Säger ni dagis eller förskola?
Jag säger dagis.
Begreppen "förskola" och "förskoleklass" blandas ju ofta ihop, har jag märkt.
Säger man dagis så finns inga tvivel om vilken verksamhet som åsyftas. Alltså säger jag dagis, jag hatar detta värdelösa ordbyte vars enda motivering handlade om att höja statusen på yrket hos de som jobbar där!!
Dagis dagis dagis!!!
Delia: Anledningen till att jag kallar fritidshem för fritidshem eller fritids är för att det inte har bytt namn och inget annat. Jag anser inte att ordet dagis är fult på nåt sätt. När det hette daghem sa jag dagis. Nu finns inte daghem längre och jag kallar det för sitt rätta namn, förskola eftersom det heter så nu.
Ni som hävdar att barnen på förskolan skulle gå i skolan på nåt vis STOPP ETT TAG!! Förskolan är INTE på någotvis en skola! Barnen leker inte mindre bara för att det finns en läroplan! Allt handlar om lek i förskolan. Det är personalen som arbetar på ett annat sätt. Faktum är att skolan borde ta efter förskolans sätt mer att arbeta med lärandet då det sker på ett mer pedagogiskt sätt än i skolan. Lärandet sker hela tiden i alla situationer vare sig man byter blöja eller sitter i samlingen. Att lärandet sker genom LEK är huvudsyftet.
Ni som hellre vill ha era barn hos dagmammor. Jag kan upplysa er att dagmammorna har bytt namn. Numera heter de PEDAGOGISK OMSORG.
Det handlar ju om pedagogisk verksamhet snarare än förvaring av barnen numera , men det kommer ta forever innan de lyckas radera "dagis" ur folks vokabulär. "Lekis" verkar däremot ha försvunnit nästan...
Dagis säger vi. När jag var 6 år gick jag även på lekis :)
dagis/föris