• hund

Säger ni dagis eller förskola?

Säger ni dagis eller förskola?

• Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?
  • sextiotalist

Jag säger dagis och dagispersonal.

• vad ska man heta

Dagis. Jag har fått lära mig att dagis nu mera är ett slagord, så det är helt ok att kalla det dagis :)

• AnkiC

liv: Svårt att förklara för någon som inte är insatt i förskollärarens roll och arbetsuppgifter på förskolan. Men det är en GIGANTISK skillnad på förskollärare då och förskollärare nu. Det handlar om tänk, vad man säger, hur man pratar. Man får barnen att tänka och lära med sitt sätt att bemöta barnen. Hela syftet med verksamheten är ett helt annat. Du får helt enkelt tro på det eller inte. Sen vinner man knappast nåt på att vara en bakåtsträvare. Borde inte förskolan förändras tycker du? Vore det inte konstigt om den INTE gjorde det?

• liv
    AnkiC skrev 2013-04-30 15:02:00 följande:
    liv: Svårt att förklara för någon som inte är insatt i förskollärarens roll och arbetsuppgifter på förskolan. Men det är en GIGANTISK skillnad på förskollärare då och förskollärare nu. Det handlar om tänk, vad man säger, hur man pratar. Man får barnen att tänka och lära med sitt sätt att bemöta barnen. Hela syftet med verksamheten är ett helt annat. Du får helt enkelt tro på det eller inte. Sen vinner man knappast nåt på att vara en bakåtsträvare. Borde inte förskolan förändras tycker du? Vore det inte konstigt om den INTE gjorde det?

Men jag ser ju med egna ögon att verksamheten är likadan fast ofta sämre?
  • LinneaJosie

Jag säger olika. Inte för att få fram någon förringande poäng, utan för att jag är lite trög bara.

• jashrinah

borde man inte byta namn på skolan också iså fall , för den har ju också förändrats ....

• pomola

Vi säger  nästan alltid "dagis". 

Den dag som vårt dagis lever upp till läroplanens mål och riktlinger ska jag börja säga "förskola".

dotter född -08
  • AnkiC

Jashrinah: Nej skolan har inte bytt syfte och förvaltning.

Till alla som skrivit till mig ovan (kan inte citera): Tråkigt att ni har så dåliga erfarenheter av förskolan! Jag har en helt annan bild av förskolan. Är också lärare i förskolan själv så jag har ju upplevt förändringen. Skulle aldrig vilja gå tillbaka i tiden. Klart förbättringar kan göras. Mindre barn i grupperna absolut! Men annars tycker jag att det funkar super och häromkring finns riktiga toppenförskolor med engagerade förskollärare som är med barnen hela tiden och inte lägger energi på skitsnack.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det som alltid förvånar mig vid diskussioner som denna är hur viktigt det är att använda ett ord som formellt faktiskt är felaktigt, så viktigt att man inte ens kan anstränga sig för att ändra det.

Men nåja, telefonen krånglar, vägen är trasig utanför och så är det lite krångel med deklarationen.

Jag får nog ta och kontakta Televerket så att jag kan ringa Vägverket och Riksskatteverket.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?