• hund

    Säger ni dagis eller förskola?

    Säger ni dagis eller förskola?

  • Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?
  • jashrinah
    varför är det så viktigt att säga förskola ? 

    om verksamheten har förändrats till det bättre så är  det toppen men måste man verkligen byta namn från dagis till det mycket svårare namnet förskola ? som många dessutom blandar ihop med förskoleklass.
  • nozpa

    Säger dagis för det mesta. Beror på vem jag pratar med, ibland säger jag förskola för att personen jag pratar med säger dagis. Ibland säger jag dagis för att personen jag pratar med säger förskola osv.

  • AnkiC

    Jashrinah: Eftersom det är en annan verksamhet nu så tycker ju jag att det är logiskt att byta namn också. Annars kan man ju tro att det är samma sak som innan. Att det är svårare håller jag inte med om. Mina barn kunde säga det rätt så tidigt och om de nu inte kan uttala det helt korrekt lika tidigt så tycker jag inte det gör nåt alls. Att det blandas ihop med förskoleklass är nog bara en vanesak. Isåfall tycker jag man borde byta namn på förskoleklassen isåfall då förskola har funnits längre än förskoleklassen. Förskola sen 1998 och förskoleklass kom i början på 2000.

  • canviva

    Dagis! Ett positivt och mjukt ord, förskola låter hårt och stelt. Mina barn säger också dagis. 

  • enlitenbitkaka

    Om den jag pratar med säger dagis så gör jag det också. När jag pratar så säger jag förskola och det är det ordet min dotter kommer få lära sig.


    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • liv
    AnkiC skrev 2013-04-30 14:27:23 följande:
    Jashrinah: Eftersom det är en annan verksamhet nu så tycker ju jag att det är logiskt att byta namn också. Annars kan man ju tro att det är samma sak som innan. Att det är svårare håller jag inte med om. Mina barn kunde säga det rätt så tidigt och om de nu inte kan uttala det helt korrekt lika tidigt så tycker jag inte det gör nåt alls. Att det blandas ihop med förskoleklass är nog bara en vanesak. Isåfall tycker jag man borde byta namn på förskoleklassen isåfall då förskola har funnits längre än förskoleklassen. Förskola sen 1998 och förskoleklass kom i början på 2000.



    Men det är ju inte en annan verksamhet. Man läser sagor och pärlar och leker i sandlådan och tittar på kottar i skogen. Det gjordes förr också? Och vadå personalen interagerar mer? De satt knappast i fikarummet när jag var liten.
  • LillaMyn
    AnkiC skrev 2013-04-30 13:41:06 följande:
    liv:sen tycker jag heller inte att förskolan är livsnödvändig för din 2-åring. Från 3 år däremot kan jag tycka att det är bra. Sen handlar det ju inte om att lära barnen räkna till 10 precis. Finns inga uppnåendemål i förskolan som barnen ska kunna. När man ser på en barngrupp då och nu så ser man ingen skillnad på det barnen gör. Barnen pärlar, målar, gungar, cyklar, springer, bygger, leker mm precis som förut. Skillnaden ser man på personalen som är mer bland barnen, interagerar, samtalar, stimulerar, observerar och dokumenterar.

    Nej, det handlar ju inte om att lära barnen räkna till 10. Det handlar istället om väldigt luddiga mål så som att barnen ska "utveckla nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära". Sen undrar jag varför du tror att personalen är mer bland barnen och interagerar, samtalar och stimulerar nu än vad de var förr. Inte på en enda av de förskolor jag varit på har personalen gjort detta. De har fullt upp med annat och hinner inte med någonting. Ja, mer än att snacka skit om varandra då. Barnen sitter ensamma och håller på med sina grejer. Hela tiden. Enda gångerna pedagogerna "är med" är när det är en styrd aktivitet. Dokumentation sker genom att personalen sparar några av barnens teckningar i mappar, tar kort lite då och då och fyller i sina papper. That's it. Ingen skillnad alls mot hur det var när jag gick på dagis. Faktum är att jag inte kan se hur någonting alls har ändrats sedan jag gick på dagis. Det är samma aktiviteter, samma leksaker, samma rutiner. På vissa ställen till och med samma personal. Läroplanen har inte ändrat ett skit. Det som står där gjordes redan innan den kom. Enda skillnaden är att det nu står nerskrivet på papper att det ska göras.

    Jag kan inte förstå hur folk kan gå på myten om att förskola är såå bra för barn. Vad är det som är bra? Har skolresultaten förbättrats eller försämrats sedan man införde förskola? Just det. Försämrats. Minskar den psykiska ohälsan bland barn och unga? Nej. Blev det bra människor av de barn som inte hade en förskola att gå till (de som var barn när det inte fanns förskola)? Ja. Klarar sig dessa stackare bra i livet? Ja. Varför? Förskolan är ju sååå bra och ett måste! Alla barn ska ju ha rätt att gå i denna fantastiska "förskola". Skitsnack. Skolresultaten sjunker hela tiden och detta är TROTS att de flesta barn i Sverige faktiskt gått/går på förskola.

    Jag säger dagis och kommer alltid säga dagis, därför att det ÄR dagis och därför att jag tycker det är löjligt att döpa om saker bara för att. Ett äpple är fortfarande ett äpple även om du kallar det päron.
  • liv
    AnkiC skrev 2013-04-30 13:29:05 följande:
    liv: Det behövs för att tiderna förändras. Samhället är inte som det var förr. Kraven på människorna förändras. Bara för att ditt barn fungerar utan förskola så betyder det inte att alla gör det. Det man i vårt land nu vill är att alla ska ha samma förutsättningar innan man börjar skolan så att ingen ska vara sämre än nån annan. Alla är inte lika bra förälder som du. Därför införde man allmän förskola från 3 år.



    Helt orealistiskt. Barn kommer aldrig ha samma förutsättningar. Om man inte separerar dem från sina föräldrar och sätter alla barn på institution. Vilket dagis känns som nuförtiden. Lämna vid sju och hämta vid fem. Föräldrarna spenderar bara ett par stressade timmar om dagen med sina barn. På vilket sätt menar du att det är positivt att göra alla föräldrar till korkade jättebebisar som inte kan byta en blöja och gå ut på en promenad? Sjukt samhälle...
  • Cornellia
    AnkiC skrev 2013-04-30 13:41:06 följande:
    liv:sen tycker jag heller inte att förskolan är livsnödvändig för din 2-åring. Från 3 år däremot kan jag tycka att det är bra. Sen handlar det ju inte om att lära barnen räkna till 10 precis. Finns inga uppnåendemål i förskolan som barnen ska kunna. När man ser på en barngrupp då och nu så ser man ingen skillnad på det barnen gör. Barnen pärlar, målar, gungar, cyklar, springer, bygger, leker mm precis som förut. Skillnaden ser man på personalen som är mer bland barnen, interagerar, samtalar, stimulerar, observerar och dokumenterar.
    Som om! Kanske att dom dokumenterar mera, men inte en chans att det är mer närvaro av vuxna bland barnen.

    När jag var liten så gick jag på ett dagis med 12 barn och 6 vuxna (plus 1 eller 2 praktikanter). Precis som idag så var det sällan hela barngruppen var där, så att vi hade en vuxen på 1-2 barn var inte alls en ovanlighet.

    Min son går på ett dagis med ungefär 3 vuxna på 17 barn. Finns inte en möjlighet att dom hinner med alla barnen på samma sätt som jag upplevde på 80-talet.

Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?