• Brumma

Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?

Tja.. Min bonusdotter o hennes mamma ska åka på semester bara de två.. Hennes bror(dock inte samma pappa som min bonus) får inte följa med för han har åkt på semester med sin pappa..
    Detta är inte första gången heller..
    Så där är det inte bonusbarnet som inte får följa med, utan mammans andra biologiska barn..

Själva tar vi med alla barn om vi tar med ngt alls, på de större semestrarna. Men sen blir det även mindre semestrar utan bonusdotter - ganska självklart eftersom vi inte slutar att leva bara för att hon råkar vara hos sin mamma..
    Hon är hos oss vh o sen får vi ett par veckor på sommaren - är det elakt då att vi ibland vill åka på små semestrar även på övrig tid? Eller förväntas man sitta hemma med övriga barn bara för att man råkar ha ett barn som inte bor heltid med familjen?
    Missförstå mig inte, jag tycker som sagt det är självklart att man tar med alla barn i den mån det går - men ibland verkar det som om man förväntas leva på paus de veckor/helger barnet är hos sin andra förälder..
    Självklart kan man inte göra det...

• Brumma

Zayco - faktum är att kortare resor - som inte inkräktar på den andra förälderns umgänge och där det inte föreligger risk att barnet inte återvänder till Sverige, kan man som vårdnadshavare åka på utan den andra vårdnadshavarens tillstånd.
    För resor som kräver pass behövs ju indirekt en tillåtelse, men finns redan passet och man har tillgång till det så skall det inte vara något som, lagligt, kan stoppa.

"Men om ni har gemensam vårdnad, och det handlar om en vanlig kortare semesterresa, till exempel till Danmark, Italien eller Thailand, då kan inte en förälder i normalfallet, utan sakliga skäl, ha invändningar. Inga dokument behöver för övrigt skrivas före resan."
    www.socfamratt.se/fragorasvar/vardnad/1614-kan-mamman-stoppa-oss-fran-att-aka-pa-semester-tillsammans-

"Man kan resa till ett av de länder som anslutit sig till Schengenavtalet utan att ha pass. Till exempel Danmark, Nederländerna och Spanien. Men även till Norge som står utanför avtalet."
    www.socfamratt.se/fragorasvar/vardnad/1652-far-jag-och-barnen-goera-en-semesterresa-utomlands

• Brumma

Zayco - jag vet, det är en grymt svår och orättvis situation.. Jag anser att man aldrig skall prata skit om den andre föräldern, för man bör hålla barnet utanför konflikterna så långt det går.. Men man skall heller inte ta på sig skulden för en annan människas val. I en sådan situation hade vi antagligen berättar sanningen ngt förskönad, tex att mamma (som det är i vårt fall) väldigt gärna också vill ha lite tid med dig.. Eller ngt.. Men det är svårt - tror iallafall inte på att säga att NI inte vill ha barnet med. Det bästa vore ju att få ett avtal skrivet som även reglerar semestrar, tex att den andre föräldern inte har ngt att säga till om resmål så länge resan inte inkräktar på den andra förälderns tid. Man får då även naturligtvis se till att man bestämmer vilka veckor respektive förälder skall ha semester med barnet.

• Brumma

Oldie - vi åker på barnfria resor oxå :) - tycker jag är självklart, man behöver vara vuxen o "ett par" oxå i förhållandet, med eller utan barn.
    Men om vi tar med ett barn tar vi med alla - detta gäller "stora sommarsemestern" då, inte minisemestrar som inträffar när bonus är hos sin mamma - för som jag skrev ovan, livet sätts inte på paus för att ett barn inte är här..

• Brumma

Trevligt - du har faktiskt ingen som helst laglig rätt att hindra ett eventuellt ex att med barnen och sin nya åka på semester..
    Tur för barnen...

• Brumma

Valkyria75, jo, så görs även med helsyskon..
    Dock gäller det inte en kärnfamilj men min bonus mamma åker på EN utomlandssemester om året, med sitt ena barn.. Sitt andra barn lämnar hon hemma eftersom det barnet åker utomlands med sin pappa (barnen har olika pappor)...

• Brumma

Valkyria75 - nej jag har oxå väldigt svårt att förstå det...
    Själva åker vi väldigt sällan utomlands men försöker semestra i Sverige (o Danmark/Norge).
    Kan vi så tar vi med hela familjen - o till familjen hör självklart bonus, men det är faktiskt inte alltid det fungerar.
    Vi har några veckor på sommaren som är "våra", och det är inte alltid vi kan anpassa resan efter de veckorna.
    Förra året tex så skulle vi resa på en längre bilsrmester med några nära vänner, samt bo hos släktingar. Det gick bara att göra vissa veckor på semestern o då vi frågade om att få bonus just de veckorna så gick det inte.
    Resultatet blir ju då att antingen ställa in resan helt eller åka utan bonus.
    I det läget väljer vi att åka utan, eftersom vi inte kan planera hela livet efter ett barn som vi inte lever med hela tiden.
    Vi FÖRSÖKER planera så mkt som möjligt efter våra helger (har vh) samt veckorna på sommaren, men även de gemensamma barnen förtjänar att ha ett normalt liv - även om det innebär att bonus inte kan vara med på allt. Livet står liksom inte o håller andan resten av dagarna..
    Men läser jag dina inlägg rätt så har du full förståelse för det, bara att man planerar in de lite "extra" sakerna så att bonus är med?
    Som sagt, vi försöker, men OM det inte går så får man köra på ändå..

• Brumma

Valkyria75 - jag tror vi tycker ungefär lika här.
    Naturligtvis gör vi saker med bonus - både ensam o med hela familjen (det skiljer så många år mellan barnen att det ofta blir olika aktiviteter) likadant som vi gör saker med de gemensamma barnen enbart när bonus inte är här.

"Huvudsemestern", oavsett om det innebär Turkiet, en vecka på svensk camping eller besök hos släktingar i Danmark en vecka försöker vi ALLTID lägga så hela familjen kan vara med - sen gör vi småsemestrar andra gånger oxå, men nej, jag förstår inte heller hur man aktivt kan välja bort ett av barnen om man gör ngt speciellt man aldrig gör annars...
    Vi hoppas på att ha råd att åka på solsemester om två/tre år....
    SJÄLVKLART skall då alla barnen med - om nu bonus vill såklart - om två/tre år är bonus i övre tonåren o det är ju inte helt säkert att vi hamnar överst på listan över prioriteringar ;)
    Däremot skulle jag o min man nog kunna tänka oss att sticka iväg på en weekend till Paris eller liknande - utan bonus OCH utan gemensamma barn ;)

• Brumma

AnnaSthl - tycker faktiskt det är helt uppåt väggarna med ett sådant resonemang...
    När man separerar väljer man att vara två separata familjer - där man själv planerar ekonomi och semester..
    Hur kan man anta att alla familjer överhuvudtaget prioriterar semesterresor?
    Plus att fyratusen är ganska mkt pengar för semesterbudget för ett barn - vad åker du på för semestrar?
    Vi prioriterar inte semesterresor i vår familj - vi prioriterar boende, god mat, att kunna köpa saker både till oss o till barnen året runt.
    Bonus mamma prioriterar festande och semesterresa med det ena barnet (det andra lämnar hon hemma då det åker med sin pappa).
    Eftersom vi väljer att prioritera andra saker, varför sjutton skall vi då ÄVEN betala resa?
    Du vet väl att alla familjer inte åker på semester?

• Brumma

Även om det är hälften av fyratusen var innebär det ändå en semesterbudget på FYRATUSEN för ETT barn...
    Vi har snart tre barn, bonus mamma har två barn,
    Om bonus skall ha en resebudget på fyratusen innebär det ju att även de andra barnens resebudget bör ligga på samma summa - annars blir det ju att bonus mamma betalar en del av syskonens resa.
    Det blir alltså att vi skulle lägga 2000:- på bonus (o hennes mamma 2000 , 4000:- var på våra två andra barn - alltså 9000:- enbart för barnen?
    Jag är ledsen men ditt resonemang håller inte. Det finns inte en chans någonstans att vi skulle ha råd att lägga så mkt på semestern även om det var varannat år.

Varför är det inte rimligt att bonus åker med mammas eller pappas nya familj varje år till medelhavet om familjen har råd med en sådan resa varje år?
    Är det rättvist om vi åkt på semester varje år och tagit med oss våra gemensamma barn varje år - men lämnat bonus hemma varannat? Om hennes mamma inte velat åka på en liknande semester?
    För då skulle ju de gemensamma barnen få åka varje år men deras syskon bara varannat? Ser inte rättvisan i det...

Om man som bonusförälder inte vill betala för bonus semestrar lör man inte vilja betala för bonus resten av året heller..
    Då ser man till att ha separat ekonomi - alltså att bioföräldern står för alla kostnader för det egna barnet och att man delar på kostnaderna för gemensamma barn.
    Väljer man däremot att resten av året ha gemensam ekonomi får man ju räkna med att även semestern betalas gemensamt.
    Ett val man som vuxna får lov att komma överens om.

• Brumma

AnnaSthlm - ja, så länge man faktiskt hat samma åsikter o prioriteringar så kan det ju funka.
    Om det skulle funka för er, o ditt ex var av samma åsikt, samt era respektive - då är det ju ett bra alternativ för er :)
    Men bara man är med på att det är ett sätt som kanske inte fungerar för alla - som för oss, där vi, bonus mamma samt pappan till bonus syskon hemma hos mamman - de är även de separerade - vi alla tre familjer prioriterar väldigt annorlunda samt har väldigt skild ekonomi, så detta upplägg skulle aldrig någonsin fungera - för oss.
    Men som sagt - så länge man kan kommunicera och respektera varandra så går det nog bra :)

Svar på tråden Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?