Säger ni dagis eller förskola?
Ja jag måste faktiskt rätta mig själv lite. Det har faktiskt hetat förskola sedan 1972. Men det är ju svårt att ta till sig nymodigheter.
Jag säger naturligtvis förskola...eftersom det heter förskola.
Dagis finns ju inte längre. Det är en förkortning för daghem, och sådana existerar inte längre.
Braindead: Det är därför det finns utbildade pedagoger som kan se sånt. Vi arbetar med matematik med våra 1-åringar också. Man stimulerar det matematiska tänkandet, genom lek förstås. Allt som lärs på förskolan lärs genom lust, glädje och lek. Det kan man göra hemma också men på förskolan görs det mer medvetet och följs upp. Men förberedande för skolan är inte bara siffror och bokstäver. Man får inte glömma det viktigaste. Den sociala kompetensen. Utan social kompetens kommer man inte så långt och det är det viktigaste arbetet i förskolan. Man kan heller inte få den sociala träningen på så många andra ställen. Pedagoger arbetar mycket medvetet och metodiskt med detta och även på det området är det stor skillnad mot innan.
Då hänger jag med :)
Dagis till barnen, annars blandat dagis och förskola!!! Spelar roll... Jag säger vovve ibland också, eller Pippi trots att det heter hund och fågel. Folk kallar min atbetsplats fel saker, men inte bryr jag mig om det.
Jag säger dagis, mycket för att det är en gammal vana sen tycker jag det låter bättre med dagis än förskola.
Jag och min 2-åriga dotter säger förskola, för det heter förskola. Förstår inte varför det är så viktigt för en del att säga dagis? Det är 15 år sen det hette det... Det är ju bara ett ord, varför kan inte folk säga rätt???