• hund

Säger ni dagis eller förskola?

Säger ni dagis eller förskola?

• Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?
  • jashrinah
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:18:25 följande:
    Ja, och då lämpar sig dagis som ett smeknamn för förskola. En del vill ju dock att det ska heta dagis, inte förskola. Att det är viktigt att det inte heter förskola.

Använda i onödan? Det heter ju förskola, påstår man något annat har man per definition fel.

nej det är inte viktigt att det inte heter förskola , så länge det är okej att man säger dagis istället Solig

ja jag tycker det är att använda ordet skola i onödan , man behöver inte kalla allt för skola bara för att man råkar lära sig nått där. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Plopps80 skrev 2013-05-01 17:25:28 följande:
    Skönt att vi lever i ett fritt land och får kalla det vad vi vill! Skiter högaktningsfullt om det heter förskola! Jag gillar inte att det heter skola eftersom det handlar om små barn, gillar inte att ettåringar ska gå efter en läroplan. Varför inte bara vara fri och leka så länge man kan! Kommer aldrig säga förskola!
    Ja, väldigt skönt med ett fritt land där man kan kritisera andras sätt att uttrycka sig, grunden till ett meningsfullt meningsutbyte.

Oavsett om du gillar det eller inte så är det en skola med en läroplan. Det förändras inte genom att kalla något för dagis och ännu mindre av att vägra att förstå att det korrekta namnet är förskola, oavsett vad man tycker om den saken.

Jag har som sagt inget emot att folk säger dagis, jag är dock intresserad av varför det just i detta fall är så extremt viktigt vad man kallar saker att man, som du, klargör att man minsann aldrig kommer säga förskola.
    LindaEfraim skrev 2013-05-01 17:26:07 följande:
    Dagis är ett smeknamn! Men vissa vill inte att man använder det för de tror inte de ska få upp sina löner då.
    För de flesta ja, inte för alla. En del vill få det till att det heter dagis, alltid hetat dagis och alltid kommer att heta dagis fram till den dagen solen exploderar och bränner ihjäl alla barn så att behovet av dagis/förskola försvinner.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:29:37 följande:
    nej det är inte viktigt att det inte heter förskola , så länge det är okej att man säger dagis istället Solig

ja jag tycker det är att använda ordet skola i onödan , man behöver inte kalla allt för skola bara för att man råkar lära sig nått där. 
    Ja, det tycker jag att det kan vara, i informella sammanhang. Dagis är och har alltid varit ett informellt språkbruk, att använda det i formella sammanhang drar ner seriositeten ganska rejält.

Nej, det behöver man inte. Men nu är det ju så att förskolan de facto är en skola, känns inte direkt som att det är "i onödan" då.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Plopps80
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:31:10 följande:
    Ja, väldigt skönt med ett fritt land där man kan kritisera andras sätt att uttrycka sig, grunden till ett meningsfullt meningsutbyte. Oavsett om du gillar det eller inte så är det en skola med en läroplan. Det förändras inte genom att kalla något för dagis och ännu mindre av att vägra att förstå att det korrekta namnet är förskola, oavsett vad man tycker om den saken. Jag har som sagt inget emot att folk säger dagis, jag är dock intresserad av varför det just i detta fall är så extremt viktigt vad man kallar saker att man, som du, klargör att man minsann aldrig kommer säga förskola.
    Dagis är ett smeknamn! Men vissa vill inte att man använder det för de tror inte de ska få upp sina löner då.
    För de flesta ja, inte för alla. En del vill få det till att det heter dagis, alltid hetat dagis och alltid kommer att heta dagis fram till den dagen solen exploderar och bränner ihjäl alla barn så att behovet av dagis/förskola försvinner.

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:31:10 följande:
    Ja, väldigt skönt med ett fritt land där man kan kritisera andras sätt att uttrycka sig, grunden till ett meningsfullt meningsutbyte. Oavsett om du gillar det eller inte så är det en skola med en läroplan. Det förändras inte genom att kalla något för dagis och ännu mindre av att vägra att förstå att det korrekta namnet är förskola, oavsett vad man tycker om den saken. Jag har som sagt inget emot att folk säger dagis, jag är dock intresserad av varför det just i detta fall är så extremt viktigt vad man kallar saker att man, som du, klargör att man minsann aldrig kommer säga förskola.

Det är ingen förskola det är ett dagis helt enkelt. Ett ställe dit man går och leker ett ställe där folk passar ens barn. Förskola är ett överflödigt ord för den sortens verksamhet!
  • jashrinah
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:32:48 följande:
    Ja, det tycker jag att det kan vara, i informella sammanhang. Dagis är och har alltid varit ett informellt språkbruk, att använda det i formella sammanhang drar ner seriositeten ganska rejält.

Nej, det behöver man inte. Men nu är det ju så att förskolan de facto är en skola, känns inte direkt som att det är "i onödan" då.
    just därför  har jag ställt mig i kö för dagmamma istället , min son skall inte gå i skola från det att han är 3 tills han är 19. 

han kan få vara barn tills han börjar riktiga förskolan dvs sexårsverksamheten.  
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Plopps80 skrev 2013-05-01 17:34:27 följande:
    Det är ingen förskola det är ett dagis helt enkelt. Ett ställe dit man går och leker ett ställe där folk passar ens barn. Förskola är ett överflödigt ord för den sortens verksamhet!
    Det ena utesluter inte det andra, även en skola kan erbjuda lek och barnpassning.

Din första mening är helt enkelt felaktig, du definierar inte vad det heter. Det heter inte dagis utan förskola, men givetvis kan man i informella sammanhang kalla det dagis om man så önskar.
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:35:53 följande:
    just därför  har jag ställt mig i kö för dagmamma istället , min son skall inte gå i skola från det att han är 3 tills han är 19. 

han kan få vara barn tills han börjar riktiga förskolan dvs sexårsverksamheten.  
    Så vitt jag förstår så är läroplanen även där vägledande.

Slutar ditt barn att vara barn när han börjar skolan?
  • jashrinah
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:40:44 följande:
    Så vitt jag förstår så är läroplanen även där vägledande.

Slutar ditt barn att vara barn när han börjar skolan?
    nej varför i hela fridens namn tror du det ? 

jag vill bara inte att han skall tvingas gå i skolan i en tredjedel av sitt liv.  
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:44:20 följande:
    nej varför i hela fridens namn tror du det ? 

jag vill bara inte att han skall tvingas gå i skolan i en tredjedel av sitt liv.  
    Du skrev : "han kan få vara barn tills han börjar riktiga förskolan dvs sexårsverksamheten." vilket antyder att han skulle sluta vara barn när han börjar "riktiga förskolan".

Jag kan förstå tanken men det är fortfarande semantik det handlar om, barn på förskolan leker. Mycket.
    Trivia: Förutsatt att han inte är över ett år så kommer det dessutom bli, i snitt, en fjärdedel av hans liv.
  • jashrinah
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:47:14 följande:
    Du skrev : "han kan få vara barn tills han börjar riktiga förskolan dvs sexårsverksamheten." vilket antyder att han skulle sluta vara barn när han börjar "riktiga förskolan".

Jag kan förstå tanken men det är fortfarande semantik det handlar om, barn på förskolan leker. Mycket.
    Trivia: Förutsatt att han inte är över ett år så kommer det dessutom bli, i snitt, en fjärdedel av hans liv.
    men lol du fattar vad jag menar egentligen , gör dig inte dum nu. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:52:09 följande:
    men lol du fattar vad jag menar egentligen , gör dig inte dum nu. 
    Givetvis gör jag det och jag gör mig inte dum heller, jag pekar på bristerna i det du för fram.

Men som jag sagt tidigare, vill man kalla förskolan för dagis så ser jag inga hinder för det. Det är när man börjar säga att det heter dagis och inget annat som jag blir lätt förvirrad över folks förmåga att ta till sig kunskap, för det heter helt enkelt inte dagis.
  • Celindan

Begreppen "förskola" och "förskoleklass" blandas ju ofta ihop, har jag märkt.

Säger man dagis så finns inga tvivel om vilken verksamhet som åsyftas. Alltså säger jag dagis, jag hatar detta värdelösa ordbyte vars enda motivering handlade om att höja statusen på yrket hos de som jobbar där!!

Dagis dagis dagis!!!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Celindan skrev 2013-05-01 18:58:27 följande:
    Begreppen "förskola" och "förskoleklass" blandas ju ofta ihop, har jag märkt.

Säger man dagis så finns inga tvivel om vilken verksamhet som åsyftas. Alltså säger jag dagis, jag hatar detta värdelösa ordbyte vars enda motivering handlade om att höja statusen på yrket hos de som jobbar där!!

Dagis dagis dagis!!!
    Det stämmer inte riktigt nej, det ändrades för att verksamheten förändrades. I varje fall formellt och i teorin.

Angående förskoleklass och förskola så är det väldigt konstigt varför man valde dessa båda begrepp, det är som gjort för missförstånd.
  • AnkiC

Delia: Anledningen till att jag kallar fritidshem för fritidshem eller fritids är för att det inte har bytt namn och inget annat. Jag anser inte att ordet dagis är fult på nåt sätt. När det hette daghem sa jag dagis. Nu finns inte daghem längre och jag kallar det för sitt rätta namn, förskola eftersom det heter så nu.

Ni som hävdar att barnen på förskolan skulle gå i skolan på nåt vis STOPP ETT TAG!! Förskolan är INTE på någotvis en skola! Barnen leker inte mindre bara för att det finns en läroplan! Allt handlar om lek i förskolan. Det är personalen som arbetar på ett annat sätt. Faktum är att skolan borde ta efter förskolans sätt mer att arbeta med lärandet då det sker på ett mer pedagogiskt sätt än i skolan. Lärandet sker hela tiden i alla situationer vare sig man byter blöja eller sitter i samlingen. Att lärandet sker genom LEK är huvudsyftet.

Ni som hellre vill ha era barn hos dagmammor. Jag kan upplysa er att dagmammorna har bytt namn. Numera heter de PEDAGOGISK OMSORG.

• Celindan

Det handlar ju om pedagogisk verksamhet snarare än förvaring av barnen numera , men det kommer ta forever innan de lyckas radera "dagis" ur folks vokabulär. "Lekis" verkar däremot ha försvunnit nästan...

• Cornellia
    Celindan skrev 2013-05-01 19:12:49 följande:
    Det handlar ju om pedagogisk verksamhet snarare än förvaring av barnen numera , men det kommer ta forever innan de lyckas radera "dagis" ur folks vokabulär. "Lekis" verkar däremot ha försvunnit nästan...
    Fast det är ju inte sant. Så länge dom har så få vuxna på så många barn så kommer det vara förvaring. 
Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?