• AngelandDevil

Följas åt till ny graviditet efter missfall?

Tänkte skapa en mer aktiv tråd för oss som har ett missfall i bagaget och försöker bli gravida på nytt. Någon som vill följas åt?

Själv slutade jag blöda efter missfallet för en vecka sedan, svårt att säga när exakt missfallet skedde men blödningen slutade i v. 5+2, jag hade då blött i åtta dagar. Gravidstickorna visade gravid men strecken blev svagare fr.o.m. v.5+0 tills de tillslut försvann. Nu så väntar jag på att något nytt ska hända med kroppen. Mens, ägglossning, vad som helst!

Skulle vara skönt att få följas åt med andra i samma situation som försöker att bli gravida på nytt efter ett missfall. Hjärta

• Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter missfall?
  • F89

Tänker att jag kanske borde presentera mig för övriga också : )

Är 24 år gammal och slutade med p-piller i maj.

Hade sista mensen 28 juli och fick ett positivt graviditetstest 26 augusti. Jag var i himlen!

Nästan samma dag som jag gick in i V 9 så fick jag en känsla av att något var fel.  Jag kan inte förklara exakt vad det var eftersom mina symptom var desamma men det var bara en obehaglig känsla. Dagarna gick och känslan släppte inte så jag ringde och bokade ett privat UL för att lugna ner mig.

Där konstaterades uteblivet missfall (MA). Troligtvis hade det gått snett redan i V 5-6. Fick vänta en vecka och träffa ytterligare en läkare som konstaterade samma sak. Hela min värld gick sönder.
    Var sjukskriven hela förra veckan men nu är jag tillbaka på jobbet.

Har fått väldigt bra stöd från vården och fått prata med 4 olika personer (min BM, två läkare och en annan BM) och hur jag vill göra, om jag vill ta tabletter eller göra en skrapning.

Jag har valt skrapning och detta kommer ske på måndag. Jag valde skrapning eftersom en av läkarna (som forskar kring missfall) sa att enda anledningen till att det skulle kunna vara större risk för ytterligare ett missfall efter ett som redan inträffat är att det kan finnas rester kvar som inte har "kommit ut" - det är därför vissa rekommenderar att man ska vänta X antal månader innan man försöker på nytt.

Genom skrapning så säkerställer de att de får med sig allt så jag har helt enkelt valt det eftersom jag vill hoppa på bebisverkstaden direkt när jag får tillbaka min mens utan att behöva bry mig om eventuella ökade risker.                

• F89
    FruSjöström skrev 2013-09-30 15:45:00 följande:
    Jag tror inte man ska stressa upp sig med stickor och tester. Vi kör på "älskog" varannan dag så missar vi i alla fall inte ÄL..

Vi gjorde likadant när vi hade försökt utan positivt resultat, dock resulterade det i att vi blev rätt trötta och kände oss "tvingade" till att ha sex. Vi tog sexpaus och månaden efter testade vi med ÄL-stickor och blev med barn : )
  • F89
    Solros78 skrev 2013-10-01 08:02:07 följande:
    Fortfarande väldigt gravid efter mf. Gravid v 2-3 sa clearblues digitala. En vecka sen mf igår. Någon annan som gjort test, hur länge har det tagit för er innan det visat negativt?

Samma dag som jag fick konstaterat MA så sa BM att det tar upp till 4 veckor innan hormonerna går ur kroppen. När jag pratade med en läkare om min skrapning igår så sa hon att efter skrapning tar det ca 10-14 dagar innan man testar negativt.
  • Solros78
    F89 skrev 2013-10-03 09:51:18 följande:

Samma dag som jag fick konstaterat MA så sa BM att det tar upp till 4 veckor innan hormonerna går ur kroppen. När jag pratade med en läkare om min skrapning igår så sa hon att efter skrapning tar det ca 10-14 dagar innan man testar negativt.
    Hmm, väldigt olika bud med andra ord... Jag ska testa igen på söndag tänkte jag, då har det nästan gått två veckor. Vill ju inte riskera att missa när äl ev kan komma.
  • F89
    SaandraR skrev 2013-10-03 13:40:02 följande:
    Idag testa jag negativt med cb digital, två veckor efter skrapning. Skönt!

Härligt!
  • F89
    SaandraR skrev 2013-10-03 13:40:02 följande:
    Idag testa jag negativt med cb digital, två veckor efter skrapning. Skönt!

Betyder det (om du inte har något emot att jag frågar) att du också har ägglossning nu?
    Jag läste någonstans att missfallet (skrapningen) kan ses som mensen och att ägglossningen bör/kan vara på G runt 14 dagar efter det. 
  • SaandraR
    F89 skrev 2013-10-03 13:59:52 följande:

Betyder det (om du inte har något emot att jag frågar) att du också har ägglossning nu?
    Jag läste någonstans att missfallet (skrapningen) kan ses som mensen och att ägglossningen bör/kan vara på G runt 14 dagar efter det. 
    Ja jag borde väl ha det men jag vet inte , äl testen har ju visat positivt hittills pga graviditeten och jag känner inte av ägglossningen som jag gjorde sist..men hopppas verkligen den är på g :)
  • FruSjöström
    F89 skrev 2013-10-03 08:55:42 följande:

Hej FruSjöström!

Känner igen dig från Första barnet BF Maj 2014 tråden. Tyvärr tillhör jag inte längre den gruppen utan fick ett konstaterat MA (uteblivet missfall) förra veckan. Ska göra en skrapning på måndag.
    Jag pendlar mellan att vara peppad för att försöka igen och att känna förtvivlan inför min rädsla för att aldrig kunna få barn : (

Hur mår du?    
    Hej! Jo, känner igen dig också. Tråkigt att höra om ditt MA *kramar*

Kan det ha hänt ungefär när du hade de bruna flytningarna? Kommer ihåg att du skrev lugnande till mig när jag fick dem timmarna innan missfallet.

Jag mår ganska bra nu, har gått två veckor. Men det hugger i hjärtat när man ser nyfödda eller gravidmagar.. Gjorde dock vansinnigt ont med MF!

Vi åkte in till akuten pga smärtorna, har man aldrig varit med om det tidigare vet man ju inte att det är "normalt". Gjorde UL som visade att allt sånär som på en lite blåsa var ute.. Togs även blodprov då samt 48 timmar senare som visade stadigt sjunkande grav-hormoner..

Imorgon är det som sagt 14 dagar sedan, så jag håller tummarna att det kan vara ÄL på g. Vågar inte hoppas/tänka för mycket på det bara. Vi kör på och fäster det är jag lyckligast i världen. Fäster det inte så vet jag i alla fall inte om att jag haft ÄL...
  • F89

FruSjöström: Jag tror fortfarande att den bruna flytningen berodde på att vi hade sex dagen innan eftersom graviditeten gick snett redan 1-2 veckor innan dess.

Jag pendlar mellan lycka över att vi kan bli med barn, att jag har hört att man kan ha lättare att bli gravid efter MF, att jag kommer få göra minst ett tidigt VUL nästa graviditet och att oavsett när vi blir med barn igen så kommer det bli fantastiskt. Sen ibland kommer känslorna som är mer obehagliga fram, om det kommer bli en nästa gång, om nästa graviditet också kommer sluta i MF..

Jag ser fram emot skrapningen på måndag och hoppas att det blir ett bra avslut.

Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter missfall?