Oldie skrev 2013-03-30 13:41:44 följande:
TS, själva kärnfrågan i din TS ställer jag mig lite frågande till.
Frågan borde väl vara hur en förälder kan favorisera några av sina barn? Hur kan en person med blodsband och föräldraransvar välja bort några av sina barn? Ge några av sina barn allt och andra inget?
Jag undrar hur din mamma hjälpte dig bearbeta att du blev bortvald?
Skyllde hon på pappas nya och tog på dig offerkoftan?
Jag blev inte bara bortvald på resor, jag var prio sist i alla lägen hos min far! Inte sjutton skyller jag det på pappas nya trots att hon inte det minsta var en sympatisk och trevlig person.
Jag skyller det på den som de facto var ansvarig, min far.
Min mamma hjälpte mig med att hantera detta, inte genom att tycka synd om mig hela livet, genom att vara en sjuhelsikes bra förälder, genom att prata, genom att finnas för mig utan att klä mig i offerkoftan och utan att berätta vilken hemsk häxa pappa var tillsammans med. Hon blandade aldrig in sina känslor i min besvikelse, hon sa aldrig ett ont ord om varken pappa eller hans nya.
Hon lärde mig om livet, lärde mig mitt värde, att tro på mig själv och att jag var perfekt precis som jag var.
Hon hittade inte en syndabock som jag senare i livet fortfarande skulle känna agg mot och genom obearbetade känslor indirekt tycka synd om mig på ett forum.
Hur gammal är du?
Du kanske borde prata ned någon som kan hjälpa dig bearbeta detta?
Du missförstår mig och jag inser att jag valt fel ord. När jag säger bonusbarn så syftar jag inte enbart på den vuxna som inte är biologisk förälder utan på båda. Alltså, hur man kan välja bort halvsyskon borde väl vara den korrekta frågan. Termen "bonusbarn" är dock så vanligt förekommande här på Familjeliv och det är alltid dem man läser om inte får följa med på semstrar.
Jag lägger inte skulden och ansvaret allena på pappas nya. Det var många år sedan jag hade en sådan syn på min pappa. Han får självklart ta ansvaret för sina egna handlingar. Jag är över trettio och har haft hjälp att bearbeta sådana saker i hela mitt vuxna liv. Tyvärr är det vissa saker som sätter spår som sitter där, och det här är en av dem. Att inte få vara med i den "nya" familjen. Att resonera med barnet inom sig som förmodligen för alltid kommer känna sig ratat är inte det lättaste. Hur som helst så var detta inte meningen att bli en tråd om min situation utan jag ville bara veta hur folk tänker eftersom jag så ofta läser här på Familjeliv om barn (bonusbarn, halvsyskon, låtsassyskon) som inte får följa med på semestrar.