• hund

Säger ni dagis eller förskola?

Säger ni dagis eller förskola?

• Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?
  • AnkiC

Ja jag måste faktiskt rätta mig själv lite. Det har faktiskt hetat förskola sedan 1972. Men det är ju svårt att ta till sig nymodigheter.

• Braindead
    AnkiC skrev 2013-04-30 19:43:55 följande:
    Braindead: Du har missat nåt! Men du är förlåten. Med en död hjärna kan det inte va lätt att snappa upp allt.
    Det låter bra det :D 

Fast jag kan inte riktigt se hur det kan vara förberedande för förskola/skola för en typ 2-3-4 åring. För de lite äldre barnen förstår jag det bättre.. men de riktigt små? 
    ♥ Elicia 060405 & Hugo 080303 ♥
  • Natulcien

Jag säger naturligtvis förskola...eftersom det heter förskola.
    Dagis finns ju inte längre. Det är en förkortning för daghem, och sådana existerar inte längre.

• Natulcien
    jashrinah skrev 2013-04-30 14:13:24 följande:
    varför är det så viktigt att säga förskola ? 

om verksamheten har förändrats till det bättre så är  det toppen men måste man verkligen byta namn från dagis till det mycket svårare namnet förskola ? som många dessutom blandar ihop med förskoleklass.
    Ordet förskola är väl inte svårt!? Min son lärde sig det första dagen när han började vid 2 års ålder... Tungan ute
  • Natulcien
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-30 15:57:00 följande:
    Det som alltid förvånar mig vid diskussioner som denna är hur viktigt det är att använda ett ord som formellt faktiskt är felaktigt, så viktigt att man inte ens kan anstränga sig för att ändra det.

Men nåja, telefonen krånglar, vägen är trasig utanför och så är det lite krångel med deklarationen.

Jag får nog ta och kontakta Televerket så att jag kan ringa Vägverket och Riksskatteverket.
  • AnkiC

Braindead: Det är därför det finns utbildade pedagoger som kan se sånt. Vi arbetar med matematik med våra 1-åringar också. Man stimulerar det matematiska tänkandet, genom lek förstås. Allt som lärs på förskolan lärs genom lust, glädje och lek. Det kan man göra hemma också men på förskolan görs det mer medvetet och följs upp. Men förberedande för skolan är inte bara siffror och bokstäver. Man får inte glömma det viktigaste. Den sociala kompetensen. Utan social kompetens kommer man inte så långt och det är det viktigaste arbetet i förskolan. Man kan heller inte få den sociala träningen på så många andra ställen. Pedagoger arbetar mycket medvetet och metodiskt med detta och även på det området är det stor skillnad mot innan.

• uglygodcilla81

Dagis till barnen, annars blandat dagis och förskola!!! Spelar roll... Jag säger vovve ibland också, eller Pippi trots att det heter hund och fågel. Folk kallar min atbetsplats fel saker, men inte bryr jag mig om det.

• 111110

Jag säger dagis, mycket för att det är en gammal vana sen tycker jag det låter bättre med dagis än förskola.

• Mellinmy

Jag och min 2-åriga dotter säger förskola, för det heter förskola. Förstår inte varför det är så viktigt för en del att säga dagis? Det är 15 år sen det hette det... Det är ju bara ett ord, varför kan inte folk säga rätt???

Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?