• Clotilda

Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?

Ja, som rubriken säger; Hur tänker ni? Är det främst en ekonomisk fråga eller vill ni vara med er "egen" familj?

Jag mår så dåligt för mitt inre barn när jag läser trådar om folk som inte vill semestra med bonusbarn. Jag har själv varit bonusbarn och suttit hemma medan pappas nya familj åkt på utlandssemester efter utlandssemester och aldrig tagit med mig och min bror. Det var förstås inte det enda sättet vi fick veta att vi inte ingick i den nya familjekonstallationen men minns att jag tog otroligt illa vid mig varje gång. Hur tänker man när man åker på semester och lämnar en familjemedlem hemma? Jag är idag över trettio år och blir fortfarande ledsen över att läsa om sånt så det har verkligen satt spår som inte suddas ut. Har svårt att se vilka argument som skulle få barn att inte känna sig mindre värda.

Finns det folk som själva varit "utsatta" för det som bonusbarn men ändå väljer att göra så som bonusförälder, eller är det en erfarenhet som gör att man tänker annorlunda? Ja, hur tänker ni?

(OBS, det är ingen påhopptråd. Är uppriktigt intresserad av hur man tänker och resonerar och om man själv varit i samma situation.)

• Svar på tråden Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?
  • Oldie

E1977, bra :)
    Jag tycker du/ni ska göra som känns bra för er familj, du är inkluderad.

Jag har hävdat många gånger och jag vidhåller att elaka människor finns överallt, men de är oftast minoritet (även om de fallen syns mest), så även i bonusfamiljer.
    Det finns många anledningar att man gör som man gör, tror de allra flesta har alla familjemedlemmar i åtanke dock, finns inga rätt eller fel så länge alla mår bra.
    Tror att bonusar mår bra även om de inte får vara med på allt hela tiden, även om de får ett nej eller stå tillbaka för någon annans behov ibland, först om man gör dessa barn till offer som de uppfattar sig som offer. (Jag är själv skilsmässobarn, ett icke bortskämt sådant).
    Så mitt råd, sluta analysera allt, sluta curla alla "stackars" bonusar, först om vi vuxna planterar felaktiga och bittra tankar i deras huvuden och tycker såååå synd om dessa barn som det blir fel. Lev på i vardagen :)

• M166
    Oldie skrev 2013-05-20 20:50:47 följande:
    Jag har hävdat många gånger och jag vidhåller att elaka människor finns överallt, men de är oftast minoritet (även om de fallen syns mest), så även i bonusfamiljer.
    Det finns många anledningar att man gör som man gör, tror de allra flesta har alla familjemedlemmar i åtanke dock, finns inga rätt eller fel så länge alla mår bra.
    Tror att bonusar mår bra även om de inte får vara med på allt hela tiden, även om de får ett nej eller stå tillbaka för någon annans behov ibland, först om man gör dessa barn till offer som de uppfattar sig som offer. (Jag är själv skilsmässobarn, ett icke bortskämt sådant).
    Så mitt råd, sluta analysera allt, sluta curla alla "stackars" bonusar, först om vi vuxna planterar felaktiga och bittra tankar i deras huvuden och tycker såååå synd om dessa barn som det blir fel. Lev på i vardagen :)
  • ica
    slutatsnusa skrev 2013-05-19 13:06:57 följande:
    jag tänker att det är helt upp till bioföräldern att ta det beslutet
    varför lägga ansvaret på bonusföräldern?
    Klockrent!
  • AnnaSthlm

Det är viktigt att alla barn i familjen får ta del av gemenskapen.

Jag tycker dock också att det är bioförälderns uppgift att driva bonusarnas frågor. Det rimliga är att bonusarna följer med biomamma vartannat år och biopappa vartannat år. Bioföräldrarna ska då dela på kostnaden för bonusens resa.

Hade jag varit bonusförälder hade jag inte velat ha bonusen med på semester varje år, och definitivt inte betalat något för bonusens resa de åren bonusen ska med.

Rättvist och rimligt.

• Ess
    AnnaSthlm skrev 2013-05-24 17:14:00 följande:
    Det är viktigt att alla barn i familjen får ta del av gemenskapen.
    Jag tycker dock också att det är bioförälderns uppgift att driva bonusarnas frågor. Det rimliga är att bonusarna följer med biomamma vartannat år och biopappa vartannat år. Bioföräldrarna ska då dela på kostnaden för bonusens resa.
    Hade jag varit bonusförälder hade jag inte velat ha bonusen med på semester varje år, och definitivt inte betalat något för bonusens resa de åren bonusen ska med.
    Rättvist och rimligt.
    Det kan bli helt orimligt att föräldrarna ska dela på en resa som barnet gör med den andre föräldern.
    I vårt fall så hade ett sådant upplägg skuldsatt min man, så han troligen hamnat hos kf tillslut. Deras mamma hade en ekonomi som inte ens gick att jämföra med hans, och naturligtvis så valde hon resor efter sin ekonomi. Man är två olika familjer som inte går att kombinera på det viset.
  • AnnaSthlm
    Ess skrev 2013-05-24 18:18:04 följande:
    Det kan bli helt orimligt att föräldrarna ska dela på en resa som barnet gör med den andre föräldern.

I vårt fall så hade ett sådant upplägg skuldsatt min man, så han troligen hamnat hos kf tillslut. Deras mamma hade en ekonomi som inte ens gick att jämföra med hans, och naturligtvis så valde hon resor efter sin ekonomi. Man är två olika familjer som inte går att kombinera på det viset.

Håller med att det inte får vara hur stor kostnad som helst för den andre föräldern. T.ex. hälften av max 4.000 och överskridande del betalas av den förälder som vill ha en dyrare resa.
  • Brumma

AnnaSthl - tycker faktiskt det är helt uppåt väggarna med ett sådant resonemang...
    När man separerar väljer man att vara två separata familjer - där man själv planerar ekonomi och semester..
    Hur kan man anta att alla familjer överhuvudtaget prioriterar semesterresor?
    Plus att fyratusen är ganska mkt pengar för semesterbudget för ett barn - vad åker du på för semestrar?
    Vi prioriterar inte semesterresor i vår familj - vi prioriterar boende, god mat, att kunna köpa saker både till oss o till barnen året runt.
    Bonus mamma prioriterar festande och semesterresa med det ena barnet (det andra lämnar hon hemma då det åker med sin pappa).
    Eftersom vi väljer att prioritera andra saker, varför sjutton skall vi då ÄVEN betala resa?
    Du vet väl att alla familjer inte åker på semester?

• AnnaSthlm
    Brumma skrev 2013-05-24 18:52:22 följande:
    AnnaSthl - tycker faktiskt det är helt uppåt väggarna med ett sådant resonemang...

När man separerar väljer man att vara två separata familjer - där man själv planerar ekonomi och semester..

Hur kan man anta att alla familjer överhuvudtaget prioriterar semesterresor?

Plus att fyratusen är ganska mkt pengar för semesterbudget för ett barn - vad åker du på för semestrar?

Vi prioriterar inte semesterresor i vår familj - vi prioriterar boende, god mat, att kunna köpa saker både till oss o till barnen året runt.

Bonus mamma prioriterar festande och semesterresa med det ena barnet (det andra lämnar hon hemma då det åker med sin pappa).

Eftersom vi väljer att prioritera andra saker, varför sjutton skall vi då ÄVEN betala resa?

Du vet väl att alla familjer inte åker på semester?

För det första är det HÄLFTEN av fyratusen, alltså två tusen.

För det andra är det inte ett upplägg som passar alla, utan mer ett exempel som jag tycker är rimligt: varje bioförälder ansvarar för bonusens sommarsemester vartannat år. Hur man löser det ekonomiskt får man lösa mellan varandra.

Om den ena bioföräldern åker till Medelhavet varje år medan den andra bioförälderns familj stannat där de bor ska ju inte bonusen få följa med till Medelhavet varje år, utan vartannat. Det tycker JAG är rimligt. Bonusföräldern ska inte stå för bonusens semesterkostnader. Det ska bioföräldrarna lösa mellan varandra.

Jag hade velat ha en sådan lösning om jag vore bio- eller bonusförälder. Det hade känts rimligt. Och jag tror att bonusen hade känt sig med i gemenskapen både i mammans och pappans nya familj.
  • e1977

Så skönt att se att alla verkar ha en egen uppfattning om vad som är rätt och fel. Det visar ju bara att man kanske ska tänka en extra gång innan man avfärdar någon annans sätt att handla.

Jag och min sambo har delad ekonomi. Jag har valt att vara med och dela hälften av utgifter och kostnader även för hans barn. För oss funkar inte den grejen att han och biomamman delar på semesterkostnaden utan att jag blir inblandad. Sen kan man fråga sig om semesterresa bara gäller utlandssemester? Det är ju faktiskt en rätt dyr semester bara att åka till Kolmården en helg. Beroende på ålder kanske det till och med är mer givande för barnen.

Vi får nog nöja oss med att alla gör sitt bästa. Och att elaka människor finns överallt, både bonusbarn, bonus och bioföräldrar.

• Brumma

Även om det är hälften av fyratusen var innebär det ändå en semesterbudget på FYRATUSEN för ETT barn...
    Vi har snart tre barn, bonus mamma har två barn,
    Om bonus skall ha en resebudget på fyratusen innebär det ju att även de andra barnens resebudget bör ligga på samma summa - annars blir det ju att bonus mamma betalar en del av syskonens resa.
    Det blir alltså att vi skulle lägga 2000:- på bonus (o hennes mamma 2000 , 4000:- var på våra två andra barn - alltså 9000:- enbart för barnen?
    Jag är ledsen men ditt resonemang håller inte. Det finns inte en chans någonstans att vi skulle ha råd att lägga så mkt på semestern även om det var varannat år.

Varför är det inte rimligt att bonus åker med mammas eller pappas nya familj varje år till medelhavet om familjen har råd med en sådan resa varje år?
    Är det rättvist om vi åkt på semester varje år och tagit med oss våra gemensamma barn varje år - men lämnat bonus hemma varannat? Om hennes mamma inte velat åka på en liknande semester?
    För då skulle ju de gemensamma barnen få åka varje år men deras syskon bara varannat? Ser inte rättvisan i det...

Om man som bonusförälder inte vill betala för bonus semestrar lör man inte vilja betala för bonus resten av året heller..
    Då ser man till att ha separat ekonomi - alltså att bioföräldern står för alla kostnader för det egna barnet och att man delar på kostnaderna för gemensamma barn.
    Väljer man däremot att resten av året ha gemensam ekonomi får man ju räkna med att även semestern betalas gemensamt.
    Ett val man som vuxna får lov att komma överens om.

Svar på tråden Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?