• Carla300

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Är inte officiellt i tredje trimestern ännu, men snart. Finns det fler som har bf runt början av september 2013 och vill följas åt den sista biten?:)

Själv väntar jag tredje barnet den 3 september.

Junimamma.blogspot.com-22år, fru & snart trebarnsmamma
  • Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?
  • juliaa95
    Carla300 skrev 2013-06-06 14:58:30 följande:
    Jag hann köpa ett par jeans shorts på hm men märkte sen att de bara har fejk fickor framtill! Jag har alltid telefonen och nycklarna i fickorna så det blev lite knasigt nu. Kommer nog att ha kjol och klänningar mycket i sommar. Mina favoritjeans fick hål på knäna och jag tänker inte köpa nya för mindre än tre månader. Får hoppas på en varm sommar:D
    Har du något tips på ställen med fina klänningar och kjolar? :)
    Jag fick köpa mig ett par cykelbyxor ist nu när det var så varmt, klarade inte av att gå med jeans då haha :)
  • Sara H

Någon som vet om ledvärk kan orsakas av vätskeansamling i kroppen? Jag har samlat på min mycket vätska, och dricker vatten jämt (som innan graviditeten också) men kissar mer sällan nu än innan jag blev gravid. Konstigt va? Det pratas ju så mycket om att man kissar så ofta när man väntar barn - det stämmer verkligen inte på mig. Före graviditeten var jag en riktig frukt- och grönsaksjunkie, men har inte alls varit sugen på det i samma mängder som förut, och det är kanske en nackdel eftersom frukt fungerar som vätskedrivande.

De senaste dagarna har jag börjat få väldigt ont i kroppen, mest i fingrarna (pek- och långfingrar på båda händerna) och det ena knät. Värst är det absolut i fingrarna, jag har problem att böja dem och att greppa om grejer. Överlag är jag väldigt stel i kroppen och har börjat sova sämre. Har gått fort, på bara ett par dagar har det börjat värka.

Vätskedrivande medicin går självklart bort, även kaffe, te och coladrycker också. Är det någon som har nåt mirakelknep? Eller får jag förlita mig på att dricka ÄNNU mer vatten och försöka tvinga i mig lite mer frukt?

• Carla300

Har nog köpt det mesta från hm men mest från vanliga avdelningen. Tycker att mammasidan har ganska magert utbud. Har inte köpt så mycket nytt nu utan använder sånt som jag har från förr men har plats för magen. Har en väldigt liten mage så kommer i de flesta plagg ännu.

Sara h: Va jobbigt det låter:/ Har tyvärr inga tips, men hoppas att det blir bättre snabbt. Är ju ganska mycket kvar av sommaren ännu...

• fru mia

Sara H: tror de är för att blodvolmen ökar & blodcirkulationen gör att vätska hamnar på fel ställe. Kanske finns fler orsaker.

• Foglossning

Jag har konstigt nog inte samlat på mig någon vätska i benen denna graviditeten, visserligen är jag sängliggande så det kanske inte blir så farligt när man inte rör på sig..
    Har Bf i mitten på september men kommer troligtvis att bli igångsatt senast v37. Läkaren pratar nämligen om igångsättning redan i v34+0 (vilket låter extremt tidigt för mig..)

• fru mia

Ja v 34 låter väldigt tidigt, får man fråga varför? I v 34 är väl barnen i & försig ganska klara?

• Foglossning

Jag har "invalidiserande" foglossning, för smärtorna äter jag massor med medicin, bland annat morfin. Det är inte bra för barnet men enligt läkarna är det värre för barnet att jag har kraftiga smärtor. Jag har bara precis så mycket medicin att jag klarar att ligga ner och vid behov gå några få meter en till två gånger om dagen. Jag har kateter pga att jag inte klarar att gå till toaletten så många gånger per dag som krävs. Jag klarar att sitta upp (i rullstol eller på sängkanten) i ca 20 min.

Man vill alltså minska tiden som barnet utsätts för morfin och därför sätta igång så tidigt som det går.

Jag har varit sängliggande sen v22, använt kryckor och medicin mm från v 18, fick ont av foglossningen innan jag ens visste att jag var gravid. (Har legat ett par veckor på sjukhus, men kom hem för några dagar sedan och har nu hjälp av hemtjänst för att bl.a. Sköta personlig hygien)

• Foglossning

Vet inte riktigt hur jag känner inför igångsättning v34.. Känns så tidigt, visst vill jag inte ha ont och har redan totalt tröttnat på att ligga här men vill ju inte att jag ska få det bättre på bekostnad för barnet.

Jag har lyckats sänka morfindosen till lägsta dos. Utan morfin kan jag inte ens ha täcke på mig i sängen (är för tungt och gör ont) med mer morfin klarar jag att med hjälp av gåbord komma till toaletten så jag kan kissa. Kan då även ligga ner utan smärta. Med denna dosen är jag nästan helt sängliggande och har ont när jag ligger ner (men är hanterbart) jag kan ta mig till toaletten för att göra nr2 men inte så ofta så jag kan kissa utan måste ha kateter.

• fru mia

Usch vilket helsike! Bebisen kommer säkert må bra även om de blir i vecka 34. Jag är född i v 36 & syrran v 34. Inget som påverkat oss alls & de är 30 år sedan...

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?