Inlägg från: jashrinah |Visa alla inlägg
  • jashrinah

Säger ni dagis eller förskola?

dagis , jag vill inte använda ordet skola tidigare än nödvändigt. 

• jashrinah
    varför är det så viktigt att säga förskola ? 

om verksamheten har förändrats till det bättre så är  det toppen men måste man verkligen byta namn från dagis till det mycket svårare namnet förskola ? som många dessutom blandar ihop med förskoleklass.
  • jashrinah

borde man inte byta namn på skolan också iså fall , för den har ju också förändrats ....

• jashrinah
    AnkiC skrev 2013-04-30 15:43:16 följande:
    Jashrinah: Nej skolan har inte bytt syfte och förvaltning.

Till alla som skrivit till mig ovan (kan inte citera): Tråkigt att ni har så dåliga erfarenheter av förskolan! Jag har en helt annan bild av förskolan. Är också lärare i förskolan själv så jag har ju upplevt förändringen. Skulle aldrig vilja gå tillbaka i tiden. Klart förbättringar kan göras. Mindre barn i grupperna absolut! Men annars tycker jag att det funkar super och häromkring finns riktiga toppenförskolor med engagerade förskollärare som är med barnen hela tiden och inte lägger energi på skitsnack.
    fast dagis har väll inte heller bytt syfte ? 
    det finns ju för att barnen skall ha någonstans att vara medan föräldrarna jobbar ?  
  • jashrinah
    LindaEfraim skrev 2013-05-01 16:09:29 följande:
    Hahaha..... Dagens skratt!
    All verksamhet inom förskola/grundskola/fritidsverksamhet och gymnasieskola är pedagogisk och har läroplan. Ja t.o.m fritidsverksamheten har en egen verksamhet. Känn på den enlitenbitkaka. Nån måste visst vidga sin kunskap så man inte fortsätter att skita i det blå skåpet!
  • jashrinah
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:18:25 följande:
    Ja, och då lämpar sig dagis som ett smeknamn för förskola. En del vill ju dock att det ska heta dagis, inte förskola. Att det är viktigt att det inte heter förskola.

Använda i onödan? Det heter ju förskola, påstår man något annat har man per definition fel.

nej det är inte viktigt att det inte heter förskola , så länge det är okej att man säger dagis istället Solig

ja jag tycker det är att använda ordet skola i onödan , man behöver inte kalla allt för skola bara för att man råkar lära sig nått där. 
  • jashrinah
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:32:48 följande:
    Ja, det tycker jag att det kan vara, i informella sammanhang. Dagis är och har alltid varit ett informellt språkbruk, att använda det i formella sammanhang drar ner seriositeten ganska rejält.

Nej, det behöver man inte. Men nu är det ju så att förskolan de facto är en skola, känns inte direkt som att det är "i onödan" då.
    just därför  har jag ställt mig i kö för dagmamma istället , min son skall inte gå i skola från det att han är 3 tills han är 19. 

han kan få vara barn tills han börjar riktiga förskolan dvs sexårsverksamheten.  
  • jashrinah
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:40:44 följande:
    Så vitt jag förstår så är läroplanen även där vägledande.

Slutar ditt barn att vara barn när han börjar skolan?
    nej varför i hela fridens namn tror du det ? 

jag vill bara inte att han skall tvingas gå i skolan i en tredjedel av sitt liv.  
  • jashrinah
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:47:14 följande:
    Du skrev : "han kan få vara barn tills han börjar riktiga förskolan dvs sexårsverksamheten." vilket antyder att han skulle sluta vara barn när han börjar "riktiga förskolan".

Jag kan förstå tanken men det är fortfarande semantik det handlar om, barn på förskolan leker. Mycket.
    Trivia: Förutsatt att han inte är över ett år så kommer det dessutom bli, i snitt, en fjärdedel av hans liv.
    men lol du fattar vad jag menar egentligen , gör dig inte dum nu. 

Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?