Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Säger ni dagis eller förskola?

Jag säger naturligtvis förskola...eftersom det heter förskola.
    Dagis finns ju inte längre. Det är en förkortning för daghem, och sådana existerar inte längre.

• Natulcien
    jashrinah skrev 2013-04-30 14:13:24 följande:
    varför är det så viktigt att säga förskola ? 

om verksamheten har förändrats till det bättre så är  det toppen men måste man verkligen byta namn från dagis till det mycket svårare namnet förskola ? som många dessutom blandar ihop med förskoleklass.
    Ordet förskola är väl inte svårt!? Min son lärde sig det första dagen när han började vid 2 års ålder... Tungan ute
  • Natulcien
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-30 15:57:00 följande:
    Det som alltid förvånar mig vid diskussioner som denna är hur viktigt det är att använda ett ord som formellt faktiskt är felaktigt, så viktigt att man inte ens kan anstränga sig för att ändra det.

Men nåja, telefonen krånglar, vägen är trasig utanför och så är det lite krångel med deklarationen.

Jag får nog ta och kontakta Televerket så att jag kan ringa Vägverket och Riksskatteverket.
  • Natulcien
    Delia skrev 2013-05-01 09:33:39 följande:
    Varför har ni fått för er att det spelar någon roll om det kallas förskola eller dagis? Tycker alla förskollärare samma sak? Masspsykos?
    Språket förändras. Ord och dess innebörd byts ut. Man kan välja att leva i det förgågna och fortsätta att prata om televerket, realskolan, magister, dagis och liknande...eller så kan man uppdatera sig. Fritt val. Men räkna inte med att bli förstådd av mer moderna människor alla gånger... Glad
  • Natulcien
    liv skrev 2013-05-01 10:33:17 följande:
    Varför gäller språkhysterin bara för dagis och förskola? Ord ändrar ju betydelse hela tiden. Nuförtiden säger ju folk att de förlovar sig till exempel fast de bara byter ringar. Det är ju ingen som menar daghem när de säger dagis? Ni som undrar varför det är så viktigt att hålla fast vid ett gammalt ord, varför är det så viktigt att byta?
    För egen del så säger jag förskola dels för att det heter så, och dels av respekt för yrkesutövarna. Jag, och sonen, kallar pedagogerna också vid deras namn och inte för "fröken". Det har också med respekt att göra.
    Jag säger även lokalvårdare och renhållningsarbetare. Av respekt för yrkesutövarna.
    För vissa kanske det kan verka "löjligt" och "oviktigt", eller t.o.m. "hysteriskt"...men det är ofta de små nyanserna som avgör om en person upplever sig bemött med respekt eller respektlöst benämnd...
Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?