Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Säger ni dagis eller förskola?

Dagis. Det känns helt onaturligt att säga förskola.

• Cornellia
    AnkiC skrev 2013-04-30 13:41:06 följande:
    liv:sen tycker jag heller inte att förskolan är livsnödvändig för din 2-åring. Från 3 år däremot kan jag tycka att det är bra. Sen handlar det ju inte om att lära barnen räkna till 10 precis. Finns inga uppnåendemål i förskolan som barnen ska kunna. När man ser på en barngrupp då och nu så ser man ingen skillnad på det barnen gör. Barnen pärlar, målar, gungar, cyklar, springer, bygger, leker mm precis som förut. Skillnaden ser man på personalen som är mer bland barnen, interagerar, samtalar, stimulerar, observerar och dokumenterar.
    Som om! Kanske att dom dokumenterar mera, men inte en chans att det är mer närvaro av vuxna bland barnen.

När jag var liten så gick jag på ett dagis med 12 barn och 6 vuxna (plus 1 eller 2 praktikanter). Precis som idag så var det sällan hela barngruppen var där, så att vi hade en vuxen på 1-2 barn var inte alls en ovanlighet.

Min son går på ett dagis med ungefär 3 vuxna på 17 barn. Finns inte en möjlighet att dom hinner med alla barnen på samma sätt som jag upplevde på 80-talet.

• Cornellia
    Celindan skrev 2013-05-01 19:12:49 följande:
    Det handlar ju om pedagogisk verksamhet snarare än förvaring av barnen numera , men det kommer ta forever innan de lyckas radera "dagis" ur folks vokabulär. "Lekis" verkar däremot ha försvunnit nästan...
    Fast det är ju inte sant. Så länge dom har så få vuxna på så många barn så kommer det vara förvaring. 
Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?