• liv

Säger ni dagis eller förskola?

Det hette dagis när jag var liten. Vad är skillnaden? Är det pedagogiska pärlor som används nuförtiden? Är cyklarna pedagogiska? Nån form av särskilt pedagogiska gungor?

• liv

Det är fortfarande barnomsorg... Finns ingen anledning att ha barn på dagis om man inte jobbar. Min tvååring kan räkna till tio och hon har lärt sig de flesta av sina böcker utantill och hon är ute ett långt pass varje dag och hon leker med andra barn minst ett par gånger i veckan. Vad ska hon med dagis till? Småbarn behöver inte mer pedagogik än en vanlig människa kan tillhandahålla... Barnomsorg är ett relativt nytt begrepp och man har klarat sig alldeles lysande utan det i alla tider så jag förstår inte hur det helt plötsligt kan vara livsviktigt?

AnkiC skrev 2013-04-30 13:01:59 följande:
    Verksamheten har förändrats på många sätt. Innan tillhörde den socialförvaltningen, kallades daghem och dess huvudsyfte var att tillgodose omsorg för de barn vars föräldrar arbetar.

Nu tillhör verksamheten förskole-och grundskoleförvaltningen och ingår i Sveriges utbildningssystem. Syftet i förskolan är att barnen ska lära sig, utvecklas och få en god förberedelse inför skolan och detta är ett led i att bibehålla den välfärd som vi har i vårt land. Pedagogernas syn på barnen och verksamheten är helt annorlunda och har ett annat fokus. Så har verksamheten förändrats i korthet. Är också emot onödiga namnbyten men detta anser jag nödvändigt då det är en helt annan verksamhet nu.

• liv
    AnkiC skrev 2013-04-30 14:27:23 följande:
    Jashrinah: Eftersom det är en annan verksamhet nu så tycker ju jag att det är logiskt att byta namn också. Annars kan man ju tro att det är samma sak som innan. Att det är svårare håller jag inte med om. Mina barn kunde säga det rätt så tidigt och om de nu inte kan uttala det helt korrekt lika tidigt så tycker jag inte det gör nåt alls. Att det blandas ihop med förskoleklass är nog bara en vanesak. Isåfall tycker jag man borde byta namn på förskoleklassen isåfall då förskola har funnits längre än förskoleklassen. Förskola sen 1998 och förskoleklass kom i början på 2000.

Men det är ju inte en annan verksamhet. Man läser sagor och pärlar och leker i sandlådan och tittar på kottar i skogen. Det gjordes förr också? Och vadå personalen interagerar mer? De satt knappast i fikarummet när jag var liten.
  • liv
    AnkiC skrev 2013-04-30 13:29:05 följande:
    liv: Det behövs för att tiderna förändras. Samhället är inte som det var förr. Kraven på människorna förändras. Bara för att ditt barn fungerar utan förskola så betyder det inte att alla gör det. Det man i vårt land nu vill är att alla ska ha samma förutsättningar innan man börjar skolan så att ingen ska vara sämre än nån annan. Alla är inte lika bra förälder som du. Därför införde man allmän förskola från 3 år.

Helt orealistiskt. Barn kommer aldrig ha samma förutsättningar. Om man inte separerar dem från sina föräldrar och sätter alla barn på institution. Vilket dagis känns som nuförtiden. Lämna vid sju och hämta vid fem. Föräldrarna spenderar bara ett par stressade timmar om dagen med sina barn. På vilket sätt menar du att det är positivt att göra alla föräldrar till korkade jättebebisar som inte kan byta en blöja och gå ut på en promenad? Sjukt samhälle...
  • liv
    AnkiC skrev 2013-04-30 15:02:00 följande:
    liv: Svårt att förklara för någon som inte är insatt i förskollärarens roll och arbetsuppgifter på förskolan. Men det är en GIGANTISK skillnad på förskollärare då och förskollärare nu. Det handlar om tänk, vad man säger, hur man pratar. Man får barnen att tänka och lära med sitt sätt att bemöta barnen. Hela syftet med verksamheten är ett helt annat. Du får helt enkelt tro på det eller inte. Sen vinner man knappast nåt på att vara en bakåtsträvare. Borde inte förskolan förändras tycker du? Vore det inte konstigt om den INTE gjorde det?

Men jag ser ju med egna ögon att verksamheten är likadan fast ofta sämre?
  • liv

Varför gäller språkhysterin bara för dagis och förskola? Ord ändrar ju betydelse hela tiden. Nuförtiden säger ju folk att de förlovar sig till exempel fast de bara byter ringar. Det är ju ingen som menar daghem när de säger dagis? Ni som undrar varför det är så viktigt att hålla fast vid ett gammalt ord, varför är det så viktigt att byta?

Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?