Inlägg från: 100kgpappa |Visa alla inlägg
  • 100kgpappa

Varför hatar folk SD?

Men nihka, om någon påstår att en grupp människor är överrepresenterad i brottslighet, betyder inte det att man anser att alla i den gruppen är kriminella.

Jag tycker personligen att 12% i registret är mycket, speciellt om man räknar bort alla kvinnor som står för en väldigt liten del av brottsligheten, så är kanske siffran närmare 20% för männen, tycker du inte själv att det är rätt mycket?
    Men den siffran är helt ointressant om man inte jämför den  med någonting. Hur många personer som inte har invandrarbakrund är med i registret? Hur många promille av infödda svenskar döms för de grövsta våldsbrotten per år?

Jag har iallafall läst i BRÅ:s siffror att det är 4 ggr högre risk att en person med 2 utlandsfödda föräldrar hamnar i kriminalitet än någon där båda föräldrarna är födda i Sverige. Givetvis beror det inte på någon kriminell gen, men en del brottlighet kommer ju med kulturen, tex när en pappa knivar ner sin dotter för att rädda familjens heder, det förekomer liksom i västvärlden. Dessa brott är dock fortfarande relativt få, så det gör varken från eller till på statistiken. Däremot finns det en social bakgrund, dvs invandrarna hamnar ofta längst ner på samhällstrappan, men de som flyttar hit har ju fortfarande det bättre än där de kom ifrån, så de tror jag inte är speciellt överrepresenterade i brottstatistiken.

Problemet är deras barn, som inte är speciellt nöjda med att växa upp "fattiga" (med svenska mått) och som hellre ser en snabb väg till pengar i kriminalitet än hårt slit i skolan när man ändån inte får jobb pga av sitt namn. Kombinera det med en uppväxt i ruttna förorter, politiker som vägrar ta till sig problemen, och vi har en situation som bara blir värre och värre.

Orsak: En misslyckad intigrationspolitik där man tror att allt kommer att lösa sig av sig självt, för stor invandring i förållande till vad samhället klarar av, och inte minst, konsekvent förvägran av fakta och att vilja arbeta för lösningar på problem.

Om man vägrar inse att det finns ett problem med den invandringspolitik vi har idag, kan man heller inte jobba på en lösning eller att förbättra situationen, för det skulle innebära att man indirekt erkänner att man misslyckats. Och sen är man förvånad över att folk tröttnar och lägger sin röst på SD för att de inte ser något annat alternativ, då alla andra partier konsekvent vägrar att diskutera frågan.

Statistik går att vända och vrida på åt båda håll, men jag tycker att du gör lika fel som vissa SD-anhängare och redovisar bara sådant som passar dig, och utelämnar annat.

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 21:47:05 följande:
    Ska du göra en rättvis jämförelse av kriminalitet i olika grupper måste du givetvis titta på fler faktorer än bara etnicitet och ursprung. Arbetslöshet, inkomst, socialt nätverk etc. Tar du med allt det där brukar det landa i att infödda svenskar med lika dåliga grundförutsättningar är ungefär lika kriminella.

Men sen är frågan varför någon överhuvudtaget tar fram statistik över kopplingen kriminalitet - ursprung. Som många gånger konstaterats är det ju trots allt snack om "överrepresentation" inte ursprunget som gör dig kriminell. Du går inte runt och slår folk på käften för att du är från Mogadishu eller från Lindesberg, även om SD gärna vill få folk att tro det. I SD:s enkla värld stänger vi gränserna och vips försvinner alla Sveriges problem. Lite märkligt då, kan man tycka, att länder utan invandring har lika mycket brottslighet och att Sveriges brottslighet knappt påverkas alls av antalet invandrare.

Om du seriöst vill ha ett väldigt enkelt sätt att drastiskt minska brottsligheten - synnerhet våldsbrott - ska du totalförbjuda alkohol. Alkoholpåverkade är helt extremt överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är väldigt märkligt att inte SD som ju verkar så oroade av kriminaliteten inte lobbar för det. Man får nästan känslan av att de i själva verket skiter i brottsligheten och är ute efter något helt annat....
    Det var ju lite det jag försökte få fram, poängen med att titta på ursprung är att belysa att våran invandringspolitik inte fungerar, vi skapar dom här problemen genom den politik vi har.

Sen finns det vissa andra skillnader också, Huvuddelen av de  som kommer hit har ju inte direkt våran syn på jämlikhet, yttrandefrihet och demokrati, där finns det ju lite att jobba på med information och omskolning.

Jag har faktiskt inte uppfattat att SD vill stänga gränserna, utan minska invandringen till en mer rimlig nivå, och även om de är det enda parti som säger det, så är det ju en rätt vanlig uppfattning bland folk i allmänhet.

Håller med dig om alkoholen, men man kan ju fokusera på mer än ett problem. Att ha en rimlig invandring och ge folk som kommer hit en rimlig möjlighet att intigreras i det Svenska samhället, istället för att fösas ihop i områden ingen annan vill bo i, och som är rena gangsterskolorna i många fall. Det vi såg i sommras var nog bara början, och varje gång det händer får SD några tusen nya anhängare.

Tror vi kommer att få se en riktigt tråkig samhällsutveckling, med mycket upplopp, kravaller och sammanstötningar mellan olika etniska grupper, den vägen vi kör på ommer inte att fungera hur länge som helst.

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:28:33 följande:
    De där upploppen var rätt rejält överdrivna. Här en som vanligt kul kommentar av Johan Hakelius: www.affarsvarlden.se/tidningen/article3703490...

Ingen är gladare än jag om man kan fokusera på mer än ett problem, men det är nog en uppmaning som främst ska riktas mot SD...

Samhällsutvecklingen blir vad vi gör den till. En liten grupp extremister försöker driva fram hat och "raskrig", drar runt på stan med järnrör och kallar andra medborgare för babbe eller hora. Det är den gruppen ska man hålla koll på och ta tydligt avstånd ifrån, de är de som förstör för alla oss andra vanliga svenskar.
    www.dn.se/sthlm/sodertalje-sjukhus-har-fatt-nog-av-hot-och-vald/

Oväntat att sådant här händer i en av våra invandrartätaste kommuner. Där jag bor händer sånt här i princip aldrig, i Södertälje får de gör ingripande varje dag. När ska problemet tas upp?

Som sagt, vi gör vårt samhälle till vad vi vill, och se vart det är på väg.

Sen undrar jag varför det är ok att likställa alla som är för SD med folk som drar runt på stan med järnrör för att 1 person har gjort det, är det lika ok att säga att alla sossar misshandlar folk, bara för att en lokal SSU:ar slog en SD-politiker sönder och samman på en fest?

Tycker det är orimlig hetsjakt på just SD, i alla andra sammanhang fördöms sådan uttalanden direkt. Då är man väl inte bättre själv om man dömmer fler hundra tusen människor efter en persons handlande.
  • 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:46:49 följande:
    Inget annat parti har bland sina högsta företrädare haft den typen av rötägg. Men, jag kan ändå hålla med om att det inte är helt rättvist. Samtidigt är det ju den typ av generaliseringar väldigt vanliga just från SD så det blir  patetiskt och lite löjeväckande när de förväntar sig att man ska tycka synd om dem. Men ok, låt oss utgå ifrån att de där SD:arna var enstaka ruttna äpplen och inte toppen av ett isberg av hatkultur.
    Det är iof också sant, men det blir lite komiskt om man nu är emot SD för att de är fördomsfulla, och sen själv är precis lika fördomsfull tillbaka, då är man ju inte bättre själv.

Någon kommentar på arbetssituation på Södertälje sjukhus, och andra i invandrartäta städer? Något är kraftfullt fel, varför kan inte de här människorna bete sig som folk? Hur kan man komma till ett land och söka hjälp, och sen misshandla personalen på sjukhuset som försöker hjälpa en, hjälp som man bara skulle kunna drömma om i sitt hemland. Och detta har inget med att man hamnar i en socialt utsatt grupp, det handlar om vanlig hyfs!

För mig är det obegripligt att det finns människor sombeter sig pådet viset.
  • 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:11:20 följande:
    Vad menar du när du skriver "de här människorna"? Påstår du att alla invandrare hotar och misshandlar sjukhuspersonal? Och var i artikeln får du överhuvudtaget uppgiften att det skulle handla om invandrare? Det känns som du - medvetet eller omedvetet - kör en typisk SD-argumantation här.

De individer - oavsett om de är från Bagdad eller Växjö - som hotar sjukhuspersonal ska givetvis lagföras för detta, helt oacceptabelt.
    Jag sa INTE att alla invandrare beter sig, det var din tolkning, utan syftade på just de människor som beter sig illa. Hur ska man annars skriva?

Jag syftade alltså på de männsikor som kommer hit från andra länder och sen inte kan uppföra sig. Det inbegriper alltså inte de människor som kommer hit från andra länder och kan uppföra sig, dvs huvuddelen skulle jag tro, annars hade väl sjukhuset varit tvungen att stänga.

I artikeln står de att de satt upp skyltar på 4 olika språk med vilka regler som gäller, så det är ganska uppenbart att det är nyanlända som inte lärt sig svenska ännu som det handlar om. Är man någorlunda normalbegåvad kan man läsa mellan raderna.

Nu är det ju så att detta probemet finns ju bara på sjukhus i invandrartäta områden, så med viss slutledningsförmåga kan man dra slutsatsen att det är invandrare som står för problemen, precis som man kan anta att det är invandrare som bränner bilar i en invandrartät förort, eller att det är stockholmare som ligger bakom när det är supporterbråk mellan Hammarby och Djurgården.
  • 100kgpappa
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:17:57 följande:
    Vad är det vi "nu observerar i vårt samhälle"? En förbättrad ekonomi, en i ett internationellt perspektiv ganska liten kriminalitet som inte ökar, en ökad livslängd etc. Är det det som skrämmer dig?

"Gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper"? Vilka då? Vad har du för belägg som stöder det? Tala ur skägget nu. Och vad är din "specifika lösning"?
    De senaste 20 åren har jag läst om en gruppvåldtäkt som begick av Svenska förövare. Var iof bara vittnesuppgift, de hittade aldrig svinen den gången. I alla andra fall jag har fakta om, dvs jag har läst namnen på de åtalade, så har de haft invandrarbakgrund. Och det har oftast varit män/pojkar från kulturer där kvinnan har en mycket underordnad ställning, och där många ser svenska tjejer som hederlösa horor pga av det sätt som kvinnor i västvärlden lever, dvs egen sexualitet, klär sig som de vill osv.

Det har skett en kraftig ökning av just den här typen av sexuellt våld det senaste decenniet. Men det kan ju vara så att alla gruppvåldtäkter som sker av svenska män helt enkelt inte rapporteras i medier över huvudtaget, utan bar de 10-15% som begås av män med invandrarbakgrund (som det borde vara om förövarna är jämt fördelade.

Men det är den bild jag har fått iallafall. Hade gärna sett att den inte var sann, du får gärna motbevisa mig, detta är punkt jag gärna har fel på.

Andra saker som skett i vårt samhälle (utan att lägga skuld på någon, bara ett konstaterande) är ökad närvaro av organiserad brottslighet, sjuka mängder vapen bland kriminella (politikernas svar på det är att göra det svårare för tävlingsskyttar att utöva sin sport...), försvaret är i princip nerlagt, sjukvårdspersonal larmar om att deras situation börjar bli ohållbar, likaså inom äldrevården, Polis, räddningstjänst och ambulanser råkar ut för bakhåll och överfall i vissa bostadsområden, skjutningar i storstäderna är vardagsmat, försämring av a-kassa och det social skyddsnätet, sjukhus som måste lägga ut miljoner på att skydda sin egen personal, kraftig ökning av sexuellt våld utfört av unga killar (iallafall i vissa söderorter), en skola som mår allt sämre.

Jag är uppriktigt orolig för vart vårt samhälle är på väg, ångrar ibland att jag skaffat barn, för jag tror de går en mörk framtid tillmötes (Och jag har inte invandring åtanke, det är en ganska lite fråga jämfört med mycket annat)
  • 100kgpappa

En mycket klok skriven artikel:

www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sakine-madon-aven-invandrare-kan-vara-rasister/

Hade någon utan invandrarbakrund skrivet den hade det blivet ramaskri, men det är svårt att vifta med rasistkortet eller SD-argumentet här.

Ännu en anledning till vi borde ha mindre (inte samma som att stänga gränserna) samt att politiker måste våga börja diskutera problemen med mångkultur och hög invandring, inte bara fördelarna.

• 100kgpappa
    nihka skrev 2013-12-03 01:32:08 följande:
    Nej, jag har jag förstått det, vilket förstås inte innebär att alla har förstått det.

När det gället att klumpa ihop så är det ingen som förespråkar att vi exempelvis ska förpassa alla män från våra gator för att män är superkraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken medan att stänga gränserna för alla från mellanöstern och nordafrika verkar vara ett fullgott alternativ för många SDare. Man ska tydligen bara klumpa ihop när det handlar om människor från andra länder. 

Jag håller absolut med dig om att jag här bara redovisar sådant som passar mig och utelämnar annat. Jag gör det främst av 2 orsaker:

1) I SD-dominerade trådar är jag ute efter just den motvikten eftersom nidbilden trummas ut konstant.
    2) Kanske någon av de många SDare känner igen sig och fattar hur snett ute de är (fat chance).

Balanserade resonemang har jag provat med tidigare men de funkar inte på främlingsfientliga och rasister.

BRÅs siffror är från 1994 och 2005.

Problemet är vissas bild av deras barn. De kommer hit och antingen tar våra jobb eller lever på våra skattepengar - de kan aldrig göra rätt. Jag har fått frågan så många gånger: Vad heter dom (partiet) som inte vill ha oss här? Ja, vad svarar man?

En sak som jag tycker vi skulle göra annorlunda är hur vi hanterar ensamkommande flyktingbarn. Många bor i gruppboenden och där tycker jag att familjehem borde vara normen så man får något som liknar föräldrastyrning under de identitetssökande svajiga tonårsåren.
    Jag ser det mest som att det just nu finns en obalans mellan hur många som flyttar hit och resurserna för att integrera dem i samhället, därav att de flesta invandrartäta förorter har lägre sysselsättningsgrad (och många av de om har jobb har lågbetalda skitjobb), vilket i sin tur ger ökad kriminalitet och annat elände.

Det jag saknar är en seriös debatt från politiskt håll hur man skall komma tillrätta med det här, och faktiskt erkänna att det finns stora sociala problem med invandringen.

Jag klumpar inte ihop folk, men när jag ser tydliga tendenser inom vissa grupper är jag intresserad VARFÖR är det så, hur kan vi förbättra situationen.

Men vi kan kanske vara överens om att integrationspolitiken inte fungerar särskilt bra, eller?
  • 100kgpappa
    nihka skrev 2013-12-03 00:39:26 följande:

Min ironi bygger på resultatet av din räknevurpa. Hur som helst går det inte att komma ifrån att brottslighet är frikopplat från gener och nationalitet per se. Om man ska ha någon chans att lösa något får man börja titta på VARFÖR vissa människor begår brott och inte vilket folkslag de tillhör och vilken nationalitet de har.

Det där är ju faktiskt inte helt sant, om man tittar på nationalitetssbiten och kulturbiten, då vissa handingar som är olagliga här, tex att slå eller våldta sin fru eller helt lagligt och inte ens ses som något konstigt i vissa länder.

Hedersmord är något annat som är en kulturel prägel att man har ihjäl sina kvinnliga släktingar som man anser ha förstört familjens heder. Det förekommer liksom bara inom vissa kulturer. Där är det viktigt med den inre kritiken, dvs de som tar avstånd ifrån sånthär måste jobba hårt för att förändra attityden hos sina landsmän, för kritik utifrån verkar inte fungera alls. Läste om en rapport angående medling inom familjer där unga tjejer upplevde hedersvåld. Efter att familjerna lovat att ändra sig, så slutade det ändån med tvångsgiftermål för de flesta tjejerna, en hade blivit mördad.
    Detta är ett stort problem som mest sopas under mattan, eftersom det är så känsligt att ha kritik eller fördöma företeelser inom invandrargrupper. Det är lättare att itne låtsas om det, för riskerar man inte att få rasist eller SD-stämpeln.

Jag skulle också vilja se en utredning varför i princip alla gruppvåldtäkter begås av män/pojkar med utländsk härkomst. Anledning till att jag anser det är att jag de senaste 20 åren endast läst om ett enda fall där förövarna varit svenska, alla andra där jag har fakta, dvs det är inga gissningar, utan jag har läst domarna och åtalen, så är det folk med invndrarbakgrund.
      Du får gärna motbevisa mig, jag mår riktigt illa varje gång jag läser om ännu ett fall (vilket är rätt ofta nuförtiden), och vill inte att det ska vara en "importerad" brottslighet, men mina observationer ger tyvärr den bilden.

Personligen tror jag det har mycket med att göra med den kvinnosyn som råder i det länder där dessa män kommer ifrån. Kontrasten mot att möta svenska kvinnor, som har fri (någorlunda iallafall) sexualitet, klär sig som de vill, gifter sig med vem de vill osv är ju ofantligt mot deras uppfattning att en kvinna är underställd mannen, ska göra som hon blir tillsagd och har förlorat sin heder om hon har sex före giftermål.
       Att förövare efteråt i vissa fall skrutit om våldtäkten för alla i sin omgivning ger också en bild av att man inte anser att man gjort något fel, eller inte förstår att det är en brottslig handling i Sverige,

Läste i en norsk tidning där de intervjuat några afrikanska män, och de sa det rakt ut,  "Vi våldtar norska kvinnor för att de har ingen heder", och räknade sen upp de exemplen jag gav ovan.

Detta är något vi behöver bli mycket bättre på bemöta, och våga inse att folk i andra delar av världen har inte samma värderingar som oss i alla lägen, och tydligt utbilda dom i vad som gäller här, vilka lagar och regler som gäller i en demokrati och rättstat. Mycket som vi tar som självklart är inte det för någon som växt upp ett religöst styrt samhälle, utan vare sig demokrati, rättssäkerhet eller fungerande välfärd.

För att citera en lärare på SFI "Det räcker inte att lära nyanlända att tala svenska"

• 100kgpappa
    hejsonja skrev 2013-12-03 23:49:39 följande:
    Det är inte Sveriges invandrarpolitik som har gått snett, det är den globala situationen som är ohållbar , så ohållbar att många människor måste fly hals över huvud för att skydda sig själv och sina närmsta. 

När de kommer hit tycker jag att det är ett märkligt beteende av oss att då sitta och säga att vi äger landet och att de inte är välkomna. 
    Vadå äger landet?

Jag föddes här men betyder det att jag äger landet? Märkligt sätt att resonera på tycker jag.

Jag hatar inte sverigedemokrater då jag är uppväxt mitt ibland människor som har de åsikterna,
    men SD är ett djupt rasistiskt och fascistiskt parti (det är helt uppenbart) och jag vill inte lägga min röst eller stödja en ideologi som går ut att sparka på människor pga nationalitet eller hudfärg. Eller för att folk från andra länder skulle ha "dålig kvinnosyn". 
    Jo, vi äger faktiskt landet, så funkar det i hela världen sen ganska många hundra år tillbaka. Ett världsamhälle är kanske en fin tanke, men helt orealistisk att genomföra. Det har aldrig fungerat tidigare i historien, och kommer förmodligen aldrig att göra det i framtiden heller.

Vet inte om du syftade på mig, jag skrev inte att vi skall sparka på folk som har dålig kvinnosyn, men vi ska utbilda dem så att de får en annan syn som mer passar in i ett modernt samhälle. Eller är det orimligt tycker du?
  • 100kgpappa
    hejsonja skrev 2013-12-04 00:48:55 följande:
    Jag tycker inte att det låter orimligt att låta folk flytta omkring som de själva önskar och känner behov av. Att hålla på och "kasta ut" människor som kommer från brinnande sjunkande skepp känns inte riktigt humant. Jag har aldrig bett om att få äga det här landet men eftersom jag tydligen gör det så vill jag dela det med de som behöver och vill komma hit. 

Tycker för övrigt att "så har vi gjort i flera hundra år" är ett förståligt skäl men inte direkt ett bra skäl till att fortsätta med nånting. 

Och jag är så trött på det här med kvinnosynen. Det är klart att rutten kvinnosyn är rutten. Men det är ju inte bara män som kommer hit. Det är just kvinnor som också kommer hit. Ska de behöva åka tillbaka till ett land där kvinnosynen tydligen är rutten? 

Så vill inte jag behandla en syster.
    Men jag har inte sagt att de ska åk tillbaka, bara att de måste vara beredda att ändra sina åsikter.

Håller med dig om kvinnorna, hade gärna sett att vi prioriterade kvinnor före män, då de oftast är mer utsatta (Har varit i några "katastrofländer" så jag har själv sett hur illa det är mitt framför ögonen

Problemet är att med det systemet vi har i världen skulle det inte funka med fri rörlighet, det finns förmodligen en miljard människor som skulle få det bättre om de flyttade hit, om 1% valde att göra det skulle hela vårt samhälle kolapsa i kaos helt enkelt. Varje samhälle måste ta emot folk i den takt det kan hantera dom, för stor ökning av befolkningen på en gång fungerar inte, inte ens om alla i landet är positiva (vilket du mycket väl vet att alla inte är, varken svenskar eller invandrare).

Bostäder skulle inte räcka, sjukvården skulle inte klara av det, mat skulle inte räcka osv. Vårt land har varit i liknande situationer som många länder har idag (det ironiska är att de länderna var betydligt mer utvecklade än vad vi var på den tiden), med inbördeskrig, svält och allmän laglöshet. Men vi (eller våra förfäder) tog oss ur det, på egen hand, och den vägen måste andra länder gå också. Att bara flytta problemen nån annanstans löser ingenting.

Så ser den bistra verkligheten ut. Visst ska vi hjälpa, men det finns gränser för hur mycket ett litet pluttland, med mindre befolkning än vissa städer i europa, kan hantera. Och jag ser tydliga tecken i samhället att vi ligger över den gränsen.
  • 100kgpappa
    hejsonja skrev 2013-12-04 01:21:26 följande:
    Det är inte helt lätt att ändra sina åsikter i en handvändning. För att ändra en åsikt måste man se att den andra åsikten fungerar (alltså stämmer), är positiv samt känns bra och rätt i magen. Annars ändrar man inte åsikten. Det är liksom ingen skillnad mellan dig och mig och någon annan människa när det kommer till att ändra åsikter. 

Det här att de måste stanna och ta tag "i sin egna skit" typ tycker jag bara är mystisk. Skulle aldrig begära det av en syster eller bror, att stanna i en krigszon för att några förfäder nån annanstans lite vagt "fixade det där" i nån historia som är svår att greppa. 
    Men ser du då inget problem med att det flyttar hit folk som anser att kvinnor är underställda män, en kvinna som har sex innan giftermål inte har nån heder (dvs i princip alla svenska kvinnor),  att kvinnor ska foga sig efter mannens vilja osv. Jag ä frågande till om man inte har förbrukat sin rätt att bo i ett land om man inte kan ta till sig de värdingar som gäller där, utan håller fast vid det som gäller där man kommer ifrån.

Jag tror inte heller att de ändrar sig nämvärt, och detta är en källa till problem, när människor med vitt skilda värderingar ska bo ihop, det bäddar för problem, vilket vi ser frukterna av idag.
  • 100kgpappa
    Velouria skrev 2013-12-04 18:03:40 följande:
    www.interasistmen.se/dumheter/era-patetiska-l.../ Vad kan man förvänta sig av Sd och deras sympatisörer när Ekeroth är såhär omogen och full av aggression? Jag tycker att den lilla sionisten ska ta sin kriminella mamma och tillsammans åka till sin terrorstat Israel. Där är de dessutom mer fria i hur de uttrycker sitt muslimhat.
    Men antisemitism är helt ok märker jag...
  • 100kgpappa
    hejsonja skrev 2013-12-04 23:56:39 följande:

"Jag tror inte heller att de ändrar sig nämnvärt"
    Vilka de? Vem av mina grannar pratar du om nu? Grannen mittemot eller grannen i samma trappuppgång? 
    Eller pratar du om dina egna grannar? 

Du använder generaliseringar som om de vore fakta. Du framställer invandrare som onda och farliga, och infödda svenskar som goda och hederliga. 

Det är klart att det uppstår problem med folk som vägrar se människovärden och som saknar empatiförmåga av en eller annan anledning. 
    Men det finns ingen "god" resp "ond" sida i det här.

De som har de värderingar så klart! Du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt, det är ganska lågt.

Jag har ALDRIG påstått att alla som är födda utanför Sverige är rabiata kvinnohatare, det finns hela skalan, från de som kommer hit just pga att inte delar sitt hemlamds värderingar, till de som vägrar att vika en tum från sina åsikter.
  • 100kgpappa

Absolut är det inte svart-vitt, men det är  trots att generellt skillnad på kvinnosyn bland Svenska män och tex Afghanska män, så är det bara.

Vi har inte en kultur där 98% av äktenskap är arrangerade, där flickor köps av sin blivande mans familj, där 70% av kvinnor upplever våld/sexuelly våld i hemmet.

Det stämmer ju inte på varje enskild individ, men ta ut 100 män uppväxta i Sverige och 100 män från tex Afggahinstan och jämför deras syn på kvinnor. Tror det finns nån skillnad?

• 100kgpappa
    hejsonja skrev 2013-12-05 10:13:28 följande:
    Jag har ingen detaljrik koll på det där och jag skulle gärna vilja se var du fått siffrorna ifrån. Menar du alltså att siffrorna ser ut så bland inflyttade afganer?

Och alltså det är självklart att dålig människosyn är ett problem. Och självklart är patriarkala strukturer ett problem. Det är mönster som inte är acceptabla och som måste brytas, oavsett land eller kultur och svårighetsgrad.
    Det där är officiella siffror från Afghanistan (har varit där, därav att jag är ganska insatt i just det landet, och det var riktigt läskigt att se hur kvinnor hade det där).

Är man uppväxt i en sådan miljö, så är det högst troligt att man är färgad av sin omgivning, mer eller mindre.

Kommer du ihåg våldtäkten på flyktingförläggning, där 8 Afghaner (eller 7, den 8:e stog bara och runkade framför ansiktet på henne och belv frikänd).

Detta är ett tydligt exempel på hur illa det kan gå (men inte med automatik) när man inte tar någon hänsyn till att det finns kulturella skillnader.

I Afghanistan lever kvinnor och män helt åtskillda. En man kommer aldrig att se mer än fotknölarna och ansiktet (i de mer moderata delarna) av en kvinna förren han blir gift, och det blir han bara om familjen har råd att köpa en fru till honom.

När då det dyker upp en ensam kvinna, festklädd (I Afghanistan kan det bli folksamling med unga män om de ser en kvinna bara överarmar eller utsläppt hår. Det låter kanske otroligt, men det är så) och lite påverkad, så kan det bli för mycket för de här männen som aldrig har umgåtts eller pratat med en  kvinna utanför sin egen familj.
       Situationen skulle aldrig kunna uppstå i Afghanistan, och skulle en kvinna uppträda så skulle hon bli oerhört hårt straffad, förmodligen ihjälslagen på plats av en rasande mob.

Hennes vittnesmål om att de skrattade, klappade händer mm ger en bild av att de faktiskt inte inser att de gör något fel, utan mer vilket underbart land där kvinnor bara dyker upp och erbjuder sig, för så uppfattas en kvinna enligt deras referenser.

Nu delar inte alla Afghaner den kvinnosynen dock, det finns goda krafter där med, men risken att en kvinna blir våldtagen om hon omgås ensam med män från en starkt kvinnofientlig kultur är ju avsevärt större än om hon umgicks ensam med ett gäng västerändska män. Speciellt när de  nyss kommit hit och inte vant sig hur det ser ut i Sverige. Utbildningsnivån är otroligt låg i Afghanistan, de var förmodligen inte medvetna hur stor skillnad det är på vårt sätt att leva.

Jag har pratat med en del Afghaner i Afghanistan, och deras värlsuppfattning var ganska annorlunda, milt sagt. Och det beror på att de inte har haft nån skolgång i princip, förutom koranskolor. Även höga tjänstemän kunde inte peka ut sitt eget land på jordglob tex

Tyvärr är vi lite naiva i Sverige när det gäller sådana frågor, och ämnet är känsligt, efter som det brukar spåra ur efter 5 sekunder.

Min poäng är att vi måste vara medvetna om den här problematiken, men samtidigt inte utgå från att alla är potentiella våldtäktsmän. En ganska svår balansgång dock att få fram våra värderingar utan att mottagarna känner sig kränkta.

I fallet på flyktingförläggningen hade det räckt med att hon haft en manlig kollega med sig, då hade det inte hänt, och ingen hade känt sig kränkt heller.
  • 100kgpappa
    hejsonja skrev 2013-12-05 11:33:42 följande:
    Kort och gott verkar det inte så konstigt om folk flyr från Afghanistan. Det låter som en mardröm där. 
    Önskar inte ens min värsta fiende att behöva leva i det du beskriver. Kvinnor borde få fripass över gränsen.

Och som sagt. Patriarkalt våld och hat mot kvinnor är ett mycket allvarligt samhällsproblem.
    Skriver under på det! Tyvärr är möjligheten för en ensam kvinna att lämna landet extremt svår jämfört med för en man.
  • 100kgpappa
    nihka skrev 2013-12-05 21:45:42 följande:
    Om man använder invandrarghetton som rättesnöre kan det förstås vara svårare att se vad som fungerar. I min kommun har det inte förekommit en enda gruppvåldtäkt och inte en enda bil eller ens papperskorg har satts i brand av några invandrare. Ändå är de hyffsat många i förhållande till invånarantalet. Det fungerar mycket bättre att sprida ut flyktingar i landet, men många unga vill förstås flytta till en större stad där det är mer puls eller till städer där man hittar många av sina fd landmän. Det bästa är att komma ensam från sitt land till ett litet ställe där ingen pratar ens språk. Trist i början, men de lär sig svenska på rekordtid. Ett stort problem är när asylsökande inte stannar där de är anvisade utan flyttar självmant till våra stora städer och tränger ihop sig i en lägenhet tillsammans med släktingar och vänner och tar smällen att man mister alla sina bidrag. De blir fattigare än fattiga.
    Det fungerar ju olika i olika kommuner, verkar som om det framförallt är i storstäderna det har ballat ur.

Här är vi helt överens! Det är fullt naturligt att söka sig till likasinnade, hade jag flyttat till Iran hade jag ju mycket hellre bosatt mig i ett område med många svenskar, även om jag visste att det innebar sämre möjlighet till jobb och integrering, helt enkelt för att de är tryggare.

Nu är det ju fritt att bosätta sig vart man vill, men jag tror också att vi hade haft en bättre situatiom om man hade tvingat folk att bo minst 10 år på den ort man blir hänvisad, fast samtidigt rimmar det ju illa med övriga värderingar i samhället. Men absolut skulle den familjen komma bättre in i samhället, och barnen skulle få en bättre uppväxt än i ett utsatt område där det är i princip standard att de hamnar i någon form av gäng.

Sen är det även mer positivt för Svenskar, då ett litet antal invandrade familjer inte ses som något hotfullt, (förutom de mest inbitna rasisterna, de kommer alltid att vara negativa) medans inte speciellt många är intresserade av flytta in i ett område som är väldigt invandrartät (förutom de mest inbitna rasisterna, de kommer alltid att vara negativa)

Hade den diskussionen med en barndomskompis som är milt sagt engagerad i SD, och han har en Irakisk familj som granne, (som han inte gillar per automatik). Han bor i en liten by landet (400 invånare) och jag påtalade att det är väl mycket bättre att de bor där än i en förort i Malmö. Han sa att det kvittar, "de har det i sig..."
    Blir lite trött på honom ibland faktiskt.

Men för 20 år sen placerade man dit ca 400 flyktingar på en gång, det funka inte så bra, det blev lite för mycket på en gång, fy-fan vad folk var neg, och många av de som kom bättrade inte riktigt på situationen heller tyvärr.
       Men vi fick en ybergrym kille som hette Abbas till fotbollslaget, han var lätt 3-4 divisioner upp i nivå, men det lika bra att han inte kunde svenska när vi spelade mot andra lag, om jag säger så...

Bor själv i en liten pluttby på landet, och hade gärna sett att någon invandrad familj flyttade hit, behövs fler barn här ute, men det närmaste invandrarfolk som finns här ett gammalt tyskt par. Är likadant i alla byar runtomkring, de som kommer till kommunen bor i princip allihop i samma område, och givetvis undviker alla andra det området...

Vi har en norrman också kom jag på, men det är inte riktigt samma sak...

• 100kgpappa
    Bjoer skrev 2013-12-05 21:50:51 följande:
    Fast det är större chans att deras barn kommer ha sunda värderingar om den växer upp här än i Afganistan. Det måste ju ändå vara positivt, eller hur?
    Det är sant, tyvärr ser vi det omvända också, att unga män vänder sig från det svenska samhället och blir extremister istället. Oavsett så är det inte helt lätt att pussla ihop folk ifrån hela världen i en fungerande symbios.
  • 100kgpappa
    ubåt skrev 2013-12-06 01:18:20 följande:
    För min egen del tror jag att min inställning skulle vara avsevärt mindre negativ om fusket faktiskt beivrades, brottsdömda utvisades i högre utsträckning och ansvariga politiker tog problemen på allvar i stället för att producera floskler som ingen vettig människa längre tror på. Dessutom menar jag att den fria (mer eller mindre) sjuk- och tandvården för personer utan uppehållstillstånd är ett hån mot skattebetalare och laglydiga - invandrare såväl som svenskar. Rotfyllning 4000 kr vs. en femtiolapp. Det gör mig faktiskt riktigt arg. För att inte tala om den retroaktiva föräldrapenningen som fortfarande gäller… Grrrrrrr..

Obs. att jag inte skyller detta på invandrare/flyktingar utan på regering och riksdag.

Vad gäller Syrien håller jag med dig om resten av EU (och världen) men anser att uppehållstillstånden skall vara tillfälliga. Vi borde också i syrienfrågan vara mer lyhörda inför vad UNHCR vill - dvs. öka biståndet och hjälpa mer i närområdet.
    Oavsett om det är en liten del eller inte borde det följas upp, för det ger en tydlig signal att vi inte accepterar fusk och mygel. Framförallt borde även innefatta de som är skrivna här, men i praktiken bor i sitt ursprungliga hemland. Även om det bara är nån ynka procent, så är det väl inte orimligare än när man kollar upp folk som har sjukförsäkring som fuskar. Det är också endast en liten del, men signalvärdetär viktigt. Finns det ingen kontroll alls kommer fusket att öka.

Vi måste ha nått den mognaden i det här landet nu att staten kan kontrollera om personer har rätt till de bidrag de får, även om de är invandrare. Tyvärr tror jag sådan förslag kommer mötas med argumentet "hetsjakt på invandrare"

Man kommer även att ta bort det argumentet från SD-anhängarna att "invandrare bara lyfter bidrag fastän de inte ens bor i landet"

Ett ganska enkelt knep för att plocka röster från SD
Svar på tråden Varför hatar folk SD?