Inlägg från: Plopps80 |Visa alla inlägg
  • Plopps80

Säger ni dagis eller förskola?

Säger dagis. Fattar inte varför en ettåring ska gå i förskola! 6 åringar går i förskola.

• Plopps80
    jashrinah skrev 2013-05-01 17:15:14 följande:
    dagis låter snällare och roligare =)  ordet skola använder jag inte i onödan-  

jashrinah skrev 2013-05-01 17:15:14 följande:
    dagis låter snällare och roligare =)  ordet skola använder jag inte i onödan-  

• Plopps80

Skönt att vi lever i ett fritt land och får kalla det vad vi vill! Skiter högaktningsfullt om det heter förskola! Jag gillar inte att det heter skola eftersom det handlar om små barn, gillar inte att ettåringar ska gå efter en läroplan. Varför inte bara vara fri och leka så länge man kan! Kommer aldrig säga förskola!

• Plopps80
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:31:10 följande:
    Ja, väldigt skönt med ett fritt land där man kan kritisera andras sätt att uttrycka sig, grunden till ett meningsfullt meningsutbyte. Oavsett om du gillar det eller inte så är det en skola med en läroplan. Det förändras inte genom att kalla något för dagis och ännu mindre av att vägra att förstå att det korrekta namnet är förskola, oavsett vad man tycker om den saken. Jag har som sagt inget emot att folk säger dagis, jag är dock intresserad av varför det just i detta fall är så extremt viktigt vad man kallar saker att man, som du, klargör att man minsann aldrig kommer säga förskola.
    LindaEfraim skrev 2013-05-01 17:26:07 följande:
    Dagis är ett smeknamn! Men vissa vill inte att man använder det för de tror inte de ska få upp sina löner då.
    För de flesta ja, inte för alla. En del vill få det till att det heter dagis, alltid hetat dagis och alltid kommer att heta dagis fram till den dagen solen exploderar och bränner ihjäl alla barn så att behovet av dagis/förskola försvinner.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-01 17:31:10 följande:
    Ja, väldigt skönt med ett fritt land där man kan kritisera andras sätt att uttrycka sig, grunden till ett meningsfullt meningsutbyte. Oavsett om du gillar det eller inte så är det en skola med en läroplan. Det förändras inte genom att kalla något för dagis och ännu mindre av att vägra att förstå att det korrekta namnet är förskola, oavsett vad man tycker om den saken. Jag har som sagt inget emot att folk säger dagis, jag är dock intresserad av varför det just i detta fall är så extremt viktigt vad man kallar saker att man, som du, klargör att man minsann aldrig kommer säga förskola.
    LindaEfraim skrev 2013-05-01 17:26:07 följande:
    Dagis är ett smeknamn! Men vissa vill inte att man använder det för de tror inte de ska få upp sina löner då.
    För de flesta ja, inte för alla. En del vill få det till att det heter dagis, alltid hetat dagis och alltid kommer att heta dagis fram till den dagen solen exploderar och bränner ihjäl alla barn så att behovet av dagis/förskola försvinner.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.

Det är ingen förskola det är ett dagis helt enkelt. Ett ställe dit man går och leker ett ställe där folk passar ens barn. Förskola är ett överflödigt ord för den sortens verksamhet!
Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?