• hund

Säger ni dagis eller förskola?

Säger ni dagis eller förskola?

• Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?
  • kitkat
    liv skrev 2013-04-30 13:18:00 följande:
    Det hette dagis när jag var liten. Vad är skillnaden? Är det pedagogiska pärlor som används nuförtiden? Är cyklarna pedagogiska? Nån form av särskilt pedagogiska gungor?

liv skrev 2013-04-30 13:18:00 följande:
    Det hette dagis när jag var liten. Vad är skillnaden? Är det pedagogiska pärlor som används nuförtiden? Är cyklarna pedagogiska? Nån form av särskilt pedagogiska gungor?

• liv

Det är fortfarande barnomsorg... Finns ingen anledning att ha barn på dagis om man inte jobbar. Min tvååring kan räkna till tio och hon har lärt sig de flesta av sina böcker utantill och hon är ute ett långt pass varje dag och hon leker med andra barn minst ett par gånger i veckan. Vad ska hon med dagis till? Småbarn behöver inte mer pedagogik än en vanlig människa kan tillhandahålla... Barnomsorg är ett relativt nytt begrepp och man har klarat sig alldeles lysande utan det i alla tider så jag förstår inte hur det helt plötsligt kan vara livsviktigt?

AnkiC skrev 2013-04-30 13:01:59 följande:
    Verksamheten har förändrats på många sätt. Innan tillhörde den socialförvaltningen, kallades daghem och dess huvudsyfte var att tillgodose omsorg för de barn vars föräldrar arbetar.

Nu tillhör verksamheten förskole-och grundskoleförvaltningen och ingår i Sveriges utbildningssystem. Syftet i förskolan är att barnen ska lära sig, utvecklas och få en god förberedelse inför skolan och detta är ett led i att bibehålla den välfärd som vi har i vårt land. Pedagogernas syn på barnen och verksamheten är helt annorlunda och har ett annat fokus. Så har verksamheten förändrats i korthet. Är också emot onödiga namnbyten men detta anser jag nödvändigt då det är en helt annan verksamhet nu.

• AnkiC

liv: Det behövs för att tiderna förändras. Samhället är inte som det var förr. Kraven på människorna förändras. Bara för att ditt barn fungerar utan förskola så betyder det inte att alla gör det. Det man i vårt land nu vill är att alla ska ha samma förutsättningar innan man börjar skolan så att ingen ska vara sämre än nån annan. Alla är inte lika bra förälder som du. Därför införde man allmän förskola från 3 år.

• FinaTina

Dagis Dagis Dagis Dagis Dagis Dagis

Och, JA!! Jag vet att det numera heter förskola! Men jag säger dagis ändå! Tungan ute

• AnkiC

liv:sen tycker jag heller inte att förskolan är livsnödvändig för din 2-åring. Från 3 år däremot kan jag tycka att det är bra. Sen handlar det ju inte om att lära barnen räkna till 10 precis. Finns inga uppnåendemål i förskolan som barnen ska kunna. När man ser på en barngrupp då och nu så ser man ingen skillnad på det barnen gör. Barnen pärlar, målar, gungar, cyklar, springer, bygger, leker mm precis som förut. Skillnaden ser man på personalen som är mer bland barnen, interagerar, samtalar, stimulerar, observerar och dokumenterar.

• Naura

Säger dagis hemma, men försöker använda ordet förskola i övrigt då jag vet att pedagogerna/fröknarna föredrar det. 

Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?