Säger ni dagis eller förskola?
Det är ett ställe barnet är på dagen så då blir dagis. Är barnet där kvälls och nattetid kallas det nattis.
Varför kallar väldigt många mellanmålet för mellis men är så pretto att de går i taket om man säger dagis.
Dagis-ett ställe barnen är på dagtid!
Jag säger dagis till stället där sonen 1,5år går och förskola där 7åriga dottern går :)
Vi säger dagis, men både vi och dottern på 3,5 år är medveten om att det heter förskola. Det tycker jag är tillräckligt
Jag säger både och, det blir det som kommer ut just då. Tänker jag på det så försöker jag hålla mig till att säga "förskola". Precis som jag försöker att säga "Coop Forum" men ändå ibland lyckas säga "Obs" trots att det är länge sen det hette så..
Jag säger både dagis och förskola. Förskola när jag pratat med förskollärare som börjar gråta om man råkar säga dagis.
AnkiC: Säger du inte fritids heller? Är inte det samma sak?
Alla vet ändå vad som avses, tror inte att folk idag förväxlar drt med daghem... Jag har största respekt för alla förskolepedagoger/lärare/barnskötare som lär min 3-åring massor av saker på förskolan. Språket förändras, saker förändras, men en del saker hänger kvar! På min arbetsplats (brandförsvaret/brandkåren, heter egentligen räddningstjänsten (!!!) säger vi anspänningstid när larmet går. Det är den tiden som brandmännen har på sig innan fordonen ska vara på rull! 90 sekunder. Orde kommer från den tiden brandmännen ryckte ut med hästar och anspelar på att man behövde spänna fast hästarna på brandhästsläpet (eller vad det nu hette) Idag är vi modernare än så men ordet lever kvar... Alla vet vad som avses.