Brumma skrev 2013-05-19 13:59:15 följande:
Valkyria75 - nej jag har oxå väldigt svårt att förstå det...
Själva åker vi väldigt sällan utomlands men försöker semestra i Sverige (o Danmark/Norge).
Kan vi så tar vi med hela familjen - o till familjen hör självklart bonus, men det är faktiskt inte alltid det fungerar.
Vi har några veckor på sommaren som är "våra", och det är inte alltid vi kan anpassa resan efter de veckorna.
Förra året tex så skulle vi resa på en längre bilsrmester med några nära vänner, samt bo hos släktingar. Det gick bara att göra vissa veckor på semestern o då vi frågade om att få bonus just de veckorna så gick det inte.
Resultatet blir ju då att antingen ställa in resan helt eller åka utan bonus.
I det läget väljer vi att åka utan, eftersom vi inte kan planera hela livet efter ett barn som vi inte lever med hela tiden.
Vi FÖRSÖKER planera så mkt som möjligt efter våra helger (har vh) samt veckorna på sommaren, men även de gemensamma barnen förtjänar att ha ett normalt liv - även om det innebär att bonus inte kan vara med på allt. Livet står liksom inte o håller andan resten av dagarna..
Men läser jag dina inlägg rätt så har du full förståelse för det, bara att man planerar in de lite "extra" sakerna så att bonus är med?
Som sagt, vi försöker, men OM det inte går så får man köra på ändå..
Nä, men hade ni fått lov att ha bonusen de veckorna så förmodar jag att han hade varit välkommen att följa med. Och det är där hela skillnaden ligger. Även om han tyckte det var synd att han inte kunde följa med så tror jag de flesta barn förstår alldeles utmärkt att det inte alltid går att fixa. Och ett skilsmässobarn är givetvis medveten om att man missar saker hos den andra föräldern när man inte är där, som tex fredagsmys, bio, gå ut och äta, badhus, lekplatser eller vad det nu kan vara. Men samtidigt upplever man ju andra saker där man är istället. Jag tror, åtminstone med rätt inställning/vägledning från föräldrarna, att de flesta barn inte har några problem att acceptera detta. Utan problemen uppstår när det är uppenbart att ena familjen medvetet väljer att utesluta bonusen på något som den kanske aldrig får chansen att vara med på igen.
Om man ska ta ett exempel på lite lägre nivå: en familj går på bio varje lördag då bonusen inte är där. När bonusen frågar om de inte kan gå på bio när han kan följa med en gång så blir svaret att nä, då måste vi låta bli att gå utan dug en gång för att ha råd. Och det vill vi inte för vi har så mysigt... Och du kan väl gå på bio med din mamma istället...
I det fallet tror jag många skulle hålla med om att det inte är så snällt och att det är klart att familjen kan vänta en helg extra så att bonusen får följa med.
Annan prisnivå och annan tidsaspekt, men annars är principen densamma.