Säger ni dagis eller förskola?
Varför har ni fått för er att det spelar någon roll om det kallas förskola eller dagis? Tycker alla förskollärare samma sak? Masspsykos?
Varför gäller språkhysterin bara för dagis och förskola? Ord ändrar ju betydelse hela tiden. Nuförtiden säger ju folk att de förlovar sig till exempel fast de bara byter ringar. Det är ju ingen som menar daghem när de säger dagis? Ni som undrar varför det är så viktigt att hålla fast vid ett gammalt ord, varför är det så viktigt att byta?
Jag kan säga både och. När jag jobbar ( är utbildad barnskötare) använder jag mig av den "rätta" formuleringen förskola. Men i andra sammanhang kan bag Loka gärna säga dagis då jag tycker det är ett "mjukare" namn.
Får höra av kollegor då framför allt förskollärare att fe är att klanka ner på vårt yrke. Men de tycker inte jag. Jag vet vilket fantastisk jobb jag och mina kollegor gör o h jag tror även de flesta föräldrar är insatta i vårt jobb och vad vi gör för deras barn.
Dagis. Alla sa dagis när jag var liten ochdet är vad jag är van vid. Precis som att jag kallar förskoleklass för lekis.
Jag blir bara förbannad när jag läser igenom läroplanen, varenda rad skulle kunna anmärkas på och jag har konkreta exempel på allt när det kommer till min erfarenhet om förskolor.
Här är en lista på fel som jag stött på hos "Förskolan":
Tur som är, nu är det snart sommarlov och efter hösten är det förskoleklass som gäller för min dotter. Jag är så otroligt less på förskolan och deras handfallna sätt att hantera saker och ting.