska kriminella nätverk och gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper. Specifika problem behöver specifika lösningar.

Jag vet, igen, inte mycket om vad SD egentligen vill göra. Men fan vad vi ställt till det för oss de senaste decennierna. Jag har ingen aning om hur vi skall komma tillrätta med invandrarproblematiken. Det är inte initiativ som saknas, vi har faktiskt öst resurser över integrationsprojekten men nästan helt utan resultat. Faktum är ju nu att även 20 år efter man kommit är man som grupp nettobidragstagare. Dvs ju fler invandrare, desto fattigare Sverige. Om en verksamhet har allvarliga problem, skall man då fortsätta verksamheten as usual, eller stoppa den och försöka göra någonting åt saken? 100 000 nya invandrare varje år är ju som att hälla bensin på elden.

• JTA
    themia skrev 2013-11-30 22:47:29 följande:
    Håller helt med dig. Lyssna på Mehmet Kaplan och Jasenko Selimovic, två som vet vad de talar om.
    Haha, ja, jag kunde inte låta bli att tänka på diskussionerna med vissa profiler här på FL när jag såg den debatten.

Men liksom, jag blir nyfiken: Kan du förklara hur Kaplan i debatten visade att han vet vad han talar om?
  • Ermenegildo
    100kgpappa skrev 2013-11-30 23:02:48 följande:
    Det är iof också sant, men det blir lite komiskt om man nu är emot SD för att de är fördomsfulla, och sen själv är precis lika fördomsfull tillbaka, då är man ju inte bättre själv.

Någon kommentar på arbetssituation på Södertälje sjukhus, och andra i invandrartäta städer? Något är kraftfullt fel, varför kan inte de här människorna bete sig som folk? Hur kan man komma till ett land och söka hjälp, och sen misshandla personalen på sjukhuset som försöker hjälpa en, hjälp som man bara skulle kunna drömma om i sitt hemland. Och detta har inget med att man hamnar i en socialt utsatt grupp, det handlar om vanlig hyfs!

För mig är det obegripligt att det finns människor sombeter sig pådet viset.
    Vad menar du när du skriver "de här människorna"? Påstår du att alla invandrare hotar och misshandlar sjukhuspersonal? Och var i artikeln får du överhuvudtaget uppgiften att det skulle handla om invandrare? Det känns som du - medvetet eller omedvetet - kör en typisk SD-argumantation här.

De individer - oavsett om de är från Bagdad eller Växjö - som hotar sjukhuspersonal ska givetvis lagföras för detta, helt oacceptabelt.
  • JTA
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:04:40 följande:
    1. Det är ett problem att så många invandrare inte kommer in på arbetsmarknaden (dvs utanförskapet) och 2. Sveriges välfärdssystem skulle inte klara en fri invandring (det senare troligen som en kommentar till Cs partiprogram där man på lång sikt velat nå ett samhälle med fri invandring)

Inget av detta är kontroversiellt, politiker från alla partier håller med.
    Men nu skojar du väl ändå?!
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:04:40 följande:
    Du "citerar" mig helt fel. Jag har sagt att SDs fokus på invandring för att förbättra Sveriges ekonomi är en total felprioritering. Det är inte samma sak som att säga att invandringen saknar ekonomisk betydelse. Hur många bibliotek Sverige har påverkar också vår ekonomi men om någon säger att de ska stänga alla våra bibliotek för att lösa Sveriges ekonomiska utmaningar är det svårt att ta en sån person på allvar. Och att kalla hela länder "efterblivna" som du gör säger en del om vad som egentligen är viktigt för dig. Det är knappast ditt brinnande intresse för ekonomi som får dig att skriva om invandring, eller hur?
    Men bibliotek och annan service stängs ju ner?

Så du menar att vi borde stänga ner invandringen?

Eller skojar du här också?
  • Ermenegildo
    JTA skrev 2013-11-30 23:09:20 följande:
    BRÅ visar att invandrare från vissa områden är överrepresenterade, men från andra områden underrepresenterade jämfört med svenskar, även efter att socioekonomiska variabler tagits med i beräkningarna. Eller med andra ord: Etnicitet har betydelse.

Men det väsentliga är den invandring vi faktiskt har. Stor invandring från utvecklingsländer i krig och kaos kan nog faktiskt bara sluta på ett sätt. Om du har problem med att acceptera vad BRÅ kommit fram till får du ändå lov att konstatera vad vi nu observerar i vårt samhälle. Det borde räcka så. Jag har faktiskt ingen aning om hur du försöker förklara saken.

Varför skulle vi arbeta på samma sätt med invandrares kriminalitet? Till exempel etniska kriminella nätverk och gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper. Specifika problem behöver specifika lösningar.

Jag vet, igen, inte mycket om vad SD egentligen vill göra. Men fan vad vi ställt till det för oss de senaste decennierna. Jag har ingen aning om hur vi skall komma tillrätta med invandrarproblematiken. Det är inte initiativ som saknas, vi har faktiskt öst resurser över integrationsprojekten men nästan helt utan resultat. Faktum är ju nu att även 20 år efter man kommit är man som grupp nettobidragstagare. Dvs ju fler invandrare, desto fattigare Sverige. Om en verksamhet har allvarliga problem, skall man då fortsätta verksamheten as usual, eller stoppa den och försöka göra någonting åt saken? 100 000 nya invandrare varje år är ju som att hälla bensin på elden.

Vad är det vi "nu observerar i vårt samhälle"? En förbättrad ekonomi, en i ett internationellt perspektiv ganska liten kriminalitet som inte ökar, en ökad livslängd etc. Är det det som skrämmer dig?

"Gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper"? Vilka då? Vad har du för belägg som stöder det? Tala ur skägget nu. Och vad är din "specifika lösning"?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?