Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Säger ni dagis eller förskola?

Beror på vad jag pratar om.

Pratar jag om "när jag gick på dagis" så säger jag dagis. Om någon "rättar" mig där så förklarar jag den personen dum i huvudet och säger dagis några gånger till bara för att.

Handlar det om förskola säger jag förskola, generellt. Händer dock att jag säger dagis då och då för det med, men det förekommer sällan.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, onödiga ordbyten är onödiga, givetvis.

Men jag ser inte riktigt hur dagis->förskola är ett onödigt ordbyte, verksamheten förändrades ganska radikalt.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Curlie skrev 2013-04-30 12:48:34 följande:
    Berätta gärna hur den har förändrats.
    Viktigast av allt är införandet av en läroplan för förskolan. Det kom 1998 eller 1999.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    amorvincitomniia skrev 2013-04-30 13:03:02 följande:
    dagis, för mig är förskolan det som folk kallar 0an nu.. tycker det låter urdumt!
    Det korrekta namnet är mig veterligen förskoleklass. Vilket är ett väldigt dåligt namn det också, jag förstår inte riktigt hur man tänkte där. Det är som gjort för sammanblandningar och missförstånd.

Förberedelseår eller något liknande hade varit många gånger bättre.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det som alltid förvånar mig vid diskussioner som denna är hur viktigt det är att använda ett ord som formellt faktiskt är felaktigt, så viktigt att man inte ens kan anstränga sig för att ändra det.

Men nåja, telefonen krånglar, vägen är trasig utanför och så är det lite krångel med deklarationen.

Jag får nog ta och kontakta Televerket så att jag kan ringa Vägverket och Riksskatteverket.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Curlie skrev 2013-05-01 11:30:14 följande:
    Jag blir bara förbannad när jag läser igenom läroplanen, varenda rad skulle kunna anmärkas på och jag har konkreta exempel på allt när det kommer till min erfarenhet om förskolor.

Här är en lista på fel som jag stött på hos "Förskolan":

När jag lämnar min dotter (som avskyr förskolan) så klamrar hon sig gärna fast vid mitt ben och skriker att jag inte får gå. Vad gör personalen? De står i varsitt hörn med armarna i kors medan jag får slita loss mitt barn ifrån benet, sätta ner henne i en soffa och springa iväg därifrån.
    När min dotter var 2 år gammal lyckades hon smita ifrån dagis. Hon hann gå ganska många kvarter mitt i centrala Norrköping innan ett par äldre barn hittade henne och tog henne till en annan förskola. Min dotter hann passera åtminstone 4 stycken högtrafikerade vägar och det är ett UNDER att ingenting hände.

Detta fick vi förstås inte reda på samma dag, utan en vecka senare. Då hade vi ändå lämnat min dotter i god tro, ovetandes om det inträffade, i flera dagar.

Vi krävde nya lås och fjädring på grindarna för att samma olycka ska undvikas igen. Det fick vi nej på förstås, enda tills vi kontaktade tidningen och TV.

Här kan ni läsa om det: www.nt.se/arkiv/2009/11/02/Norrk%F6ping/56061...

När jag begär ett möte om ovanstående dröjer det ungefär 6 veckor av tjat innan vi får återkopplingen att "det verkar ju gå lite bättre nu så det kanske inte behövs något möte".

Det finns två pojkar på förskolan som tycker om att knuffa min dotter, gärna baklänges så att hon slår i huvudet i marken. Den ena av dessa pojkar verkar sakna talförmågan då han bara skriker jämt, trots att han är 5 år gammal. Personalens lösning? "Vi säger åt dom att leka på varsin sida av gården men de går ju ändå till varandra". Jättebra lösning.

På utvecklingssamtalet med min dotters "kontaktperson" eller vad det nu ska kallas, så får vi veta att min dotter verkar väldigt stressad och att hon inte tycker om att få skäll. "Det är precis som att hon skäms om man säger åt henne" säger kontaktpersonen. Hon hade ingen lösning på hur man skulle kunna jobba med detta utan menade mest att det är oroväckande att min dotter inte verkar trivas bland 12 stycken skrikiga barn i åldern 1-5 år.

Min dotter hatar skrik och gap, spring och stoj. Hon har själv bett sina fröknar att få gå undan och vara ensam i ett rum för att få lugn och ro, men det har dom ej tillåtit henne att göra.

Min dotter hade svårt att komma in i gruppen i början på dagis, mycket pga att pojkarna som nämns ovan varit så otroligt elaka emot henne. Hon fick till slut en kompis som hon leker jättebra med, så vi bad personalen att flytta min dotter ifrån gruppen med de "bråkiga pojkarna" till gruppen med det barn som hon blivit vän med. Där fick vi stenhårt nej, "man byter inte grupper bara sådär".

Tur som är, nu är det snart sommarlov och efter hösten är det förskoleklass som gäller för min dotter. Jag är så otroligt less på förskolan och deras handfallna sätt att hantera saker och ting.

Det är ju uppenbart att du inte har bra erfarenhet av förskolan, men det förändrar ju egentligen ingenting i diskussionen om vad det heter.

Ganska lite av det du tar upp har med läroplan att göra dessutom, de brister som finns skulle varit brister redan på den tiden det var dagis.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Curlie skrev 2013-05-01 11:35:15 följande:
    Jag kallar det för dagis. Somliga vill belysa vilken fantastisk förändring verksamheten genomgått och istället kalla det för förskola. Det förtjänar inte något namnbyte i mina ögon. Så det är väl summan av kardemumman helt enkelt.

Förskola eller dagis, det är barnförvaring och inget annat.
    Det har hursomhelst genomgått en förändring och denna förändring har också inneburit en förändring av namnet. Att du inte tycker att de förtjänar (!) detta namnbyte är inte särskilt relevant för vad det heter.

Jag har inget emot att man kallar det dagis egentligen, däremot har jag något emot att man vidhåller att det heter dagis för det är helt enkelt felaktigt alldeles oavsett vad man tycker om något av namnet.

Dina erfarenheter av förskolan är inte allmängiltiga, det finns exempel där skillnaden har varit markant mellan gamla dagis och nya förskolan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Många av er som företräder att dagis är det korrekta har era egna uppfattningar om vad det borde heta "egentligen". Jag förstår inte det här riktigt, räcker det inte bara att använda "dagis" som ett slags smeknamn för förskolan?

För oavsett vad man tycker så är det korrekta namnet just förskola, varken mer eller mindre. Varför är det viktigt att det ska heta dagis?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LinneaJosie skrev 2013-05-01 16:40:35 följande:
    Som jag förstår det verkar denna envishet bottna i en åsikt om att förskolan är undermålig och inte "förtjänar" att kallas skola.
    En del av förklaringen kanske. Verkar vara ett konstigt sätt att förbättra verksamheten dock.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:15:14 följande:
    dagis låter snällare och roligare =) 

ordet skola använder jag inte i onödan-  
    Ja, och då lämpar sig dagis som ett smeknamn för förskola. En del vill ju dock att det ska heta dagis, inte förskola. Att det är viktigt att det inte heter förskola.

Använda i onödan? Det heter ju förskola, påstår man något annat har man per definition fel.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Plopps80 skrev 2013-05-01 17:25:28 följande:
    Skönt att vi lever i ett fritt land och får kalla det vad vi vill! Skiter högaktningsfullt om det heter förskola! Jag gillar inte att det heter skola eftersom det handlar om små barn, gillar inte att ettåringar ska gå efter en läroplan. Varför inte bara vara fri och leka så länge man kan! Kommer aldrig säga förskola!
    Ja, väldigt skönt med ett fritt land där man kan kritisera andras sätt att uttrycka sig, grunden till ett meningsfullt meningsutbyte.

Oavsett om du gillar det eller inte så är det en skola med en läroplan. Det förändras inte genom att kalla något för dagis och ännu mindre av att vägra att förstå att det korrekta namnet är förskola, oavsett vad man tycker om den saken.

Jag har som sagt inget emot att folk säger dagis, jag är dock intresserad av varför det just i detta fall är så extremt viktigt vad man kallar saker att man, som du, klargör att man minsann aldrig kommer säga förskola.
    LindaEfraim skrev 2013-05-01 17:26:07 följande:
    Dagis är ett smeknamn! Men vissa vill inte att man använder det för de tror inte de ska få upp sina löner då.
    För de flesta ja, inte för alla. En del vill få det till att det heter dagis, alltid hetat dagis och alltid kommer att heta dagis fram till den dagen solen exploderar och bränner ihjäl alla barn så att behovet av dagis/förskola försvinner.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:29:37 följande:
    nej det är inte viktigt att det inte heter förskola , så länge det är okej att man säger dagis istället Solig

ja jag tycker det är att använda ordet skola i onödan , man behöver inte kalla allt för skola bara för att man råkar lära sig nått där. 
    Ja, det tycker jag att det kan vara, i informella sammanhang. Dagis är och har alltid varit ett informellt språkbruk, att använda det i formella sammanhang drar ner seriositeten ganska rejält.

Nej, det behöver man inte. Men nu är det ju så att förskolan de facto är en skola, känns inte direkt som att det är "i onödan" då.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Plopps80 skrev 2013-05-01 17:34:27 följande:
    Det är ingen förskola det är ett dagis helt enkelt. Ett ställe dit man går och leker ett ställe där folk passar ens barn. Förskola är ett överflödigt ord för den sortens verksamhet!
    Det ena utesluter inte det andra, även en skola kan erbjuda lek och barnpassning.

Din första mening är helt enkelt felaktig, du definierar inte vad det heter. Det heter inte dagis utan förskola, men givetvis kan man i informella sammanhang kalla det dagis om man så önskar.
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:35:53 följande:
    just därför  har jag ställt mig i kö för dagmamma istället , min son skall inte gå i skola från det att han är 3 tills han är 19. 

han kan få vara barn tills han börjar riktiga förskolan dvs sexårsverksamheten.  
    Så vitt jag förstår så är läroplanen även där vägledande.

Slutar ditt barn att vara barn när han börjar skolan?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:44:20 följande:
    nej varför i hela fridens namn tror du det ? 

jag vill bara inte att han skall tvingas gå i skolan i en tredjedel av sitt liv.  
    Du skrev : "han kan få vara barn tills han börjar riktiga förskolan dvs sexårsverksamheten." vilket antyder att han skulle sluta vara barn när han börjar "riktiga förskolan".

Jag kan förstå tanken men det är fortfarande semantik det handlar om, barn på förskolan leker. Mycket.
    Trivia: Förutsatt att han inte är över ett år så kommer det dessutom bli, i snitt, en fjärdedel av hans liv.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:52:09 följande:
    men lol du fattar vad jag menar egentligen , gör dig inte dum nu. 
    Givetvis gör jag det och jag gör mig inte dum heller, jag pekar på bristerna i det du för fram.

Men som jag sagt tidigare, vill man kalla förskolan för dagis så ser jag inga hinder för det. Det är när man börjar säga att det heter dagis och inget annat som jag blir lätt förvirrad över folks förmåga att ta till sig kunskap, för det heter helt enkelt inte dagis.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Celindan skrev 2013-05-01 18:58:27 följande:
    Begreppen "förskola" och "förskoleklass" blandas ju ofta ihop, har jag märkt.

Säger man dagis så finns inga tvivel om vilken verksamhet som åsyftas. Alltså säger jag dagis, jag hatar detta värdelösa ordbyte vars enda motivering handlade om att höja statusen på yrket hos de som jobbar där!!

Dagis dagis dagis!!!
    Det stämmer inte riktigt nej, det ändrades för att verksamheten förändrades. I varje fall formellt och i teorin.

Angående förskoleklass och förskola så är det väldigt konstigt varför man valde dessa båda begrepp, det är som gjort för missförstånd.
Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?